Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Tomas L »

mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag skulle bli förvånad om förmånsvärdet är under 3000 kr även efter att nedsättningen tas bort. De måste ha fått igenom en väldigt enkel "jämförbar fossilbil" som de jämför med och konkurrenterna kommer att bli avundsjuka.

Men det är ingen nymodighet att visa förmånsvärdet med 50% marginalskatt, det gör i princip alla tillverkare i marknadsföringssammanhang för att det ger den lägsta siffran.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag har också som lite av en käpphäst stt tycka det är uppåt väggarna. Dessvärre verkar det vara gängse i bilannonser att skriva "Förmånsvärde xxxx vid 50% marginalskatt", vilket ju förutom att det är språkligt fel (man skriver ut skatten på förmånsvärdet, inte själva förmånsvärdet) dessutom förutsätter en exakt marginalskattesats som i princip ingen betalar. Jag har funderat på att anmäla såna annonser men har inte räknat ut vart en sån anmälan ska skickas - kanske ska man helt enkelt maila till sin tidnings kvalitetsredaktion som normalt hanterar språk- och faktafel i det redaktionella materialet.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

StefL skrev:
mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag har också som lite av en käpphäst stt tycka det är uppåt väggarna. Dessvärre verkar det vara gängse i bilannonser att skriva "Förmånsvärde xxxx vid 50% marginalskatt", vilket ju förutom att det är språkligt fel (man skriver ut skatten på förmånsvärdet, inte själva förmånsvärdet) dessutom förutsätter en exakt marginalskattesats som i princip ingen betalar. Jag har funderat på att anmäla såna annonser men har inte räknat ut vart en sån anmälan ska skickas - kanske ska man helt enkelt maila till sin tidnings kvalitetsredaktion som normalt hanterar språk- och faktafel i det redaktionella materialet.
Tänk om de hade skrivit en annons på det här viset:
NYA SKODA ENYAQ för 199 000kr*
*vid 50% rabatt**
** som du naturligtvis inte får
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av taliz »

mati skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag har också som lite av en käpphäst stt tycka det är uppåt väggarna. Dessvärre verkar det vara gängse i bilannonser att skriva "Förmånsvärde xxxx vid 50% marginalskatt", vilket ju förutom att det är språkligt fel (man skriver ut skatten på förmånsvärdet, inte själva förmånsvärdet) dessutom förutsätter en exakt marginalskattesats som i princip ingen betalar. Jag har funderat på att anmäla såna annonser men har inte räknat ut vart en sån anmälan ska skickas - kanske ska man helt enkelt maila till sin tidnings kvalitetsredaktion som normalt hanterar språk- och faktafel i det redaktionella materialet.
Tänk om de hade skrivit en annons på det här viset:
NYA SKODA ENYAQ för 199 000kr*
*vid 50% rabatt**
** som du naturligtvis inte får
Du kanske skulle bli försäljare? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Du kanske skulle bli försäljare? ;)
Bra va? Kom jag på helt själv. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av ChristerSjo »

När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av backe »

ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)

Och räknar av 100 000 kr beräknade bränslebesparingar på 5 år :p

Snart är bilen gratis.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)
0kr i förmånsskatt om du köper bilen privat. Det låter väl superbilligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av filippb »

backe skrev:
ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)

Och räknar av 100 000 kr beräknade bränslebesparingar på 5 år Bild

Snart är bilen gratis.
Du menar som Tesla brukade göra Bild
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av backe »

filippb skrev:
backe skrev:
ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)

Och räknar av 100 000 kr beräknade bränslebesparingar på 5 år Bild

Snart är bilen gratis.
Du menar som Tesla brukade göra Bild
Står fortfarande med, men jag förstår inte riktigt hur dom räknar där? Ligger som en post men inte med i summering?
24B02B4A-65E5-4B34-95D9-00F9E3BFD3DA.jpeg
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av filippb »

backe skrev:
filippb skrev:
backe skrev:
ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)

Och räknar av 100 000 kr beräknade bränslebesparingar på 5 år Bild

Snart är bilen gratis.
Du menar som Tesla brukade göra Bild
Står fortfarande med, men jag förstår inte riktigt hur dom räknar där? Ligger som en post men inte med i summering?
Aha, de fick väl på pälsen för falsk marknadsföring så nu vågar de inte inkludera dessa besparingar i sina priser.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)
Ja Nästan mer obegripligt eftersom dom ju ändå verkar vilja visa en lägre kostnad än det mer korrekta liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

