Vilken Model S för att klara pendling?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Datzun »

Jag börjar kolla på att byta ut tjänstebilen (Volvo V90) mot en begagnad privatägd Tesla Model S. Kontoret i Malmö dit jag kör 1-2 ggr/vecka ligger 14 mil bort med 90% motorväg. Där finns ingen möjlighet till laddning på kontoret. Jag vill inte behöva stanna och ladda för att åka till kontoret (ingen Supercharger i Malmö heller tydligen). Vilken Model S klarar i verkligheten pendling 28 mil på mestadels motorväg utan laddning även då det är kallt, ösregnar mm?
Jag förstår att S 100D klarar pendlingen med lätthet men utbudet av begagnade 100D är klart smalare än exempelvis 75D.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av OfarligTesla »

Kan säga att en S75D klarar inte 28 mil motorväg i alla väder om man vill ha någon sorts marginal, speciellt inte en som fått lite degradering. Har t.ex. varit nere på 26 mils räckvidd på motorväg vid kraftigt regn när jag hade en S75D.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av P_EL »

Gå in på ABRP och välj olika modeller så får du hyfsat exakt svar från dörr till dörr: https://abetterrouteplanner.com/
Model S90D -16
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av thedude »

Min 3 år gamla MS 75 klarar definitivt 28mil med 100% laddning även på vintern! Med räckvidds mode och chill mode + lugn körning så har du inga problem. Men testa det på något sätt och lita inte på mina erfarenheter :-D alla bilar och körstilar är individuella trots allt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av LasseTM »

Allt handlar ju bara om körstil, man klarar det säkert med en S 60 också men då får man vara väldigt snäll på gasen.
Ska man ligga 10% över hastigheten som verkar vara något slags medel i Sverige så tror jag också att det blir svettigt vissa dagar med en 75:a
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av NEO »

Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Bjelke »

Man ska bara komma ihåg, om man väljer en S75D tex, att det är obra att ladda till 100% och det
skulle man ju bli tvungen att göra dom dagar det är skitväder, och OM man nu ändå gör det så
är rekommendationen att försöka tajma så att laddningen blir klar så nära avgång som möjligt, vilket
även är extra bra på vintern eftersom batteriet då är lite varmt av laddningen när man åker iväg :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Datzun »

NEO skrev:
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Bjelke »

Datzun skrev:
NEO skrev:
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?
Ja en hel del av just 90-batterierna har haft ganska stor degradering men det har ju även andra haft (tex 85:orna)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av NEO »

Datzun skrev:
NEO skrev:
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?
90 batterierna är väldigt snarlika 85 vad gäller räckvidd. Även efter ett par år och mil så ligger ändå 90 batterierna något över 85. Fördelen med 85-90 är att de är 400V medans 75 är 350V (om det inte är ett software limited 85-100 batteri)

Hittar du en billig och fräsch S90D hade jag slagit till, nextgen säten och 0-100 på 4.4s samt AWD. Grym pendlarbil samt vinterbil.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av fth »

Sen finns det ju SuC i Löddeköpinge och flera parkeringsgarage inne i Malmö med laddmöjligheter.

Dom få gånger det är snömodd och/eller många minusgrader så är det väl bara att ta en extra sväng förbi Lödde alt parkera bilen i ett garage med el?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av kenjon »

Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av NEO »

kenjon skrev:
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Även en SR+ vintertid?
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Datzun »

kenjon skrev:
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Jo, en S får det vara.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Datzun »

Gustafsson skrev:
Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.
Kloka funderingar! Det kan mycket väl vara så att en 75D klarar mina behov. Vintrarna i södra Sverige där jag normalt håller till är ju oftast inte värre än att det är barmark och blött.

Hur kollar man range på en bil? Ofta handlar det om bilannonser på firmor långt iväg eller KVD ännu längre iväg. Finns det tricks att ta till för att kolla range/batteristatus?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Gustafsson »

Bästa sättet är att ladda till 100% och se vad displayen i bilen säger. Den ska då vara inställd på att visa km och inte procent. Om det är olämpligt kan man nästan lika gärna ladda till 90% och läsa av rangen där för att uppskatta maximal range.
Ska visst finnas en funktion i abrp för att beräkna degradering (?)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av kenjon »

Tellus har en formel där man kan räkna ut det vis sin Energi-skärm. Kan den dock inte utantill.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av juristen »

Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.

För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Gustafsson »

juristen skrev:
Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.

För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
Eller så svänger man av å laddar i 15 minuter och slipper ångest de dagarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Inlägg av Saab99turbo »

Jag räknar med att vår S LR går max ca 35 mil inom vår "comfort range", dvs kanske mellan där vi laddar fullt (80-90 procent), ner till 10-20 procent. Oavsett körförhållanden. Då kör vi oftast landsväg, alltid med takbox.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Skriv svar