Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Zalman3 »


An auto-manufacturing expert says Tesla's days of production hell have put it '10 years ahead' of the competition

https://www.businessinsider.com/tesla-1 ... ?r=US&IR=T


I testet Polestar 2 mot Tesla M3 så vinner den nu 3 år gamla Tesla M3.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... del-3-2020

Och som slutkläm så säger man att Teslan är överlägsen vad gäller eldrivlinan, förbrukning, räckvidd, laddhastighet och laddnätverk.

Det man klagar över är ljudnivå och panelgap.

Men man bävar att Teslor byggda i Berlin får hög "tysk" kvalitet och att konkurrenterna då får svårt att konkurrera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av iAkita »

De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

iAkita skrev:
De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.
Det var ingen analys, bara något Sandy kläckte ur sig i en Youtube-intervju. Det kändes som att han ville poängtera att dom är långt före, mer än att han ville sätta en exakt siffra på det.

Den typen av uttalanden tas ju förstås omedelbart ur sitt sammanhang och sprids.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

iAkita skrev:
De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.
P.S. Tesla har ju iofs producerat elbilar sedan 2008, och produktionslinorna dom sätter upp i Berlin och Texas är väl att betrakta som generation tre eller fyra, så att dom är flera år före konkurrenterna på många sätt är nog fortfarande sant, även om 10 år kanske är en överdrift.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
iAkita skrev:
De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.
P.S. Tesla har ju iofs producerat elbilar sedan 2008, och produktionslinorna dom sätter upp i Berlin och Texas är väl att betrakta som generation tre eller fyra, så att dom är flera år före konkurrenterna på många sätt är nog fortfarande sant, även om 10 år kanske är en överdrift.

/fth
Å andra sidan, så jobbar väl alla andra bilfabriker så mycket långsammare än Tesla, så det Tesla gör på tre år, kanske tar en normal bilfabrik tio år?

Tesla har ju gjort saker Sandy föreslog för Ford (eller vilken bilfabrik det nu var) i sin ungdom, och som Ford fortfarande inte har gjort, ett antal decennier senare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av TiborBlomhall »

Den Model Y som kommer tillverkas i Tyskland med helgjutna fram och bakpartier mm kommer nog vara tio år före.

Däremot beror kvalitet inte på GPS koordinater.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

TiborBlomhall skrev:
Den Model Y som kommer tillverkas i Tyskland med helgjutna fram och bakpartier mm kommer nog vara tio år före.

Däremot beror kvalitet inte på GPS koordinater.
Nej, Toyota startade ju en bilfabrik i England för några decennier sedan, och den fick bäst kvalitet av alla Toyotas fabriker, samtidigt fick BMW lägga ner Rover som man hade köpt, för att man inte fick ordning på den.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av BrooklynS »

Bäst kvalitet av alla fabriker, njae men bra för att vara i Europa. Bäst kvalitet av Toyotas bilar (felfrihet osv) tror jag faktiskt fortfarande är Prius, vilket samtidigt är deras mest komplicerade bil. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

An auto-manufacturing expert says Tesla's days of production hell have put it '10 years ahead' of the competition

https://www.businessinsider.com/tesla-1 ... ?r=US&IR=T


I testet Polestar 2 mot Tesla M3 så vinner den nu 3 år gamla Tesla M3.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... del-3-2020

Och som slutkläm så säger man att Teslan är överlägsen vad gäller eldrivlinan, förbrukning, räckvidd, laddhastighet och laddnätverk.

Det man klagar över är ljudnivå och panelgap.

Men man bävar att Teslor byggda i Berlin får hög "tysk" kvalitet och att konkurrenterna då får svårt att konkurrera.
Tycker driftkvaliteten är suverän hos Tesla, men däremot så håller jag med att de behöver jobba på byggkvaliteten. Den är förskräckligt dålig idag!

Vet inte om jag skulle vara så övertygad om att allt plötsligt blir fantastiskt med fabriken i Berlin, men kan ju hoppas att de har rätt att det iaf. blir bättre med nya verktyg/processer, och om den kan ta med det bra ifrån tysk kultur (men är aldrig någon garanti, då även företagskulturen är minst lika viktig eller viktigare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Bäst kvalitet av alla fabriker, njae men bra för att vara i Europa. Bäst kvalitet av Toyotas bilar (felfrihet osv) tror jag faktiskt fortfarande är Prius, vilket samtidigt är deras mest komplicerade bil. :)
Min syster har länge kört med Prius, och driftkvaliteten är OK (även om den varit mer problem och på verkstad än pappas Yaris). Dock är inte byggkvaliteten något fantastiskt. Den har lite glapp och skevheter här och där. Inte lika illa som Tesla (är nog sämst i klassen), men inte alls lika god som våra Mercedes (och tidigare våra Volvo). Någonstans mitt emellan skulle jag säga.

