Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

h3v_l122
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 sep 2020 13:34

Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av h3v_l122 »

Tjo, har sett att jag har en nice SuperCharing ganska nära mig...

Hittade gamla länkar om att det brukade vara gratis förut, bland annat för nya Model S-ägare.

Kan inte hitta nya länkar dock?

Står inte så mycket på Teslas hemsida? Och inte i appen, heller?

Så, är SuperCharging gratis, dvs. har man obegränsat gratis laddning för bilen, om den är ny och Model S?
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av Milo14 »

Vi har en MS från 2018 som det är gratis supercharging på. Nu när leasingavtalet närmar sig sitt slut och vi ska byta ut den i mars mot en ny MS, verkar det som att det inte längre går att få gratis SC. Är det någon som vet hur det ligger till?

Med vänlig hälsning,
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
h3v_l122
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 sep 2020 13:34

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av h3v_l122 »

Milo14 skrev:
Vi har en MS från 2018 som det är gratis supercharging på. Nu när leasingavtalet närmar sig sitt slut och vi ska byta ut den i mars mot en ny MS, verkar det som att det inte längre går att få gratis SC. Är det någon som vet hur det ligger till?

Med vänlig hälsning,
Micke
Hejsan, när jag alldeles nyss kollade igenom min beställningsfaktura, så står det:

Tillgång till Supercharger-nätverket + Betala utifrån användning

Så det är nog som du säger :( :cry:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av Lessmog »

Ofta är det begränsad fri superladdning om man använder referenskoden från en annan ägare. Dock osäker på om det gäller just nu. Kanske 150 mil per kod? (Kodägaren brukar också få det.)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av Mickep »

Jag tror tvärtom när tesla kommer med sina "billgaste" bilar att det inte alls kommer vara fritt utan mer som ett abb ala ionity. (får kanske 3 år fritt sedan för man betal 500 kr/år) Detta för att bekosta förvaltningen och underhåll.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av EnTraktor »

Superchargers är avsedda för laddning vid långresor och inte för vardagsladdning. Vardagsladdningen får man lösa på annat håll. Som tur är har Tesla tagit bort gratis SuC för nya bilar då det bara missbrukas.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av BrooklynS »

Mickep skrev:
Jag tror tvärtom när tesla kommer med sina "billgaste" bilar att det inte alls kommer vara fritt utan mer som ett abb ala ionity. (får kanske 3 år fritt sedan för man betal 500 kr/år) Detta för att bekosta förvaltningen och underhåll.
I och med att du köper en Tesla så har du redan ”abonnemanget” och du betalar därefter 2:25-2:56 kr/kWh laddat in i bilen.

Tesla har avskaffat ”gratis” Supercharger för sina nya bilar men det är egentligen peanuts i sammanhanget. Det viktiga är tillgängligheten, enkelheten och självkostnadspriset.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det gratis supercharging för nya Tesla-modeller?

Inlägg av LarsL »

Det är nog ganska ordentligt osmart att vardagsladda på en Supercharger hur som helst. Du kommer garanterat få nersatt laddhastighet efter ett tag och förmodligen också nersatt energikapacitet i batteriet. Till vardags bör du ordna så att du har normalladdning hemma eller på jobbet.

Just nu tror jag det är 1500 km med referalkod som gäller i Supercharger ”bonus”.
Skriv svar