Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.
Ja, den går nog att lära sig att använda. Mycket lättare att träffa de siffrorna än hastighetsskylten som jag hyfsat ofta använder.
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av MatsH »

Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

MatsH skrev:
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kikat »

Jerker skrev:
MatsH skrev:
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.
Att bilen inte vill låsa upp med mobilen lär inte ha något med Teslas mjukvara att göra.

Har märkt att min mobil ibland dödar Tesla-appen när den ligger i bakgrunden och då går det inte att öppna bilen. Måste starta upp appen och låta telefonnyckel ansluta så funkar det oftast. Sen går det ibland ändå inte, ofta då jag haft andra bluetooth enheter anslutna som om bluetooth blir överbelastat i mobilen. Då hjälper det att sätta flygplansläge och tillbaka igen. Att slå på och av bluetooth har aldrig hjälpt mig.

Min förra mobil var ännu värre, fungerade väl ca 2 gånger av 10. Med ny mobil fungerar det 9 ggr av 10, vilket jag anser får vara helt klart acceptabelt.
Bör vara en nästintill omöjlig uppgift för Tesla att få telefonnyckeln att fungera helt felfritt på alla världens mobiler.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:

* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.

Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.

Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:

* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.

Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.

Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Var det samma förutsättningar varje gång?
Dvs samma telefon på samma mjukvaruversion?
Tilläts teslaappen att alltid se location?
Var bilen satt på laddning?
Stod den utan laddning? Vad var SOC? Var Sentry på?
Finns många variabler som kan spela in helt enkelt.

Själv har jag aldrig varit med om att nyckelkortet behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:

* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.

Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.

Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Var det samma förutsättningar varje gång?
Dvs samma telefon på samma mjukvaruversion?
Tilläts teslaappen att alltid se location?
Var bilen satt på laddning?
Stod den utan laddning? Vad var SOC? Var Sentry på?
Finns många variabler som kan spela in helt enkelt.

Själv har jag aldrig varit med om att nyckelkortet behövs.
Samma telefon sen jag köpte bilen. Både telefon och bil har uppgraderats och felet har fortsatt att komma slumpmässigt. Det händer både när den står på laddning och inte. När jag står hemma är inte Sentry på men det är det alltid när jag inte är hemma. Så sent som i morse, inte hemma, inte på laddning och Sentry på, då uppförde den sig som jag beskrev i tredje scenariot. Har aldrig kollat i appen efter location. Ibland har jag använt appen, ibland kortet för att låsa upp. Har aldrig varit med om att det inte gått att låsa upp den med appen.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kenjon »

Jag fick problem som jag trodde berodde på iOS14, men det är bara en gissning. Jag tog bort parningen av telefonen i bilen, och la' till den igen. Funkat helt OK sedan dess.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Zalman3 »

Ring, Amazon’s home security company, is launching a new car product that will work with Tesla’s Sentry Mode and also with a new USB hub.

Tesla vehicles are the first cars to be integrated:

The first compatible vehicles for Ring Car Connect are Tesla models 3, X, S, and Y. Once users install this aftermarket device, they can watch Tesla Sentry Mode and recorded driving footage in the Ring app over wifi or from anywhere via LTE (with an optional connectivity plan).

It basically allows you to link your Tesla Sentry Mode to your Ring home security system.



https://electrek.co/2020/09/24/tesla-se ... g-usb-hub/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Ring, Amazon’s home security company, is launching a new car product that will work with Tesla’s Sentry Mode and also with a new USB hub.

Tesla vehicles are the first cars to be integrated:

The first compatible vehicles for Ring Car Connect are Tesla models 3, X, S, and Y. Once users install this aftermarket device, they can watch Tesla Sentry Mode and recorded driving footage in the Ring app over wifi or from anywhere via LTE (with an optional connectivity plan).