Škoda ENYAQ iV 50: 109 kW (148 hk) inkl Bafa 19% moms.
24.230 €


https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Surfaren »

Skoda har dock sagt att iV 50 inte kommer till den svenska marknaden.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Škoda ENYAQ iV 50: 109 kW (148 hk) inkl Bafa 19% moms.
24.230 €


https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/
På vilket sätt spelar detta roll? Bafa är den tyska miljöbonusen på 9000€, den får inte vi, momsen är 19% där nere. Bilen är redan i sitt grundutförande troligen mycket billigare i Tyskland, dessutom går den inte att beställa ens i Tyskland, vilket till och med står i rubriken som du glömde kopiera.
Priset är mao totalt irrelevant tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av thnis »

Verkar som att Skoda har seriösa volymmål. 75 000 under 2021.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Revoltra »

Provsatt och petade på Enyaq 80 idag.
Blev lite förvånad över hur stor och rymlig den var.
Bra kvalitet.

Enyaq 60 skulle börja levereras q2, runt april.
snabbladdning, värmepump, ACC tillval tyvärr, så det blir dyrare än jag tänkt.
Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Laban »

Revoltra skrev:
Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak :)
Toyota sålde 119k CH-R i Europa 2019. Så smaksak ja :-) Enyaq's utseende ger nog fler köpare än det avskräcker.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
nima01
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2020 10:34

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av nima01 »

Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av LarsL »

nima01 skrev:
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Med största sannolikhet inte. När det gäller fossiltillverkare så får man masa sig iväg och köpa ny bil om man vill ha nya funktioner. Men de kanske kommer överraska mig?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

nima01 skrev:
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Trained parking verkar jo grymt bra för mig som då&då missar luckan mellan värmepumpen och brevlådan, och får köra lite fram för att hitta rätt. Hoppas verkligen det är OTA, eller även uppdatering på verkstaden.
Enyaq växer på mig, och har många smarte saker jag kommer sakna om jag köper en MY. Jag ser tex inte fördelen med inte att ha farten i synfältet framåt för chaffören? HUD? Galler/nät mellan trunk och cupé?
Jag är lite mitt i mellan stolar i teknologiutvecklingen. Inte så konservativ som min farsa, men inte så att jag måste ha allt nytt, bara för att det är nytt, då jag inte alltid tycker nytänk är bättre tänk. Teslas lösning med enbart en skärm till höger om föraren är ett exempel. Ja, jag kommer säkert att vänja mig med att se till höger för att hitta hur snabbt jag kör, men varför? Vad är fördelen? Vad är bättre med hur jag har det nu?

Kommer Enyaq att ha Netflix och camp mode så är jag såld.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
nima01 skrev:
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Med största sannolikhet inte. När det gäller fossiltillverkare så får man masa sig iväg och köpa ny bil om man vill ha nya funktioner. Men de kanske kommer överraska mig?
Audi har ju öppnat sin FOD nu så är nog inte omöjligt att Škoda kan lösa saker.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av HelectriC »

Vad tror ni om Enyaq 50? Den har ju mindre utrustning och självklart kortare räckvidd, men som andrabil känns det inte som att det spelar så stor roll. 348.000 nok är ju ett ok pris.
Frågan är om den får en mer spartansk inredning än de man sett på bild? Den lär ju tex inte ha läderklädd instrumentbräda :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av tor-ake »

Stort batteri är överskattat. Om man inte tänker åka på husvagnssemester så räcker 50kWh alldeles prima.

Vad värre är, hur skall man klara sig med så lite motoreffekt? Blir som att åka med Outlandern all over again. Bilar som kör runt en för att man är så långsam iväg i rondeller och korsningar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Ja, jag kommer säkert att vänja mig med att se till höger för att hitta hur snabbt jag kör, men varför? Vad är fördelen? Vad är bättre med hur jag har det nu?
Jag upplever det som enklare att se aktuell hastighet i Model 3 än bilar med traditionell layout. Siffrorna sitter mkt högre upp så man behöver inte titta ner så mkt, dessutom är dom väldigt väldigt tydliga.
Man slipper titta ner bakom en ratt på en liten otydlig display helt enkelt. Man slipper också en svulstig instrumentbräda som är i vägen för det mesta. Man får en större vindruta med mer sikt.
HUD tycker jag stör, vill inte ha ngt mitt i synfältet hela tiden. Enda jag skulle vilja ha det till är navigation, så man slipper titta på en skärm eller lyssna när det är dags att svänga. En pil som visar när det är dags, och sen försvinner, vore optimalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar