Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

BrooklynS skrev:
Esterox skrev:
BrooklynS skrev:
Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Fast jag har isåfall inte tänkt ha den längre än 2-3 år. Alltså inom garantin.
Det var bara som ett bemötande av påståendet att just Tesla skulle vara dyra att äga i längden...
Det är svårt att hitta något specifikt på många märken. Men exempel som 10k mil på mätaren och skärmen dör skrämmer mig. Skall jag gå youtubekurser för att kunna äga en tesla och slippa dyra reparationer utav en skärm som blir svart eller gul. Bara ett exempel på det som skrämmer mig. Ny tesla vore underbart men har inte råd med kontantinsatsen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Gör Audi ingen vinst på e-tron?

20201010_221345.jpg
Mycket bra genomgång av hela bilindustrins historia, nuläge och framtid.

Dock så upplevde jag att han var rätt positiv till just VAG-gruppen (som klar tvåa på EV efter Tesla)?

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
BrooklynS skrev:
Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Jag har kört BMW i 28 år. Aldrig råkat ut för dyra reparationer och då har ändå bilarna varit minst sex år gamla när jag sålt dem (aldrig haft mer än 2 års garanti). Kostnader för däck har alltid varit större än kostnaderna för reparationer. Fast då har jag i och för sig inte räknat med kostnader för lack- och plåtreparationer. Jag tycker dock de snarast ska hänföras till klantiga medmänniskor (motmänniskor?) som kör på mina bilar och sedan smiter, huvudsakligen vid parkeringsplatser.
Jag ska dock säga att jag förväntar mig samma sak med min Model 3. Den räknar jag med att ha i många år och tror jag kommer att klara mig utan betydande reparationskostnader för den också (inte minst med tanke på 4 års garanti från Tesla).
Både jag och min fru har haft massor av Volvo och MB i massvis med år, och betydligt färre problem och färre reparationer med våra MB än våra Volvo.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
BrooklynS skrev:
Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Jag har kört BMW i 28 år. Aldrig råkat ut för dyra reparationer och då har ändå bilarna varit minst sex år gamla när jag sålt dem (aldrig haft mer än 2 års garanti). Kostnader för däck har alltid varit större än kostnaderna för reparationer. Fast då har jag i och för sig inte räknat med kostnader för lack- och plåtreparationer. Jag tycker dock de snarast ska hänföras till klantiga medmänniskor (motmänniskor?) som kör på mina bilar och sedan smiter, huvudsakligen vid parkeringsplatser.
Jag ska dock säga att jag förväntar mig samma sak med min Model 3. Den räknar jag med att ha i många år och tror jag kommer att klara mig utan betydande reparationskostnader för den också (inte minst med tanke på 4 års garanti från Tesla).
Både jag och min fru har haft massor av Volvo och MB i massvis med år, och betydligt färre problem och färre reparationer med våra MB än våra Volvo.
Fast nu kom jag på mig att vi köra med nya bilar (oftast leasing), och oftast inte kör de mer än 2-3 år.

Så bortse från min kommentar ovan då det efterfrågades kostnader efter 3 års tid (även om Volvo varit mer strul för oss i snitt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Hade en Mercedes GLK. Den hade en service som vi gjorde enligt plan som kostade 21.000kr. Den var så klart nästan precis efter den serviceplan jag köpt med bilen från början när den var ny.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Jag har upptäckt ett irriterande beteende på vår etron och det är att när bilen har saktat ner till väldigt långsam krypfart så rycker det i drivlinan. Det är som att "fartreglaget"(?) Inte kan gå tillräckligt lågt ner och istället pulsar motorn. Detta händer väldigt sällan men när det väl händer så är det irriterande som sagt.
Någon som upplevt samma sak?
Senast redigerad av Goblin, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Typ som fossilare förr i tiden på låga varv? Dom kanske gör så med flit ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Goblin skrev:
Jag har upptäckt ett irriterande beteende på vår etron och det är att när bilen har sacktat ner till väldigt långsam krypfart så rycker det i drivlinan. Det är som att "fartreglaget"(?) Inte kan gå tillräckligt lågt ner och istället pulsar motorn. Detta händer väldigt sällan men när det väl händer så är det irriterande som sagt.
Någon som upplevt samma sak?
Ja, har råkat ut för det också några gånger men bara när jag haft regenerering aktiverat. Får känslan av att farten är så låg att bilen hamnar något mellanläge i att rulla framåt och bromsa in med regen. Men ingen aning det är vad som sker mer en teori
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Goblin skrev:
Jag har upptäckt ett irriterande beteende på vår etron och det är att när bilen har saktat ner till väldigt långsam krypfart så rycker det i drivlinan. Det är som att "fartreglaget"(?) Inte kan gå tillräckligt lågt ner och istället pulsar motorn. Detta händer väldigt sällan men när det väl händer så är det irriterande som sagt.
Någon som upplevt samma sak?
Det var mycket värre i början. Då ryckte den även i hastigheter runt 70km/h. Det försvann med en uppdatering förra året. Det du beskriver är en egenskap hos bilen, inte ett fel. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Då skall en 50 vara beställd, får se när leverans kan ske.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Goblin skrev:
Jag har upptäckt ett irriterande beteende på vår etron och det är att när bilen har saktat ner till väldigt långsam krypfart så rycker det i drivlinan. Det är som att "fartreglaget"(?) Inte kan gå tillräckligt lågt ner och istället pulsar motorn. Detta händer väldigt sällan men när det väl händer så är det irriterande som sagt.
Någon som upplevt samma sak?
Det var mycket värre i början. Då ryckte den även i hastigheter runt 70km/h. Det försvann med en uppdatering förra året. Det du beskriver är en egenskap hos bilen, inte ett fel. ;)
As designed :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Martin E-tron skrev:
En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..
Alternativt kanske är en bakbox? Har det på vår X, väldigt mycket mera praktiskt än takbox ärligt talat. Sätts fast på dragkroken. I vårt fall kör vi med HS-XBOX av den större varianten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Martin E-tron skrev:
En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..
Finns det tackräcken som monteras med sugkopp? Här är en tråd från det amerikanska forumet (som jag dock inte orkat läsa...). Vet inte om det pallar belastningen från en takbox i svenska vintertemperaturer...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ox.160011/