Klart bättre än Tesla idag, men hoppas att bilarna från Berlin ändå lyfter sig mer mot Mercedes/Volvo/BMW-byggkvalitet, och inte nöjer sig med Priuskvalitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

wannabee skrev:
Å andra sidan, så jobbar väl alla andra bilfabriker så mycket långsammare än Tesla, så det Tesla gör på tre år, kanske tar en normal bilfabrik tio år?

Tesla har ju gjort saker Sandy föreslog för Ford (eller vilken bilfabrik det nu var) i sin ungdom, och som Ford fortfarande inte har gjort, ett antal decennier senare.
Ja, Sandy Munro verkar ju kanske mest imponerad av Teslas "relentless innovation" som han kallar det. Förändringarna som han hittar hos Tesla på samma modell med några månaders mellanrum hävdar han representerar mer utveckling än vad det tar traditionella tillverkare år att införa.

Det finns alltså egentligen inget som talar för att de traditionella tillverkarna knappar in på Tesla, snarare tvärtom.

Huruvida detta är bra eller dåligt för övergången till elbilar kan man ju diskutera, jag är dock helt komfortabel med tanken på att VW et al går i konkurs pga bristande innovationsförmåga :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av BrooklynS »

Jag måste säga att det inte finns fog för att påstå att "byggkvaliteten är dålig". Många verkar basera uppfattningen på de första M3 som kom våren 2019 som formligen rafsades ihop med icke injusterade lackrobotar, tveksam karosspassning osv.

Tittar jag på min egen och andras Teslor så ser jag ingenting av detta. Det innebär inte att jag inte tror att det finns problem, men det handlar snarare om att kvaliteten stundtals har varit ojämn, framförallt vad gäller tidiga M3-or - som ändå är riktigt bra bilar om man jämför med exempelvis nya modeller av europeiska märken...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Jag måste säga att det inte finns fog för att påstå att "byggkvaliteten är dålig". Många verkar basera uppfattningen på de första M3 som kom våren 2019 som formligen rafsades ihop med icke injusterade lackrobotar, tveksam karosspassning osv.

Tittar jag på min egen och andras Teslor så ser jag ingenting av detta. Det innebär inte att jag inte tror att det finns problem, men det handlar snarare om att kvaliteten stundtals har varit ojämn, framförallt vad gäller tidiga M3-or - som ändå är riktigt bra bilar om man jämför med exempelvis nya modeller av europeiska märken...
Passning, panel gaps etc har enligt dom flesta bedömare förbättrats markant mot tidiga M3, men med lack är det väl dock fortfarande stora problem och ojämn kvalitet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:

Min syster har länge kört med Prius, och driftkvaliteten är OK (även om den varit mer problem och på verkstad än pappas Yaris). Dock är inte byggkvaliteten något fantastiskt. Den har lite glapp och skevheter här och där. Inte lika illa som Tesla (är nog sämst i klassen), men inte alls lika god som våra Mercedes (och tidigare våra Volvo). Någonstans mitt emellan skulle jag säga.

Klart bättre än Tesla idag, men hoppas att bilarna från Berlin ändå lyfter sig mer mot Mercedes/Volvo/BMW-byggkvalitet, och inte nöjer sig med Priuskvalitet.
Som tidigare sagt så har "byggkvalitet" mycket lite med "kvalitet" att göra. MB, BMW och Volvo har massvis av fel, dessutom dyra sådana. Alltifrån maskinskador till fallerande elektronik, bromsar osv. Man skall inte förlita sig alltför mycket på 25-åriga "motorjournalister" från Stockholms innerstad som summerar sina intryck (om hur pjeeemium allt är) utifrån en halvdags provkörning...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av BrooklynS »

fth skrev:
Passning, panel gaps etc har enligt dom flesta bedömare förbättrats markant mot tidiga M3, men med lack är det väl dock fortfarande stora problem och ojämn kvalitet?

