Rekord för andelen laddbara bilar i september
- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 34,4 procent av personbilsregistreringarna i september.
Rekord för andelen laddbara bilar i september
- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 34,4 procent av personbilsregistreringarna i september.
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?
Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?
Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
Vet inte om det var det jag skrev?
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?
Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
Vet inte om det var det jag skrev?
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt om någon modell minskar i försäljning och någon annan ökar så länge
totalen ökar
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tycker det är ganska konstigt att regeringen inte går ut med mer informationskampanjer för elbilar. Det finns så många fördelar med att köra elbil som inte har lyfts fram tillräckligt. Många lever i tron att det är besvärligt att köra på el. Omställningen borde kunna snabbas på rejält. Att bara ca 1 av 10 väljer ren el är lågt mtp utbudet.
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
6000 bilar i Juni ser jag som fullt möjligt, speciellt med ID3, ID4 och Enyaq i åtanke. Men som "Elektrifierad" är inne på, sett till utbud så skulle det kunna vara mycket mer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Hur vet du att de som köpt de nya modellerna inte skulle köpt en annan elbil om de nya inte fanns?
Kommer det nya elbilsmodeller så är det självklart att konkurrensen ökar och de nyare modellerna lockar fler köpare.
Tycker det är ganska konstigt att regeringen inte går ut med mer informationskampanjer för elbilar. Det finns så många fördelar med att köra elbil som inte har lyfts fram tillräckligt. Många lever i tron att det är besvärligt att köra på el. Omställningen borde kunna snabbas på rejält. Att bara ca 1 av 10 väljer ren el är lågt mtp utbudet.
De vill att omställningen ska gå lagom fort så att våra biltillverkare hinner reagera.
6000 bilar i Juni ser jag som fullt möjligt, speciellt med ID3, ID4 och Enyaq i åtanke. Men som "Elektrifierad" är inne på, sett till utbud så skulle det kunna vara mycket mer.
Utbudet är ju inte mycket mer än en modell per tillverkare ens om ett år. Vissa tillverkare kommer bara ha ett par modeller, en del kommer inte ha någon och få tillverkare kommer att ha tre eller fler modeller som är rena elbilar. Tycker inte det är särskilt bra utbud av modeller. Var finns herrgårdsvagnar? Var finns cabrioleterna? Var finns bilar med bra dragvikt? Var finns MPV:erna? Var finns de lätta lastbilarna?
Har elbilar en andel på ca 20% om 9 månader med så litet urval så anser jag att det är bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
När helt nya bilar börjar säljas finns det ju en del uppdämd efterfrågan.
Mars 2019 är väl fortfarande den bästa månaden i sverige för Model3?
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
När helt nya bilar börjar säljas finns det ju en del uppdämd efterfrågan.
Mars 2019 är väl fortfarande den bästa månaden i sverige för Model3?
Om MG skulle säljas i Sverige så tror jag att det skulle komma topp fyra här också.
Intressant också att statistiken i länken ovanför visar att E-Tron är klart mest sålda elbil i Norge under de första 9 månaderna med 7933 styck (Model 3: 3197, Model X: 439 och Model S: 267). Varför säljer Model S och X så extremt dåligt i Norge nu?
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Om MG skulle säljas i Sverige så tror jag att det skulle komma topp fyra här också.
Intressant också att statistiken i länken ovanför visar att E-Tron är klart mest sålda elbil i Norge under de första 9 månaderna med 7933 styck (Model 3: 3197, Model X: 439 och Model S: 267). Varför säljer Model S och X så extremt dåligt i Norge nu?
Svaret är nog samma som på frågan varför biltillverkare normalt brukar lansera nya modeller var åttonde år med facelift efter fyra...
Om MG skulle säljas i Sverige så tror jag att det skulle komma topp fyra här också.
Intressant också att statistiken i länken ovanför visar att E-Tron är klart mest sålda elbil i Norge under de första 9 månaderna med 7933 styck (Model 3: 3197, Model X: 439 och Model S: 267). Varför säljer Model S och X så extremt dåligt i Norge nu?
Svaret är nog samma som på frågan varför biltillverkare normalt brukar lansera nya modeller var åttonde år med facelift efter fyra...
Audi hamstrade medvetet ihop en massa E-tron under 2019 för att sälja dem nu under 2020 för att undvika de nya böterna. Norge är med i EUs utsläppsmarknad så Audi kan kvitta försäljningen av elbilar där mot smutsiga bilar i andra länder.
Förutom att S/X är äldre så har Tesla dessutom har haft extra svårt att bygga S/X under corona eftersom de bygger på fler delar från underleverantörer och battericellerna måste skeppas från Japan. 3/Y är mycket lättare att bygga då de använder mindre delar från underleverantörer och battericellerna kommer från Nevada.
Dessutom har Tesla långt färre bilar i lager jämfört med en traditionell biltillverkare som Audi med fristående försäljare. Effekten av corona blir värre för Tesla.