Rich Rebuilds har också ett tackräcke med sugkoppar på sin i8. Går att se runt ca 21:47 i videon nedan:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

En tråd om ett liknande problem:

viewtopic.php?f=11&t=11343&start=10
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev:
Martin E-tron skrev:
En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..
Finns det tackräcken som monteras med sugkopp? Här är en tråd från det amerikanska forumet (som jag dock inte orkat läsa...). Vet inte om det pallar belastningen från en takbox i svenska vintertemperaturer...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ox.160011/

Rich Rebuilds har också ett tackräcke med sugkoppar på sin i8. Går att se runt ca 21:47 i videon nedan:

Det finns takräcken som monteras med sugproppar, jag tittade själv på SeaSucker när jag skaffade min X.

Jag bestämde mig dock för att jag var alldeles för feg för att lita på dom, jag skulle nog aldrig kunna slappna av med dessa på taket :roll:

Jag säger som andra har sagt i tråden ovan, titta på boxar som monteras på dragkroken istället.

Praktiskt att slippa klättra och sträcka sig när man ska lasta i/ur, och förbrukningen blir väsentligt lägre än med motsvarande box på taket.

Jag har en lastkorg med en gigantisk väska som jag använder när jag behöver lasta mer än vad som får plats i bilen, det finns bilder i en gammal tråd:
viewtopic.php?f=11&t=9567&p=188347&hili ... rg#p188347

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Dragkrok och dragkrok dit... hmpf :evil: orättvisorna mellan oss Teslaägare är
oacceptabel! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

mati skrev:
Goblin skrev:
Jag har upptäckt ett irriterande beteende på vår etron och det är att när bilen har saktat ner till väldigt långsam krypfart så rycker det i drivlinan. Det är som att "fartreglaget"(?) Inte kan gå tillräckligt lågt ner och istället pulsar motorn. Detta händer väldigt sällan men när det väl händer så är det irriterande som sagt.
Någon som upplevt samma sak?
Det var mycket värre i början. Då ryckte den även i hastigheter runt 70km/h. Det försvann med en uppdatering förra året. Det du beskriver är en egenskap hos bilen, inte ett fel. ;)
Vilken tur då!;) Är allergisk mot verkstäder.:P
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Martin E-tron skrev:
En konstigt sak, jag missade helt ( fast förlåt men hur fan) att det INTE INGICK takreling på min bil, sitter nu med en bil för massa pengar o skall till fjällen nästa år o hittar ingen lösning på lastbågar till bilen..

Har någon hittat nåt kit på detta?

Min säljare sa i efterhand när ja fick bilen "jo men det finns kit"...

Pratat med 2 st leverantörer av lastbågar, inget kit..

Finns en firma i sthlm som tydligen eftermonterat rails på en e-tron som saknade, om det skulle vara intressant.
Flimrade förbi i mitt FB flöde för ett bra tag sedan så tog en stund att leta fram...
Kolla Dynasty ABs FB post från den 12:e och 17:e December 2019.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

5.100 kr kostar det att lägga till...

Ligger gömd under exteriör kostnaden, måste ordagrann fanimig LETA efter det..

Fyfan va dåligt.. Framgår tydligt att detta inte går att eftermontera, konstigt att min säljare inte svarar på hans egna svar att det finns "kit" att köpa från Thule..

Kanske har att göra med att Thule inte har kit....
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
5.100 kr kostar det att lägga till...

Ligger gömd under exteriör kostnaden, måste ordagrann fanimig LETA efter det..

Fyfan va dåligt.. Framgår tydligt att detta inte går att eftermontera, konstigt att min säljare inte svarar på hans egna svar att det finns "kit" att köpa från Thule..

Kanske har att göra med att Thule inte har kit....
Sanslöst dåliga säljare. :(

Så undrar bilhallar och bilsäljare varför deras jobb är hotade av kunderna gör över till att allt mer köpa bil på nätet?

Men det förutsätter ju att biltillverkarna kan göra vettiga websidor som är enkla att använda och förstå. :evil:

Vissa biltillverkare kanske vill hjälpa sina ÅF och traditionella bilkrängare genom att ha svåra och krångliga webbsidor (det känns alltid så varje gång det är dags att byta till ny Merca för oss, helt hopplöst krångliga webbsidor)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Tesla Y LR -22 EAP
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Martin E-tron skrev:
Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Tror att det ingår som standard i Proline, men jag hade utan tvivel missat det om det inte ingått. Har en del annat som jag saknar.
Det är legendariskt svårt att konfigurera sin Audi har jag också fått erfara, den hårda vägen.
Skriv svar