Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Alla vill ha jeans med två fickor och storlek M. Välj mellan blått,grått och svart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Tycker att det är bra om man kan välja lite mer än hos Tesla, men samtidigt får det inte vara så enormt krångligt och lika dålig kundupplevelse som hos många stora ICE-tillverkare.

Jag skulle personligen önska något mellanting mellan när vi beställde/konfigurerade vår Tesla (får få val och alternativ), och mellan hur det är när vi beställer och konfigurerar våra Mercedes (alldeles för krångligt och hopplöst tidskrävande).

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Förutom dragkrok (Model S, M3P) och halvkombi- eller kombilucka (Model 3)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
.../ Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Nu är ju inte detta aktuellt för min egen del, men...

Jag har lekt lite med någon webb-konfigurator någon gång (tror det var Porsche Taycan...), och det dyker hela tiden upp meddelanden om att olika val är inkompatibla med varandra... Om jag skulle beställa ny E-tron, EQC eller Taycan hade jag nog bokat tid hos en återförsäljare och gjort konfigurationen på plats och därefter sett till att få den på papper (och PDF för att därefter kunna be om anbud från andra återförsäljare)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

martinot skrev:
dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Tycker att det är bra om man kan välja lite mer än hos Tesla, men samtidigt får det inte vara så enormt krångligt och lika dålig kundupplevelse som hos många stora ICE-tillverkare.

Jag skulle personligen önska något mellanting mellan när vi beställde/konfigurerade vår Tesla (får få val och alternativ), och mellan hur det är när vi beställer och konfigurerar våra Mercedes (alldeles för krångligt och hopplöst tidskrävande).

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Komplexiteten bidrar även till valfrihet. Skulle gissa att den absoluta majoriteten av alla köpare tar ett paket eller två, sen kanske någon detalj man är extra sugen på.

Skulle man bara erbjuda paket för att underlätta för många så är det andra som kanske bara vill ha en liten del av paketet som plötsligt kommer få betala för hela.

Lösningen är väl att erbjuda ett standardläge som bara erbjuder grundutrustning och paket samt ett för pro users som låter dig välja och vraka fritt som idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

dfa skrev:
Martin E-tron skrev:
Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Tror att det ingår som standard i Proline, men jag hade utan tvivel missat det om det inte ingått. Har en del annat som jag saknar.
Det är legendariskt svårt att konfigurera sin Audi har jag också fått erfara, den hårda vägen.
Att inte upplysa om att takreling inte ingår (fan det sjukaste ja varit med om på länge) o sen säga " det finns KIT" som inte finns e väldigt lågt..

Att hitta den "gömd" på hemsidan efter 511 klick där man med stora bilder "TONING AV FÖNSTER KANSKE" gör en djungel av massa undermenyer o klick för att sen hitta som en gömd Heliga Graalen (vill ni kanske ha tabox....? då kanske en icke-standard takreling ska sätta in) som en förbannad viskning?????????

Sen med salt i såren "GÅR INTE ATT EFTERMONTERA"... Det finns massor med lull lull till dagens bilar, det köper jag, alla vill inte betala för auto-parkering, Andriod auto, Matrix Fucking lysen bla bla bla

MEN ALLA VILL HA TAKRELING kan jag fan tro! Riktigt förbannad nu!

Ett skämt!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Martin E-tron skrev:

MEN ALLA VILL HA TAKRELING kan jag fan tro! Riktigt förbannad nu!

Ett skämt!
Porsche Macan har takreling som tillval. Minns att även Saab 9-5 hade det också. Snyggare utan tycker jag. Vem vill åka runt med halva takräcket på bilen hela tiden om man aldrig har någon last på taket?
Dock svagt av din försäljare att inte vara påläst om vad han säljer.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.

Jag menar igen att det e faktiskt sjukt att en sån stor bil där man troligtvis riktar sig till större familjer/ människor som behöver mycket lastutrymme INTE har takreling som standard.

För kostnaden av bilen ska det, igen, fan i mig, ingå takreling så det går att sätta upp en takbox..

"Hej, ja o min tjej tänkte köpa en bil, inga barn, vi är 25, har inget behov av takbox, har du en bil till oss"

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..

Jag vet vilken bil jag kör om 2 år..
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Ja, så tänkte man ju förr, eftersom det ger mer i vinst för bilförsäljaren. Men nu när bilar säljs på annat sätt blir det ju uppenbart varför det inte fungerar längre.
Tesla Y LR -22 EAP
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.
Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Nedan kommer en länk till en relativt ny studie där de drar följande slutsats: "The final conclusion from this study is that there is a huge potential for prolonging the battery
lifetime by avoiding high SOC values. Additional prolonging of the lifetime can also be reached by
only charging the battery with the needed energy, using a small DOD, and to do this just before the
driving. This strategic planning of the charging will limit the impact from the calendar ageing."

Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... rmxhLADi3X
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Nu är ju inte detta aktuellt för min egen del, men...

Jag har lekt lite med någon webb-konfigurator någon gång (tror det var Porsche Taycan...), och det dyker hela tiden upp meddelanden om att olika val är inkompatibla med varandra... Om jag skulle beställa ny E-tron, EQC eller Taycan hade jag nog bokat tid hos en återförsäljare och gjort konfigurationen på plats och därefter sett till att få den på papper (och PDF för att därefter kunna be om anbud från andra återförsäljare)...
Problemet är ju att dessa bilnasare inte alltid är så himla kompetenta ens på sina egna produkter (finns många skräckexempel på det, bara i denna tråden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Fredrik j skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.
Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.
Folk som kör porsche behöver inte takbox, de hyr skidor o har en barnskötare med sig på resan :D :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D
Martin E-tron skrev:
Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..
Martin E-tron skrev:
Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Men snälla nån. Är ju betydligt vanligare att takreling inte används än används.
Har varit extremt länge som takreling är tillval på många bilar.
Är inte direkt svårt att lägga märke till det om man kikar runt lite.

Verkar vara många på forumet som aldrig beställt bil tidigare förutom nu när det blivit elbilar.
Som någon tidigare sa, förut var det bilintresserade som hängde på forum nu verkar det bara vara tekniknördar som ser till att Carplay ingår för allt annat skall ju ingå som standard....
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Är väl inte rails eller inte som är problemet.
Thule borde väl kunna få fram monteringsfötter hur lätt som helst till en e-tron precis som till vilken annan bil som helst, SUV eller inte. Har ni mailat dem och frågat om det är på G?

Hatar rails på bilar, tillför exakt inget vettigt alls annat än att vissa tycker det ser Cooooolt ut :)

//Benke
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Innan e-tron har jag en Porsche Macan med takreling.
Hade till den lastbågar från Thule och när jag sålde dessa på blocket gjorde jag misstaget att inte skriva att de passa till en Macan Med takreling. Det var så många köpare med Macan utan takreling som kontaktade mig och ville köpa. Slutade med att en V90 förare köpte då dessa även passade för den modellen.

Finns förövrigt kit till Macan utan takreling.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.

Jag menar igen att det e faktiskt sjukt att en sån stor bil där man troligtvis riktar sig till större familjer/ människor som behöver mycket lastutrymme INTE har takreling som standard.

För kostnaden av bilen ska det, igen, fan i mig, ingå takreling så det går att sätta upp en takbox..

"Hej, ja o min tjej tänkte köpa en bil, inga barn, vi är 25, har inget behov av takbox, har du en bil till oss"

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..

Jag vet vilken bil jag kör om 2 år..
Förstår att du är sne på dom. Antar att du inte beställt bagage och förvarings paketet heller. Krävs för att få mugghållare bak. Eller variabla nackstöd. Saker som har varit standard på Audi förut.
Nu kan man ju undra varför man köper en Audi över huvud taget.
För min del var det att den passade mina behov bäst trots denna otroligt dåliga service på många plan.
Men se det från den ljusa sidan. Avsaknaden av takreling kan vara din vinstlott.
Funderar själv på att skaffa box till kulan istället. Fast jag har takreling. Tror man vinner några mil där per laddning och det kan vara mycket värt på fjällsemestern.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..
Martin E-tron skrev:
Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Men snälla nån. Är ju betydligt vanligare att takreling inte används än används.
Har varit extremt länge som takreling är tillval på många bilar.
Är inte direkt svårt att lägga märke till det om man kikar runt lite.

Verkar vara många på forumet som aldrig beställt bil tidigare förutom nu när det blivit elbilar.
Som någon tidigare sa, förut var det bilintresserade som hängde på forum nu verkar det bara vara tekniknördar som ser till att Carplay ingår för allt annat skall ju ingå som standard....
Nu var det att den här 3 barns farsan inte var tekniknörd utan behöver takbox.. Inte direkt svårt att lägga märke till,?? Den kommentaren kommer inte från nån som bygg denna bil på nätet kan ja säga :roll:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

På en SUV tycker jag att takreling bör vara standard, liksom AWD och dragkrok (trots att jag personligen nästan aldrig använder dragkrok)
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar