Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Laban skrev:
fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Franz »

fth skrev:
Laban skrev:
fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?

/fth
Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha två sorters Model S som är så olika i tillverkningen igång samtidigt. Även om Plaid-versionen är påkostad pratar vi nog ändå om leveranser i tusental vilket inte är något man direkt handbygger bredvid den vanliga produktionen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Laban skrev:
fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?

/fth
Låter ju som att ALLA modeller går över till 4680 batterier inom ca 2 år.

Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Franz skrev:
Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha två sorters Model S som är så olika i tillverkningen igång samtidigt. Även om Plaid-versionen är påkostad pratar vi nog ändå om leveranser i tusental vilket inte är något man direkt handbygger bredvid den vanliga produktionen.
Det kan ju vara en helt ny lina som byggs upp i t.ex. Giga Texas, som initialt producerar "bara" Plaid, för att senare, när kapaciteten och tillgången till 4680 är tillräcklig övergå till att producera alla modeller.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Låter ju som att ALLA modeller går över till 4680 batterier inom ca 2 år.

Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Dom får väl börja bygga 4680-celler?

Tesla var ju tydliga med att dom inte ensamma kommer att kunna producera alla batterier som krävs, så dom kommer nog att dela med sig av tekniken bakom 4680.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Skulle tro att det finns ett stort uppdämt behov när det gäller Powerwall, Powerpacks. Och att priset är artificiellt högt pga brist på celler.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Tesla söker tillstånd för att producera 4680 batterier i Texas.

Tesla Giga Texas Seeks Approval to Produce the New 4680 Battery Cell

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... production
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Skulle tro att det finns ett stort uppdämt behov när det gäller Powerwall, Powerpacks. Och att priset är artificiellt högt pga brist på celler.
Man har även maskiner som kan producera mängder av de gamla M3/Y packen i många år till. Det kanske blir med 2170 LFP som i Kina.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Jordad skrev:
Man har även maskiner som kan producera mängder av de gamla M3/Y packen i många år till. Det kanske blir med 2170 LFP som i Kina.
Frågan är vilket fordon dessa i så fall ska hamna i. Om 2-3 år har MS Plaid, 3 och Y 4680. Kvar är då eventuellt MS samt MX som inte ens använder 2170 i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av RagWal »

Måste det inte bli 4680 i S och X? Dessa väljs nog bort mot tex Y redan nu i USA pga laddhastighet tror jag. S o X måste bli mer premium även gällande batteritekniken. Det är väl detta som linan i Fremont är avsedd för när de får ordning på kvaliteten?

Kanske kan man modda linorna för 2170 att använda tex tabless men även torrapplicering av elektrodmaterial i Nevada för att sänka kostnaderna i US MY och M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

RagWal skrev:
Måste det inte bli 4680 i S och X? Dessa väljs nog bort mot tex Y redan nu i USA pga laddhastighet tror jag. S o X måste bli mer premium även gällande batteritekniken. Det är väl detta som linan i Fremont är avsedd för när de får ordning på kvaliteten?
Precis som DSG växellådorna kom först till premium modellerna hos VW koncernen så får man anta att pilotfabriken ska tillverka batterier till Tesla premium produkter. Var väl Svenssons som nämnde det här tidigare, ska man ta risker är det bra med låga volymer. MS Plaid, 80+ mils Cybertruck, Roadster 2 får batterier från pilotfabriken.
Kanske kan man modda linorna för 2170 att använda tex tabless men även torrapplicering av elektrodmaterial i Nevada för att sänka kostnaderna i US MY och M3.
Ska inte säga att det är omöjligt men jag misstänker att det enda man kommer att göra med 2170 är nya kemier. Enligt Battery Day så kommer Powerwall använda NM (katoden har 2/3 nickel, 1/3 mangan) celler och jag antar att det är där alla 2170 celler kommer hamna när fordonen gått över till 4680.

Såg förresten denna nyss:



Hans teori är att LFP cellerna är betydligt viktigare för Tesla än som kanske var uppenbart från Battery Day. Han har tre scenarion där 1:a har minst LFP, 3:e har mest. 2:a:
Screenshot 2020-10-10 at 15.49.54.png
På detta räknar han med att allt som har med energilager (förutom Powerwall) blir LFP vilket också Tesla hade med i deras scenario. Notera att han även har LFP batterier i pickupen samt att stora delar av compact/midsize bilarna har LFP batterier.

