VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen? Kan man klara sig (om man inte stöter på patrull)
I min naivitet trodde jag att siffran sattes vad bilen klarade av. klarar den 1200 vid 8% lutning så gör den det vid 10% också. Eller? Har läst att vissa får lägga in fyran på hallandsåsen. men hp är det ingen bekymmer med.
i Sverige kollade jag över vägar med högst stigning. Det mesta jag hittade var 16%. Finns det någon gräns för släpvagn?

https://www.climbbybike.com/climbs_selection.asp
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen? Kan man klara sig (om man inte stöter på patrull)
I min naivitet trodde jag att siffran sattes vad bilen klarade av. klarar den 1200 vid 8% lutning så gör den det vid 10% också. Eller? Har läst att vissa får lägga in fyran på hallandsåsen. men hp är det ingen bekymmer med.
i Sverige kollade jag över vägar med högst stigning. Det mesta jag hittade var 16%. Finns det någon gräns för släpvagn?

https://www.climbbybike.com/climbs_selection.asp
Man väger husvagnar vid gränsen Tyskland/Österrike ibland.
Även tullen kan väga om man misstänker överlast. Det finns även ett par fasta kontrollstationer längs Europavägarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen?
Ja, vi har installerat en fordonsvåg i Häggenås norr on Östersund. Den är visserligen främst avsedd för tung trafik, men Polisen kan teoretiskt väga personbilar där om de vill. Jag har sett att de har gjort det vid några tillfällen, och då var det bil med släp de har vinkat in. Men det var kanske för att vågen var ny och de ville testa den för olika ekipage. Det är främst lastbilar de vill åt eftersom de kan köra omkring med grym överlast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?
Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.
Med en växellåda kan du ha lägre vridmoment och ändå få bättre effekt.
Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Nej Taliz, jag tror inte du är på rätt spår. Mycket svagare bensinare har fått godkänt att dra mycket tyngre än 1200 kg. Vi vet inte varför elbilar inte får dra det de orkar, men de orkar mycket mer än de får.

Om något är de för starka i start jämfört med fossilbilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Tillverkarna själva hävdar väl att det beror på kylningen som inte klarar av den konstant höga lasten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?
Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.
Med en växellåda kan du ha lägre vridmoment och ändå få bättre effekt.
Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)
Tesla Semi ska ha 4 likadana motorer som Model 3 har. Menar du att Semi inte får dra mer än 12t?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...
Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?
Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.
Med en växellåda kan du ha lägre vridmoment och ändå få bättre effekt.
Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)
Tesla Semi ska ha 4 likadana motorer som Model 3 har. Menar du att Semi inte får dra mer än 12t?
Precis, chipspåsar du vet... :lol:
Nej men dels kan de klämma ur betydligt mer än 300nm per motor, dels behöver en lastbil inte kunna köra lika fort, dvs utväxlingen är lägre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Okej, sakta nu. E-tron har ungefär dubbelt så mycket vridmoment som ID4, det är sant. Men den väger också 30% mer. Och med e-tron märker jag absolut ingenting överhuvudtaget när jag drar husvagnen. Den beter sig precis som utan, vilket innebär att det finns massor med marginal och lite till. Jag har ibland nästan varit rädd att den liksom drar sönder vagnen när man är lite för tung på gasen.
Det känns ju rentav patetiskt att påstå att en ID4 inte skulle klara av att dra en husvagn på 1000kg. Hade en petrolhead påstått detta så hade jag haft överseende med ett sådant uttalande, men det här blir bara löjligt. Bashing?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Iofs har väl Model 3 SR+ inte mkt mer vrid, och den drar väl släp alldeles utmärkt vad jag förstått.
Dock väger den ju också ett halvt ton mindre och har 100hk mer.
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.
Låg fart är knappast något problem. Det är ju i högre hastigheter elbilar utan växellåda får det svårt jämfört med avgasbilar.
Tex omkörningar på landsväg.
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Men jag kanske problematiserar i onödan. Kanske elmotorns snabba respons gör att det funkar bra ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: VW I.D

Inlägg av tor-ake »

Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.
Visst, man slipper ju en del förluster från växellådan etc också.
Just vid start är ju elmotorer överlägsna. Men uppe i fart är det inte samma grej, beroende på utväxlingen.
Porsche stoppade ju in en växellåda i Taycan av en anledning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.
En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: VW I.D

Inlägg av Elexotico »

Jag är grymt sugen på en ID4. Har bläddrat bak lite men orkar inte läsa igenom hela tråden så ställer frågorna i hopp om svar :D
1. Om jag beställer nu, måste man lämna någon form av bokningsavgift? Och i så fall kan man få tillbaka den?
2. Är det klart på ett ungefär när de första bilarna leverans eller får man vänta ett bra tag nu?
3. Gällande snabbladdning, vilken effekt kan den ta emot?
4. När kan man provköra? Eller är det ID3 som gäller i så fall?
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Såg två st vita ID3 på stan idag (Umeå). Hade ALDRIG lagt märke till dem om jag inte varit intresserad av dem.
Otroligt anonyma i vitt.

Bra eller dåligt? Japp.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.



En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.
Jo i totalvikt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.



En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.
Jo i totalvikt.
Totalvikt på ID4 är 2,66 ton.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).
Ja, motorn i ID3/ID4 är begränsad till 16.000 varv per minut, vilket motsvarar 160km/h. Vid 80km/h, alltså släpvagnshastighet, ligger den följaktligen på 8.000 varv per minut.
Utväxlingen är 10:1, dvs vid hjulen ligger 10 ggr motorns vridmoment. Detta gäller såklart i alla hastigheter eftersom det bara finns en växel. Jag hittar ingen vridmomentskurva för motorn, men vridmomentet brukar vara ganska konstant i första halvan av varvtalsområdet för att sedan successivt minska allt mer. Man kan alltså anta att det fortfarande är runt 200Nm tillgängliga när man håller 80km/h. Alltså 2000Nm vid hjulen! Det är ordentligt. Troligen är det lite mindre än så, eftersom motorn levererar 150kW totalt, men ändå. Mycket vrid vid hjulen.

En diesel som kör i 80km/h håller kanske ett varvtal runt 1700rpm. Anta att högsta vridmomentet ligger också ungefär i det varvtalsområdet och att det är samma vridmoment som MEB-motorn levererar, dvs 300Nm. Hjulen är lika stora och snurrar således i samma hastighet, dvs utväxlingen måste vara knappt 5 ggr mindre, dvs 2:1. Vid hjulen ligger alltså enbart 600Nm. Det kan vara mindre om utväxligen är lägre vilket oftast är fallet. Annars får man växla ner, men då minskar kanske motorns vridmoment. Löjligt, jämfört med en elbil. Det är därför man får växla hela tiden, och ändå så händer det ingenting. Nej, en diesel är inte bättre än en elbil på att dra husvagn.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Som kuriosa vill jag minnas att en specifik f1 motor jag tittade på utvecklade 343nm vid 18000 varv, låter ju löjligt mot en modern diesel men med den utväxlingen man kan ha med en motor som varvar så mycket gör att drivhjulen har absurt mycket vridmoment. Sorry för OT
Skriv svar