Fler gissningar enligt sidan.Zalman3 skrev:
Tesla Cybertruck
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Cybertruck
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
https://teknikensvarld.se/rivian-r1t-ar ... -rackvidd/
Man skulle kunna tro att Rivian R1T väger enormt mycket i och med att det är en elbil med tillhörande batteripack, i detta fall enorma batterier som vi beskriver längre ned, men tjänstevikten uppges ligga på bara 2 670 kilo, alltså ”bara” 400 kilo mer än Toyota Hilux och ett par hundra kilo mindre än en RAM 1500 som förvisso är ytterligare några decimeter längre.
Maxlasten ligger på 800 kilo och max dragvikt på fem ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Länk?dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Hittade själv.
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
I suspect that Tesla’s Cybertruck variants with smaller battery packs, the RWD and Dual Motor AWD, are likely on the lighter side and closer to the weight of a Ford F-150.
As for the Cybertruck Tri Motor, I think it might be closer to a traditional medium-duty truck in terms of weight.
Tesla pratar om en dragvikt på upp till 14.000 lbs.
Utifrån detta spekuleras det om vad Cybertrucken väger.
Men det anges inte vad den väger.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?Svenssons skrev:Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/Zalman3 skrev:
Länk?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Men enligt Teknikens Värld så väger Rivian pickupen
2.670 kg och får dra 5 ton.
Så rent principiellt är det inte svårt att göra en elpickup som väger under 3 ton.
2.670 kg och får dra 5 ton.
Så rent principiellt är det inte svårt att göra en elpickup som väger under 3 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Som jag har sagt många gånger förr, vikten har ingenting med att göra om den klassificeras som personbil eller inte. Det är om den är inrättad för personbefordran eller godstransport som avgör om den är personbil eller lastbil (eller buss om den tar fler än 8 passagerare).Zalman3 skrev:Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Däremot, B-körkort tagna från 1996-01-01 en begränsning på 3,5 ton maxvikt, och det krävs då C1- eller C-körkort för att köra en personbil över 3,5 ton om man inte har ett äldre B-körkort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla Cybertruck
Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Det skulle Tesla kunna lösa utan problem, se Jeep Wrangler som har en annan front i EU (även känd som parkbänken)Zalman3 skrev:Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Re: Tesla Cybertruck
Ytterst få fordon i Sverige som väger under 3.5 ton får dra släp som väger över 3.5 ton.Fredrik j skrev:Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Det är sant att detta är det med mest substans som vi har att gå på för vikten av minst en version av Cybertruck för den amerikanska marknaden. Det finns ingen annan information ju förutom lösa spekulationer på forum och nyhetsmedia.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Det är dock inte någon officiellt fastslagen vikt och vi vet inte om uppgiften gäller för alla tre amerikanska versioner av Cybertruck, troligen inte. Vi vet också att den europeiska skall bli mindre/lättare. Mer än så vet vi inte.
Uppgiften i CARB var "very likely" för ett år sedan. Hos Tesla ändras saker dock rätt snabbt och en uppgift som var "very likely" för ett år sedan kanske inte alls är "likely" idag. Det vet vi inget om, ingen officiell viktuppgift har angivits av Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
Kanske varit på tal innan, men ser att CT inte lägre går att förboka på svenska siten. Förbokningen på min profil har det inte hänt något med.
Re: Tesla Cybertruck
Gick in och kollade.Bodes_dad skrev:Kanske varit på tal innan, men ser att CT inte lägre går att förboka på svenska siten. Förbokningen på min profil har det inte hänt något med.
Det går utmärkt att boka en Cybertruck!
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Pratade du inte själv nyss om rivian som fick dra 5ton?Zalman3 skrev:Ytterst få fordon i Sverige som väger under 3.5 ton får dra släp som väger över 3.5 ton.Fredrik j skrev:Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Re: Tesla Cybertruck
Inte alltid man har ögonen med sig!
Zalman3 skrev:Gick in och kollade.Bodes_dad skrev:Kanske varit på tal innan, men ser att CT inte lägre går att förboka på svenska siten. Förbokningen på min profil har det inte hänt något med.
Det går utmärkt att boka en Cybertruck!
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck
Re: Tesla Cybertruck
Tesla ‘Monster’ Cybertruck concept makes traditional monster trucks look tame.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... mages/amp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
https://alltomelbil.se/tesla-snart-redo ... llman-vag/Tesla snart redo att visa upp förbättrad Tesla Cybertruck ”godkänd för allmän väg”
När Tesla presenterade Tesla Cybertruck blev reaktionerna många. En del fullständigt älskade den medan andra visade fullständig avsky. Långt in i det sista var det många som hoppades på att det hela var en plojgrej i väntan på den riktiga Cybertruck. Samtidigt hade Tesla lovat något helt unikt. Det levererade man på.
Innan tillverkningsstarten i den nya fabriken i Texas nästa år kommer Tesla Cybertruck att genomgå vissa ändringar. Fordonen är i sin presenterade utformning inte helt godkänd för trafik på allmän väg. Varken i USA, men speciellt inte i Europa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Det kanske finns hopp i alla fall.LarsL skrev:Elon har kommit på att det finns tunga lastbilar i EU?
Har bokat en Cybertruck och jag har redan ett C-kort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Jag skulle nog föredra en modell tillräcklig liten för att klara b körkort så att kan köra med bilen I 120km/h