Känner lite samma sak för de franska biljättarna Renault och Peugeot som skall licensiera Nissans ny elplattform.PapaD skrev:Jag förstår inte hur vare sig GM eller Ford tror sig finnas kvar om fem år. Ford, som säger att de skall licensiera VW's MEB plattform för sin abilar. Jaha? Det är ju inte så att VW's bilar är billiga liksom. Om ngn tror att de kommer tillåta att Ford säljer deras bilar billigare till vinst åt Ford... ja hur skulle det gå till? Ford har historiskt alltid byggt just billiga bilar. Slit och släng, inte ett öre i mervärde inbyggt i bilen. Och nu tror de att de skall få VW's teknik på ett bräde och kunna kränga dem billigare än VW? Den enda bil som Ford går med vinst på idag är deras pickup, när Cybertruck kommer så är de rökta.
Vad gäller GM...vad har de? Bolt. Och sedan?
Inga förutom VW har vaknat upp och förstått, att det är batterierna. Batterierna, batterierna batterierna. Och inte ens de har förstått helt, för de bygger inte EGNA fabriker, de köper in sig i andras.
Man blir förvånad att dessa traditionella och globala jätteföretag i stora billänder som USA och Frankrike, inte lyckas innovera eller utveckla sådant själva.
Vad lägger de alla sina utvecklingspengar på?
Hur kommer det sig att pyttesmå uppstickare som Tesla kan slå dessa resursstarka jättar på fingrarna?
Känns ju som att VAG och Nissan inte är fantastiska, men de ligger ju iaf. ändå så mycket bättre till än GM, Ford, Renault och Peugeot tillsammans.