Vad skulle det innebära på fordonsnivå. Elon sa att katoden har ca halva energidensiteten jämfört med ren nickel men totalt sett har nickel "bara" 50-60% högre energidensitet. Dvs, när man räknar med anod, resterande delar av cellen, packet. Med totalt 64% bättre räckvidd med alla förbättringar inräknade skulle en ren nickel Model Y få ett 123 kWh batteripack. Nu bortser jag från eventuell vinst pga vikten här. Tar man bort 50-60% från det får man ett 76-83 kWh batteripack. Dvs, man kan tillverka nuvarande LR 3/Y med LFP, antagligen till ett betydligt lägre pris. Jag gissar därför på att när Elon pratade om medium range på battery day så är det nuvarande 3/Y LR räckvidder. Ska bli mycket intressant att följa detta de närmsta 4-5 åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Hur många år har Tesla jobbat på att ta fram 4680 batterierna?



“Well, first of all, I think the thing that was most interesting to me as an investor is that the way I look at Tesla now has changed. I really did not have my models — the fact that they were going to re-do the battery cells and make those in-house. That vertical integration is an investment of time and money but has huge potential implications long term to Tesla, climate change, and everything.

Clearly, they’ve been working on this for years. This is not something they’ve just done in the last six months. They’ve managed to keep this secret for years and what they’ve done by doing this is they basically created a new battery, and in doing that, it’s going to change the world. So, I think investors have to look at Tesla differently now because the power of actually controlling the best batteries in the world is enormous, and these Terafactories have enormous potential for the long term.

“I don’t know how to value something that corners the market on future batteries. I think that Elon’s ambition is so much greater than what people understand and that’s coming more and more into view as time goes on, and this just proves that his ambition is just ginormous. Tesla can easily become one of the biggest companies in the world. I think Tesla will be bigger than Apple. I think Tesla will be bigger than Amazon. And if I say this, most people think I’m crazy, but I’m talking in the next ten years and I think they’re going to achieve their goal. This is mindblowing.”



https://cleantechnica.com/2020/10/10/ro ... interview/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Hur många år har Tesla jobbat på att ta fram 4680 batterierna?



“Well, first of all, I think the thing that was most interesting to me as an investor is that the way I look at Tesla now has changed. I really did not have my models — the fact that they were going to re-do the battery cells and make those in-house. That vertical integration is an investment of time and money but has huge potential implications long term to Tesla, climate change, and everything.

Clearly, they’ve been working on this for years. This is not something they’ve just done in the last six months. They’ve managed to keep this secret for years and what they’ve done by doing this is they basically created a new battery, and in doing that, it’s going to change the world. So, I think investors have to look at Tesla differently now because the power of actually controlling the best batteries in the world is enormous, and these Terafactories have enormous potential for the long term.

“I don’t know how to value something that corners the market on future batteries. I think that Elon’s ambition is so much greater than what people understand and that’s coming more and more into view as time goes on, and this just proves that his ambition is just ginormous. Tesla can easily become one of the biggest companies in the world. I think Tesla will be bigger than Apple. I think Tesla will be bigger than Amazon. And if I say this, most people think I’m crazy, but I’m talking in the next ten years and I think they’re going to achieve their goal. This is mindblowing.”



https://cleantechnica.com/2020/10/10/ro ... interview/
Några år antagligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Mickep »

Tror ni northwolt kommer ta fram något liknande? Elon har ju avslöjat i stora drag hur de tänkt göra och varför tillverkning skall göra så. Om marknaden kommer efterfråga feta batterier.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Gustafsson »

Tror vi inom kort kommer att få se ett antal batterikoncept från flera batteritillverkare där tex den inre resistansen i cellerna blir extremt låg. Northvolt kommer garanterat att göra vad de kan för att ligga i framkant i utvecklingen, annars kan de nog lägga ner redan nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Munro svarar på hur långt före Tesla är vd gäller batteriteknik.
Ca 17.10 in i filmen.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Tror vi inom kort kommer att få se ett antal batterikoncept från flera batteritillverkare där tex den inre resistansen i cellerna blir extremt låg. Northvolt kommer garanterat att göra vad de kan för att ligga i framkant i utvecklingen, annars kan de nog lägga ner redan nu.
Inre resistens är väl främst ett problem med runda celler. Speciellt när diametern ökar. Prismatiska celler samt pouch celler har redan låg inre resistans. De flesta av biltillverkarna kör väl prismatiska celler så jag gissar på att Northvolt kommer välja det.

Vad jag förstår så kommer också Model 3 Shanghai få prismatiska celler på SR (LFP) versionerna.

