Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Skulle inte bli förvånad om Model S Plaid blir första Model S/X med nytt utseende och interiör och komma ikapp och förbi Model 3/Y.

Tesla vill troligen inte gå ut med kommande förändringar för Model S/X för tidigt pga Osborne-effekten. Lite närmare leverans kommer det dock komma info. Tesla lär vilja att man hellre beställer en Plaid än Long-range. Long-range och Performance kanske slås samman då Long-range har kortare räckvidd än Plaid och Performance har mindre prestanda än Plaid. Insane som min bil har är ju borta, Ludicrous kanske försvinner på samma sätt när väl Plaid kommer.
Performance lär ju försvinna men frågan är väl om vanliga model S kommer med två storlekar på batterier?
Varför tror ni P kommer att försvinna? Det är ju rätt stora hopp mellan LR, P, och Plaid, borde inte alla versioner ha ett existensberättigande?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av Pontus »

fth skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Skulle inte bli förvånad om Model S Plaid blir första Model S/X med nytt utseende och interiör och komma ikapp och förbi Model 3/Y.

Tesla vill troligen inte gå ut med kommande förändringar för Model S/X för tidigt pga Osborne-effekten. Lite närmare leverans kommer det dock komma info. Tesla lär vilja att man hellre beställer en Plaid än Long-range. Long-range och Performance kanske slås samman då Long-range har kortare räckvidd än Plaid och Performance har mindre prestanda än Plaid. Insane som min bil har är ju borta, Ludicrous kanske försvinner på samma sätt när väl Plaid kommer.
Performance lär ju försvinna men frågan är väl om vanliga model S kommer med två storlekar på batterier?
Varför tror ni P kommer att försvinna? Det är ju rätt stora hopp mellan LR, P, och Plaid, borde inte alla versioner ha ett existensberättigande?

/fth
Tesla har ju tidigare försökt att minska antalet modeller flera gånger så varför inte nu och då tror jag att det mest naturliga är att ta bort Performance.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
fth skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Skulle inte bli förvånad om Model S Plaid blir första Model S/X med nytt utseende och interiör och komma ikapp och förbi Model 3/Y.

Tesla vill troligen inte gå ut med kommande förändringar för Model S/X för tidigt pga Osborne-effekten. Lite närmare leverans kommer det dock komma info. Tesla lär vilja att man hellre beställer en Plaid än Long-range. Long-range och Performance kanske slås samman då Long-range har kortare räckvidd än Plaid och Performance har mindre prestanda än Plaid. Insane som min bil har är ju borta, Ludicrous kanske försvinner på samma sätt när väl Plaid kommer.
Performance lär ju försvinna men frågan är väl om vanliga model S kommer med två storlekar på batterier?
Varför tror ni P kommer att försvinna? Det är ju rätt stora hopp mellan LR, P, och Plaid, borde inte alla versioner ha ett existensberättigande?

/fth
Tesla har ju tidigare försökt att minska antalet modeller flera gånger så varför inte nu och då tror jag att det mest naturliga är att ta bort Performance.
Tror båda lever vidare. Tre varianter är ju fortfarande väldigt lite jämfört med "legacy"-tillverkare. Jag hoppas/tror att Plaid blir en ganska nischad gatlegal banbil i princip. Tror den blir alldeles för aggressiv för den stora massan med vinge, diffusors osv. Tror absolut det även fortsatt finns utrymme för Tesla att ta lite extra marginal på en "snällare" P som i princip bara är en omprogrammerad LR.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av dd88 »

Från Sebastian Vittel´s Youtube-klipp (han som körde bilen)
Tire : michelin sport cup 2 with specific gum that will be available when car will be released
Very similar to Cup 2 R tire

Seat: bucket seat for my security only
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av HelectriC »

Hmm, kör man på gum :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av thebishop »

Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av mans71 »

thebishop skrev:
Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
:lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av taliz »

Låter billigt. Minns när jag kollade försäkring på sporthoj i ungdomen. Över 100k/år. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av metchristian »

thebishop skrev:
Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
Inte så farligt ;). Vet en som fått 3,1miljoner i premie för att försäkra en ducati streetfigther v4s 208hk på 178kg... nä helt seriöst, har man råd med en sån här typ av vagn som prestandamässigt som är jämförbar med mc laren P1, Lamborghini etc ja då kommer nog det kosta i försäkringspremie och då har man nog råd oxå.

Porsche Taycan turbo s, någon som har koll på premien på den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av Svenssons »

thebishop skrev:
Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
Kan vara värt att importera från EU-land som registrerar effekt enligt reglerna så det blir mycket lägre effekt. Försäkringsbolagen lär dock komma i kapp och lära sig vad effekterna i CoC betyder. I början kanske man kan komma undan med att bilen kanske bara har ca 150-200 Hk (som bilen klarat av att hålla i en timme...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av taliz »

Tydligen Sebastian Vittel som körde rekordvarvet runt Laguna Seca med S Plaid.
Samma kille rattar ofta runt bilar(GT2RS tex) på nurburgring och har tips på hur man tar sig runt snabbt med en M3P.





https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av thebishop »

Svenssons skrev:
thebishop skrev:
Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
Kan vara värt att importera från EU-land som registrerar effekt enligt reglerna så det blir mycket lägre effekt. Försäkringsbolagen lär dock komma i kapp och lära sig vad effekterna i CoC betyder. I början kanske man kan komma undan med att bilen kanske bara har ca 150-200 Hk (som bilen klarat av att hålla i en timme...).
Så är det ju på min p85dl - helt rimligt pris hos bolaget. För mig påverkar det ändå, kan slanta för bilen, men blir det 10k/månaden för försäkring så är det ju lite surt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av NEO »

metchristian skrev:
thebishop skrev:
Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
Inte så farligt ;). Vet en som fått 3,1miljoner i premie för att försäkra en ducati streetfigther v4s 208hk på 178kg... nä helt seriöst, har man råd med en sån här typ av vagn som prestandamässigt som är jämförbar med mc laren P1, Lamborghini etc ja då kommer nog det kosta i försäkringspremie och då har man nog råd oxå.