/fth
Du påstår det, jag vet inte. Jag ser det inte.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
fth skrev:
Passning, panel gaps etc har enligt dom flesta bedömare förbättrats markant mot tidiga M3, men med lack är det väl dock fortfarande stora problem och ojämn kvalitet?

/fth
Du påstår det, jag vet inte. Jag ser det inte.
Det är iofs inte jag som påstår det, jag har ingen 3, jag ser dock många rapporter och klagomål på lackkvalitet, här och på andra ställen.

Inget statistiskt signifikant underlag förstås, men känslan man får av dessa inlägg är definitivt att Tesla har problem med QC map lack.

Å andra sidan är Titanium-lacken på min X från 2016 helt osannolikt bra, snart 12000 mil och i stort sett inga synliga skador.
Ytterligare en orsak till att jag tvekar att "uppgradera" till en ny bil :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Min syster har länge kört med Prius, och driftkvaliteten är OK (även om den varit mer problem och på verkstad än pappas Yaris). Dock är inte byggkvaliteten något fantastiskt. Den har lite glapp och skevheter här och där. Inte lika illa som Tesla (är nog sämst i klassen), men inte alls lika god som våra Mercedes (och tidigare våra Volvo). Någonstans mitt emellan skulle jag säga.

Klart bättre än Tesla idag, men hoppas att bilarna från Berlin ändå lyfter sig mer mot Mercedes/Volvo/BMW-byggkvalitet, och inte nöjer sig med Priuskvalitet.
Som tidigare sagt så har "byggkvalitet" mycket lite med "kvalitet" att göra. MB, BMW och Volvo har massvis av fel, dessutom dyra sådana. Alltifrån maskinskador till fallerande elektronik, bromsar osv. Man skall inte förlita sig alltför mycket på 25-åriga "motorjournalister" från Stockholms innerstad som summerar sina intryck (om hur pjeeemium allt är) utifrån en halvdags provkörning...
Absolut, men Nej.

Man måste skilja på olika typer av teknisk kvalitet, även om vi bara håller oss till att diskutera olika former av just teknisk kvalitet (finns som diskuterat sedan även en massa andra typer av kvaliteter förutom de olika tekniska); Tesla har ingen bra teknisk byggkvalitet, men däremot en mycket bra teknsisk driftkvalitet (sedan är produktionskvalitet ytterligare något annat som man inte direkt skall blanda ihop med dessa två begrepp, men som influrerar de).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av BrooklynS »

OK, jag köper det.

Men det är fortfarande Toyota som är fixstjärnan, inte Mercedes... :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
OK, jag köper det.

Men det är fortfarande Toyota som är fixstjärnan, inte Mercedes... :D
Nja, beror på om vi diskuterar driftkvalitet (att bilen inte stannar eller att någon av dess komponenter fallerar i sin funktion) eller byggkvalitet.

Skulle säga att Toyota är bättre på det första, medans Mercedes är klart bättre på det andra.

Men sedan är det ändå att förenkla, då detta varierar mycket mellan olika modeller. E-klass (som vi har, och de flesta Taxibolag kör med) är en av de Mercedes med högst driftkvalitet, medans många både mindre billigare modeller, men även många lyxigare och dyrare AMG-modeller, har sämre driftkvalitet.

Samma för BMW, series 5 har oftast (har inte de senaste årens siffror, men historiskt har detta gällt) haft mycket högre driftkvalitet än både deras series 3 och series 7.

Skall vi ha ledstjärna i driftkvalitet (och produktionskvalitet) så är Toyota en ledstjärna, men skall vi ha en ledstjärna på byggkvalitet så är de inte det. Då är det bättre att ha svenska eller tyska bilar som ledstjärna.

Det som Tesla sliter mer med är det senare, och inte det förra.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av 4dy »

BrooklynS skrev:
OK, jag köper det.

Men det är fortfarande Toyota som är fixstjärnan, inte Mercedes... :D

Om man hatar bilar och bara vill ha en maskin som tar en från A till B så är Toyota det bästa valet. Iaf enligt klyschan.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

BrooklynS skrev:
Bäst kvalitet av alla fabriker, njae men bra för att vara i Europa. Bäst kvalitet av Toyotas bilar (felfrihet osv) tror jag faktiskt fortfarande är Prius, vilket samtidigt är deras mest komplicerade bil. :)
Nu vet jag inte hur det är idag, men för 20 år sedan hade man nyligen öppnat fabriken, och alla sa väl typ att det går inte att tillverka bilar i England, det blir skit. BMW hade ju köpt Rover men fick ge upp och lägga ner. De byggde Avensis, och 2 liters motorn importerades från Japan, men 1,8 gjorde de själva.

