Vilken Model S för att klara pendling?
Moderator: Redaktion
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Vilken Model S för att klara pendling?
Jag börjar kolla på att byta ut tjänstebilen (Volvo V90) mot en begagnad privatägd Tesla Model S. Kontoret i Malmö dit jag kör 1-2 ggr/vecka ligger 14 mil bort med 90% motorväg. Där finns ingen möjlighet till laddning på kontoret. Jag vill inte behöva stanna och ladda för att åka till kontoret (ingen Supercharger i Malmö heller tydligen). Vilken Model S klarar i verkligheten pendling 28 mil på mestadels motorväg utan laddning även då det är kallt, ösregnar mm?
Jag förstår att S 100D klarar pendlingen med lätthet men utbudet av begagnade 100D är klart smalare än exempelvis 75D.
Jag förstår att S 100D klarar pendlingen med lätthet men utbudet av begagnade 100D är klart smalare än exempelvis 75D.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Kan säga att en S75D klarar inte 28 mil motorväg i alla väder om man vill ha någon sorts marginal, speciellt inte en som fått lite degradering. Har t.ex. varit nere på 26 mils räckvidd på motorväg vid kraftigt regn när jag hade en S75D.
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Gå in på ABRP och välj olika modeller så får du hyfsat exakt svar från dörr till dörr: https://abetterrouteplanner.com/
Model S90D -16
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Min 3 år gamla MS 75 klarar definitivt 28mil med 100% laddning även på vintern! Med räckvidds mode och chill mode + lugn körning så har du inga problem. Men testa det på något sätt och lita inte på mina erfarenheter alla bilar och körstilar är individuella trots allt.
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Allt handlar ju bara om körstil, man klarar det säkert med en S 60 också men då får man vara väldigt snäll på gasen.
Ska man ligga 10% över hastigheten som verkar vara något slags medel i Sverige så tror jag också att det blir svettigt vissa dagar med en 75:a
Ska man ligga 10% över hastigheten som verkar vara något slags medel i Sverige så tror jag också att det blir svettigt vissa dagar med en 75:a
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:
S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil
Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.
Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil
Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.
Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Man ska bara komma ihåg, om man väljer en S75D tex, att det är obra att ladda till 100% och det
skulle man ju bli tvungen att göra dom dagar det är skitväder, och OM man nu ändå gör det så
är rekommendationen att försöka tajma så att laddningen blir klar så nära avgång som möjligt, vilket
även är extra bra på vintern eftersom batteriet då är lite varmt av laddningen när man åker iväg
skulle man ju bli tvungen att göra dom dagar det är skitväder, och OM man nu ändå gör det så
är rekommendationen att försöka tajma så att laddningen blir klar så nära avgång som möjligt, vilket
även är extra bra på vintern eftersom batteriet då är lite varmt av laddningen när man åker iväg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?NEO skrev:Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:
S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil
Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.
Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Ja en hel del av just 90-batterierna har haft ganska stor degradering men det har ju även andra haft (tex 85:orna)...Datzun skrev:Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?NEO skrev:Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:
S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil
Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.
Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
90 batterierna är väldigt snarlika 85 vad gäller räckvidd. Även efter ett par år och mil så ligger ändå 90 batterierna något över 85. Fördelen med 85-90 är att de är 400V medans 75 är 350V (om det inte är ett software limited 85-100 batteri)Datzun skrev:Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?NEO skrev:Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:
S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil
Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.
Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Hittar du en billig och fräsch S90D hade jag slagit till, nextgen säten och 0-100 på 4.4s samt AWD. Grym pendlarbil samt vinterbil.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Sen finns det ju SuC i Löddeköpinge och flera parkeringsgarage inne i Malmö med laddmöjligheter.
Dom få gånger det är snömodd och/eller många minusgrader så är det väl bara att ta en extra sväng förbi Lödde alt parkera bilen i ett garage med el?
/fth
Dom få gånger det är snömodd och/eller många minusgrader så är det väl bara att ta en extra sväng förbi Lödde alt parkera bilen i ett garage med el?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Även en SR+ vintertid?kenjon skrev:Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Jo, en S får det vara.kenjon skrev:Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5490
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Kloka funderingar! Det kan mycket väl vara så att en 75D klarar mina behov. Vintrarna i södra Sverige där jag normalt håller till är ju oftast inte värre än att det är barmark och blött.Gustafsson skrev:Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.
Hur kollar man range på en bil? Ofta handlar det om bilannonser på firmor långt iväg eller KVD ännu längre iväg. Finns det tricks att ta till för att kolla range/batteristatus?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5490
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Bästa sättet är att ladda till 100% och se vad displayen i bilen säger. Den ska då vara inställd på att visa km och inte procent. Om det är olämpligt kan man nästan lika gärna ladda till 90% och läsa av rangen där för att uppskatta maximal range.
Ska visst finnas en funktion i abrp för att beräkna degradering (?)
Ska visst finnas en funktion i abrp för att beräkna degradering (?)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Tellus har en formel där man kan räkna ut det vis sin Energi-skärm. Kan den dock inte utantill.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.
För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5490
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Eller så svänger man av å laddar i 15 minuter och slipper ångest de dagarna.juristen skrev:Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.
För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Vilken Model S för att klara pendling?
Jag räknar med att vår S LR går max ca 35 mil inom vår "comfort range", dvs kanske mellan där vi laddar fullt (80-90 procent), ner till 10-20 procent. Oavsett körförhållanden. Då kör vi oftast landsväg, alltid med takbox.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.