Porsche Taycan turbo s, någon som har koll på premien på den?
Kollade när jag funderade på att köpa en, var inte alls farligt! 778 kr/mån
(9 333 kr/år) fick jag för en Taycan Turbo S :D
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av metchristian »

NEO skrev:
metchristian skrev:
thebishop skrev:
Jag är mest nyfiken på försäkringspremien.

”Hej! Jag har precis köpt en kärra med 1100+hk som gör kvartsmilen under 9 sekunder och skulle vilja ha en halvförsäkring. Va? Jasså! 58.000 i halvåret.” ;-)
Inte så farligt ;). Vet en som fått 3,1miljoner i premie för att försäkra en ducati streetfigther v4s 208hk på 178kg... nä helt seriöst, har man råd med en sån här typ av vagn som prestandamässigt som är jämförbar med mc laren P1, Lamborghini etc ja då kommer nog det kosta i försäkringspremie och då har man nog råd oxå.

Porsche Taycan turbo s, någon som har koll på premien på den?
Kollade när jag funderade på att köpa en, var inte alls farligt! 778 kr/mån
(9 333 kr/år) fick jag för en Taycan Turbo S :D
Va ju inte farligt alls!
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av eizzmar »

Det är väl i stort sett bekräftat nu att Tesla Model S PLAID kommer ha de nya batterierna och den nya strukturen i hur batterierna är placerade. På MKBHD tweet kommenterade Elon Musk vilket ledde till en följdfråga av någon annan. Mycket riktigt svarade Elon kort och gott ”Yeah”.
E257F697-41E1-488E-8CF4-C78F81875C62.jpeg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av Tars »

M3apan skrev:
Tars skrev:
Ja...... då är man med i puckoklubben
Jag väntar med beställning, köper Tars efter 3 månader. Bild
Kör på det. Bild

Skickat från min TAH-N29m via Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av dstr »

Törs man hoppas på:

ac i stolarna

självstängande/öppnande dörrar som X

longrange-version, 100 mil, så som lovades med Roadsterns drivlina som denna skulle fått

att keramiska/kolfiberbromsar ingår

7-sits standard


?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av thebishop »

Självstängande laddlucka? :D :D :D :D :D
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av fth »

dstr skrev:
7-sits standard
Detta är väl iofs inte något som alla, eller ens många, kommer att vilja ha, så det vore väl konstigt om det blev standard?

Stjäl inte extrastolarna en hel del lastutrymme?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av Delta1 »

Sju-sits i form av bakåtvända stolar i bagaget är det bästa sedan skivat bröd! Om man har ungar som är under 140cm vill säga.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av dstr »

Delta1 skrev:
Sju-sits i form av bakåtvända stolar i bagaget är det bästa sedan skivat bröd! Om man har ungar som är under 140cm vill säga.
För ett år sen när dom var på ringen och harvade runt så sa Elon att två mindre motorer bak skulle ge bättre utrymme för ett extra baksäte som även skulle rymma "kortare vuxna" - eller hur det nu var han uttryckte sig.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av dstr »

fth skrev:
Stjäl inte extrastolarna en hel del lastutrymme?

/fth
Dom fälls ner i gropen där bak. Med snabbfästen så skulle man kunna lyfta ur hela sätet om man behöver lasta där.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Delta1 skrev:
Sju-sits i form av bakåtvända stolar i bagaget är det bästa sedan skivat bröd! Om man har ungar som är under 140cm vill säga.
För ett år sen när dom var på ringen och harvade runt så sa Elon att två mindre motorer bak skulle ge bättre utrymme för ett extra baksäte som även skulle rymma "kortare vuxna" - eller hur det nu var han uttryckte sig.
Det har jag missat helt men det vore ju en trevlig överraskning (överraskning för mig då) men jag tror som andra här att det inte blir standard.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av fth »

dstr skrev:
fth skrev:
Stjäl inte extrastolarna en hel del lastutrymme?

/fth
Dom fälls ner i gropen där bak. Med snabbfästen så skulle man kunna lyfta ur hela sätet om man behöver lasta där.
Den gamla sjusits hade väl dock inte snabbfästen?

Även med snabbfästen så känns det konstigt att det skulle vara standardutrustning, snarare då att alla S Plaid får möjligheten att ha sjusits, även att eftermontera.

Det var väl inte möjligt att eftermontera på gamla varianten eftersom det krävdes förstärkningar etc av bakvagnen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Inlägg av dstr »

fth skrev:
Det var väl inte möjligt att eftermontera på gamla varianten eftersom det krävdes förstärkningar etc av bakvagnen?

/fth

Det beror på hur rädd du är om de du sätter där bak.

Eller så köper du baksätet av Tars. Då brukar förstärkta krockbalken ingå.
Skriv svar