Sen finns det nackdelar med prismatiska celler. Lägre energidensitet pga paketering. 4680 blir då det bästa av båda världarna om jag förstått saken rätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Gustafsson »

Har inte pouchceller tabbar också?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Har inte pouchceller tabbar också?
Ja, men varje lager är bara lika långt som cellen. Rullen i en 2170 cell är 80 cm lång. Med tabben i mitten blir det 40 cm.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Gustafsson »

Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Har inte pouchceller tabbar också?
Ja, men varje lager är bara lika långt som cellen. Rullen i en 2170 cell är 80 cm lång. Med tabben i mitten blir det 40 cm.
Borde ändå kunna tåla mer ström om pouch blir tabless också. Borde också vara lättare att tillverka än runda celler. Kanske blir skillnaden för liten dock. Kan inte bedöma det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Ett pouchbatteri går ju inte använda som en bärande del i bilen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Borde ändå kunna tåla mer ström om pouch blir tabless också. Borde också vara lättare att tillverka än runda celler. Kanske blir skillnaden för liten dock. Kan inte bedöma det.
Man får anta att skillnaden är för liten och överväger inte produktionskostnaden. Sen är ofta (men inte alltid) anslutningen till anod + katod på samma sida i en pouch cell så det blir nog problematiskt att göra en tabless på det sättet. Kan också tänka mig att biltillverkarna föredrar att ha dem på samma sida konstruktionsmässigt.

Bra översikt över de olika typerna av celler:



Huruvida någon cell är lättare att tillverka än den andra låter jag vara osagt. Men prismässigt skiljer det inte så mycket numera tydligen:
Screenshot 2020-10-12 at 07.10.06.png
LarsL skrev:
Ett pouchbatteri går ju inte använda som en bärande del i bilen.
Sant. Med prismatiska celler pratar man dock om cell to battery, bland annat CATL och BYD ska ha den typen av teknologi redan. Dvs, inga moduler. På tal om just BYD så är deras sätt att lösa det rätt intressant:



Bild

Bild

Avlånga celler som placeras i packet i rader enligt bilden. Inga moduler. Ska man minska ner den inre resistansen så känns det är som en märklig lösning. Sen kan man förstås ha tjockare koppar/aluminiumfolie inne i cellerna för att motverka det men det påverkar å andra sidan energidensiteten negativt.

BYD hävdar att man går från 40% till 60% cell vs pack ratio med denna konfiguration. I modulerna i sig tappar man 20% (80% utnyttjande) och packet med förstyvningar mm är bara på 50%. Totalt då 80%*50%=40% med nuvarande celler. 60% med Blade cellen.

I min värld så borde det här vara betydligt sämre än Teslas 4680 konfiguration. Högre inre resistans, sämre kylmöjligheter, sämre cell till pack ratio. Det sist nämnda är jag dock väldigt osäker på, men 60% lät lågt. Fast med allt inräknat, kylning mm så är det kanske riktigt bra ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Mer info om 4680 batterierna.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Hur många år har Tesla jobbat på att ta fram 4680 batterierna?



“Well, first of all, I think the thing that was most interesting to me as an investor is that the way I look at Tesla now has changed. I really did not have my models — the fact that they were going to re-do the battery cells and make those in-house. That vertical integration is an investment of time and money but has huge potential implications long term to Tesla, climate change, and everything.

Clearly, they’ve been working on this for years. This is not something they’ve just done in the last six months. They’ve managed to keep this secret for years and what they’ve done by doing this is they basically created a new battery, and in doing that, it’s going to change the world. So, I think investors have to look at Tesla differently now because the power of actually controlling the best batteries in the world is enormous, and these Terafactories have enormous potential for the long term.

“I don’t know how to value something that corners the market on future batteries. I think that Elon’s ambition is so much greater than what people understand and that’s coming more and more into view as time goes on, and this just proves that his ambition is just ginormous. Tesla can easily become one of the biggest companies in the world. I think Tesla will be bigger than Apple. I think Tesla will be bigger than Amazon. And if I say this, most people think I’m crazy, but I’m talking in the next ten years and I think they’re going to achieve their goal. This is mindblowing.”



https://cleantechnica.com/2020/10/10/ro ... interview/
Några år antagligen...
Jeff Dahn blev utvecklare exklusivt för Tesla under 2016 och har ett 5-årskontrakt. Han jobbade väl för Tesla redan innan men de 5-åren är antagligen vigda till just att utveckla en cell som är enkel är masstillverka och produktionen ska börja precis när Teslas 50% produktionsökningar blir ohanterligt stora för traditionell tillverkning av celler. Rätt genialiskt gjort om de lyckas.
Skriv svar