It basically allows you to link your Tesla Sentry Mode to your Ring home security system.



https://electrek.co/2020/09/24/tesla-se ... g-usb-hub/
Borde ju räcka med EnTraktors tråd och vad har det med 2020.36 osv att göra egentligen? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av larsw »

Fungerade t om m både tillfälligt rödljus och tillfälliga hastighetsgränser på vägbygge. Trevligt.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Zalman3 »

2020.36.12
Traffic Light and Stop Sign Control (Beta)
Navigate on Autopilot (Beta) –
Exit Passing Lane
Driving Visualization Improvements
Autosteer Stop Sign and Stop Light Warning
Green Traffic Light ChimeSpeed Assist Improvements
Suspension Instrument Panel Display
Cruise Set Speed Improvements
Pedestrian Warning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Elmil »

2020.36.12 har ju samma release notes som 36.11, som det ser ut på teslafi verkar 36.12 vara en bugfix för Model Y.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

40 kom nu
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av BrooklynS »

Remuz skrev:
40 kom nu
Utveckla!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Remuz »

BrooklynS skrev:
Remuz skrev:
40 kom nu
Utveckla!
Se första inlägg:

Senaste version 2020.40
Inläggav Teslaägare Remuz » 14 sep 2017 10:33

Denna tråd uppdateras löpande med senaste versionen som är nedladdad till en bil som är ansluten till TeslaFi. Rubriken uppdateras så snart jag hinner med, alla som hör om en ny version som laddats ner, skriv gärna i tråden. Vidare är diskussioner välkomna om versionerna såklart.

Jag har ingen aning om vad som finns i v40 :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av JonasH »

Verkar bara rulla ut i USA än så länge.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av BrooklynS »

Såg på en kanadensisk sajt att det är Autopark för M3.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Såg på en kanadensisk sajt att det är Autopark för M3.
Autopark har väl funnits jättelänge, bara det att det ligger i FSD eller EAP paketet.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Hertsh »

Kan 2020.40 vara testversion av v11 med nya omskrivningen av mjukvaran? (hoppas)


Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av RagWal »

Hertsh skrev:
Kan 2020.40 vara testversion av v11 med nya omskrivningen av mjukvaran? (hoppas)


Skickat från min iPad med Tapatalk
You wish! Nä, lite tidigt va?

Även om det är en rejäl rewrite på ingång så blir man ju lite orolig för tiden det bör ta att lära om AIn att se i 3d och programmeringen ovanpå detta. Kommer säkert vara ett steg tillbaka i de första versionerna även om det sen förhoppningsvis går fortare framåt. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av fth »

RagWal skrev:
Hertsh skrev:
Kan 2020.40 vara testversion av v11 med nya omskrivningen av mjukvaran? (hoppas)


Skickat från min iPad med Tapatalk
You wish! Nä, lite tidigt va?

Även om det är en rejäl rewrite på ingång så blir man ju lite orolig för tiden det bör ta att lära om AIn att se i 3d och programmeringen ovanpå detta. Kommer säkert vara ett steg tillbaka i de första versionerna även om det sen förhoppningsvis går fortare framåt. Vad tror ni?
Det jobbet är ju iofs redan gjort, versionen som Elon pratade om på BD har ju redan varit ute på test hos en sluten, intern krets (Elon själv t.ex.), sannolikt under flera månader.

Det som som skulle komma inom typ en månad var ju en begränsad betaversion till utvalda "vanliga" förare.

Jag håller dock med om att det nog är lite för optimistiskt att tro att 2020.40 skulle vara denna beta ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av PeteAstro »

Releasenotes 2020.40...
B2662B63-D81F-4FDF-87C0-276E833E00E4.png
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av wcarlsson »

Ahh glovebox pin är ju svinbra!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Mickep »

Tills man glömmer koden.
Minns en kollega som glömde pinkoden till telefonen. Det var många bilder på den dens son första år som försvann när telefonen återställdes. Tesla kan säkert ordna med det när folk glömmer, för det kommer hända.
Skriv svar