Man körde en reklamkampanj och min minnesbild av den är att fabriken i England hade bäst kvalitet av alla deras fabriker, och jag tror inte de hade så många fabriker då för 20 år sedan?

Jag köpte en Avensis då för 20 år sedan och jag kör den ännu, men det lär inte bli Toyota nästa gång, för någon hybrid vill jag inte ha, och absolut inte någon vätgas bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
BrooklynS skrev:
Bäst kvalitet av alla fabriker, njae men bra för att vara i Europa. Bäst kvalitet av Toyotas bilar (felfrihet osv) tror jag faktiskt fortfarande är Prius, vilket samtidigt är deras mest komplicerade bil. :)
Nu vet jag inte hur det är idag, men för 20 år sedan hade man nyligen öppnat fabriken, och alla sa väl typ att det går inte att tillverka bilar i England, det blir skit. BMW hade ju köpt Rover men fick ge upp och lägga ner. De byggde Avensis, och 2 liters motorn importerades från Japan, men 1,8 gjorde de själva.

Man körde en reklamkampanj och min minnesbild av den är att fabriken i England hade bäst kvalitet av alla deras fabriker, och jag tror inte de hade så många fabriker då för 20 år sedan?

Jag köpte en Avensis då för 20 år sedan och jag kör den ännu, men det lär inte bli Toyota nästa gång, för någon hybrid vill jag inte ha, och absolut inte någon vätgas bil.
Jo, om vi lämnar de olika formerna av tekniska kvaliteter (driftkvalitet, byggkvalitet, produktionskvalitet), och går över på andra former av kvaliteter, som tex. miljökvaliteter, så ligger ju Toyota mycket illa till för framtiden utanför Japan (som är det enda land där det är vettigt med annat än elbilar). Skulle jag ge råd gällande att investera i värdepapper och dess derivata inom fordon, så skulle jag nog långsiktigt rekommendera att blanka TYO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

An auto-manufacturing expert says Tesla's days of production hell have put it '10 years ahead' of the competition

https://www.businessinsider.com/tesla-1 ... ?r=US&IR=T


I testet Polestar 2 mot Tesla M3 så vinner den nu 3 år gamla Tesla M3.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... del-3-2020

Och som slutkläm så säger man att Teslan är överlägsen vad gäller eldrivlinan, förbrukning, räckvidd, laddhastighet och laddnätverk.

Det man klagar över är ljudnivå och panelgap.

Men man bävar att Teslor byggda i Berlin får hög "tysk" kvalitet och att konkurrenterna då får svårt att konkurrera.

Finns det någon mer expert än Sandy Munro som tycker detta?
Jag läste artikeln och det var inte något som pekade på vad dom gör som är så revolutionerande heller och sätter dom 10 år före andra biltillverkare?

Att Sandy får igenom sina ideér hos Tesla är väl inget direkt kvitto på att det är bra? Han tycker såklart det men andra bilfabrikanter kanske inte tycker att det är jättebra, varför dom följer sin egen linje.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av 4dy »

Om Sandy Munro är facit för hur en bil ska byggas, varför har då ingen biltillverkare anställt honom och givit sig själva en gigantisk konkurrensfördel? Inte bara får de själva tillgång till facit utan alla andra tillverkare bli ju av med feedbacken från gud himself.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Finns det någon mer expert än Sandy Munro som tycker detta?
Jag läste artikeln och det var inte något som pekade på vad dom gör som är så revolutionerande heller och sätter dom 10 år före andra biltillverkare?

Att Sandy får igenom sina ideér hos Tesla är väl inget direkt kvitto på att det är bra? Han tycker såklart det men andra bilfabrikanter kanske inte tycker att det är jättebra, varför dom följer sin egen linje.
Artikeln citerar som sagt bara brottstycken från en intervju med Munro, mer detaljer finns i ursprungskällan.

Det är inte heller "bara" Munro som anser att Tesla är tämligen långt före på många områden. Se t.ex. Autolines "Battery Day Postmortem" där Bob Galyen, som närmast får anses representera Teslas konkurrenter, uttrycker en närmast motvillig beundran för det dom presenterade.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar