Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Med bättre kreditranking så sänks låneräntorna.

S&P Raises Tesla TSLA Credit Rating To 'BB-' from 'B+', Says Q3 Deliveries 'Above Our Expectations'

S&P Global Ratings said it expects Tesla to deliver more than 470,000 in 2020, which would be within the company's goals for the year. Sales could reach more than 800,000 in 2021, S&P said.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... pectations
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla aktien tuffar upp 15 dollar idag.

Q3 rapporten kommer den 21 oktober.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Key Tesla Q3 Metrics: Analysts, on average, expect the electric vehicle manufacturer to report non-GAAP earnings per share of 56 cents, higher than the year-ago EPS of 37 cents.

Revenue is expected at $8.26 billion, up 31% year-over-year from the $6.3 billion reported for the third quarter of 2020.
https://finance.yahoo.com/news/expect-t ... 44253.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

$5.9B increase in our cash and cash equivalents in Q3 to $14.5B
Operating cash flow less capex (free cash flow) of $1.4B in Q3

$809M GAAP operating income; 9.2% operating margin in Q3
$331M GAAP net income; $874M non-GAAP net income (ex-SBC) in Q3
SBC expense increased to $543M (driven by 2018 CEO award milestones)

Record vehicle deliveries, profitability and free cash flow
Buildout of three new factories on three continents continues as planned
First step of FSD beta rollout started in Oct. 2020
https://tesla-cdn.thron.com/static/4E7B ... ate.pdf%22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Det går helt sinnessjukt bra nu. Styrelse och ledning hos avgasbilstillverkarna får nog allt svårare att svälja morgonkaffet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Nu vet jag att detta är cherry picking men summerar man Teslas resultat över de senaste nio kvartalen så gör de vinst.

Vinsten detta kvartalet var på 311 miljoner dollar, de behöver en vinst på 412 miljoner dollar under fjärde kvartalet för att vinsten i år ska vara större än förlusten förra året. Anledningen till att de klarar vinst de senaste nio kvartalen är att de visade vinst de sista två kvartalen 2018.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Beställningar för gigapack och megapack täcker all planerad produktion fram till 2023...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


The company has told shareholders that the facility was about 65% cheaper to build than its Model 3 production plant in the United States. And it is significantly less expensive to build a Model 3 in China than America, said Sofya Bakhta, a marketing strategy analyst at Daxue Consulting, a Chinese research firm.

"Compared with the American version, the production cost of the Chinese Tesla Model 3 has dropped by 20% [to] 28%," she estimated.

Labor costs alone are considerably lower in China than in the United States, noted Le.
https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html



Tesla fabriken i Kina byggdes rekordsnabbt och rekordbillgt.
Och den producerar rekordbilliga bilar med hög kvalitet.
Elon Musk var på ett strålande humör och bjöd på en dansshow på scen och kastade av sig kavajen. Under sitt besök i Kina passade Elon Musk dessutom på att släppa vaga uppgifter om en potentiell jättenyhet som kan revolutionera bilbranschen:

En unik folkbil för hela världen från Tesla, byggd i Kina.
– Jag tror att något som skulle vara super coolt skulle vara – och så vi kommer att göra det, vi kommer att försöka göra det – skulle vara att skapa ett Kinas design- och teknikcenter för att faktiskt designa en originalbil i Kina för konsumtion över hela världen. Jag tror att det här kommer att bli väldigt spännande. Jag tror att Kina har några av de bästa konstnärerna i världen och jag tror att det är något som skulle uppskattas på global nivå. Jag tror att det borde göras, och det kommer att göra det, sade Elon Musk.
Och 25.000 dollar Tesla bilen ska byggas i Kina och säljas i hela världen.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

taliz skrev:
Det går helt sinnessjukt bra nu. Styrelse och ledning hos avgasbilstillverkarna får nog allt svårare att svälja morgonkaffet.
Många traditionella bilmärken kommer gå i konkurs innan år 2030 säger min kristallkula.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

NiklasTesla skrev:
taliz skrev:
Det går helt sinnessjukt bra nu. Styrelse och ledning hos avgasbilstillverkarna får nog allt svårare att svälja morgonkaffet.
Många traditionella bilmärken kommer gå i konkurs innan år 2030 säger min kristallkula.
Det kan gå fort utför för vissa fossilbilstillverkare.
Många har GIGANTISKA skulder!
Och har inga pengar till att ställa om till elbilstillverkning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

Någon som har koll på marknadens förväntningar? Dvs vilken var den förväntade vinsten för Q3?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

FredrikR skrev:
Någon som har koll på marknadens förväntningar? Dvs vilken var den förväntade vinsten för Q3?
Wall Street was expecting revenue of about $8.2 billion for the quarter and a gain of $0.55 per share.

Tesla managed to destroy expectations with $8.7 billion in revenue and a gain of $0.76 per share (Non-GAAP).
https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ts ... 0-results/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Tesla production capacity is nearing 1M vehicles produced globally.

Tesla’s Q3 Update Letter revealed that the electric automaker is trending toward a possible manufacturing rate of 1 million vehicles a year after a 25% increase in Quarter-over-Quarter Model 3 and Model Y production at the Fremont facility was listed in the document. Between Fremont and Giga Shanghai, Tesla is currently operating with an annual production rate of 840,000 cars a year.
https://www.teslarati.com/tesla-product ... icles/amp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Tesla bankwupt... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Ja, så det kan gå! En annan har ju hängt med så länge att man minns när Tesla kämpade för att komma upp i 100000 bilar per år! ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa rejält med aktier idag trots värderingen.

Nya betan ser ut som om den håller vad Tesla lovade. Att Elon talar om kanske upp till 1 miljon i produktion 2021 och 200 GWh med batterier 2022 låter också lovande.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
Jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa rejält med aktier idag trots värderingen.

Nya betan ser ut som om den håller vad Tesla lovade. Att Elon talar om kanske upp till 1 miljon i produktion 2021 och 200 GWh med batterier 2022 låter också lovande.
Jag sålde några på $444,44 för ett tag sedan och tänkte köpa tillbaka samma antal efter en nedgång men aktien gick inte ner så mycket som jag trodde och jag kommer ju behöva betala 24% skatt på försäljningspriset. Tesla måste alltså gå ner till $338 för att jag ska ha kvar samma antal aktier och pengar exklusive förvaltningsarvode och eventuella valutaavgifter. Inser att det inte är någon ide att sälja TSLA, bättre att bara äga den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Köpte lite mer aktie idag efter nedgången.

Efter Q3s resultat ser helåret 2020 ut att bli toppen! Om man dessutom inser Tesla leverar så bra under lågkonjunktur/global Pandemi talar mycket för grymt bra 2021 och 2022 tillväxtmässigt! :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Svenssons skrev:
Tesla bankwupt... ;)
:lol: :lol: :lol: Frågan är bara vilken av dom traditionella biltillverkarna som åker först?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Svenssons skrev:
Jordad skrev:
Jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa rejält med aktier idag trots värderingen.

Nya betan ser ut som om den håller vad Tesla lovade. Att Elon talar om kanske upp till 1 miljon i produktion 2021 och 200 GWh med batterier 2022 låter också lovande.
Jag sålde några på $444,44 för ett tag sedan och tänkte köpa tillbaka samma antal efter en nedgång men aktien gick inte ner så mycket som jag trodde och jag kommer ju behöva betala 24% skatt på försäljningspriset. Tesla måste alltså gå ner till $338 för att jag ska ha kvar samma antal aktier och pengar exklusive förvaltningsarvode och eventuella valutaavgifter. Inser att det inte är någon ide att sälja TSLA, bättre att bara äga den.
Skaffa ISK.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Svenssons skrev:
Jordad skrev:
Jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa rejält med aktier idag trots värderingen.

Nya betan ser ut som om den håller vad Tesla lovade. Att Elon talar om kanske upp till 1 miljon i produktion 2021 och 200 GWh med batterier 2022 låter också lovande.
Jag sålde några på $444,44 för ett tag sedan och tänkte köpa tillbaka samma antal efter en nedgång men aktien gick inte ner så mycket som jag trodde och jag kommer ju behöva betala 24% skatt på försäljningspriset. Tesla måste alltså gå ner till $338 för att jag ska ha kvar samma antal aktier och pengar exklusive förvaltningsarvode och eventuella valutaavgifter. Inser att det inte är någon ide att sälja TSLA, bättre att bara äga den.
Skaffa ISK.
Evig uppgång tror jag inte på men det är så klart en timingfråga och helt klart så är ISK svaret på TSLA den senaste tiden och kanske lång tid framåt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Kan någon ge en vettig förklaring till varför vissa fortfarande använder en vanlig aktie depå istället för ISK eller Kapitalförsäkring?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Tesla's cars continue to be in high demand across the world, and in the first half of the year, the company had a 28% market share of the global EV market. In addition, at the end of August, Tesla also had an 80% market share of the US EV market

https://seekingalpha.com/article/438106 ... rs-no-moat


Helt galet att Tesla fortfarande kan ha 28% av världsmarknaden!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:

Tesla's cars continue to be in high demand across the world, and in the first half of the year, the company had a 28% market share of the global EV market. In addition, at the end of August, Tesla also had an 80% market share of the US EV market

https://seekingalpha.com/article/438106 ... rs-no-moat


Helt galet att Tesla fortfarande kan ha 28% av världsmarknaden!
Vad som är än galnare är att de växer snabbare än den redan snabbt växande elbilsmarknaden. Teslas andel av den globala försäljningen av elbilar:

2017 12,5%
2018 17,6%
2019 22,5%
2020 H1 28%
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Sabbe skrev:
Kan någon ge en vettig förklaring till varför vissa fortfarande använder en vanlig aktie depå istället för ISK eller Kapitalförsäkring?
I snitt blir det väl ungefär lika mycket skatt på dem, det var i alla fall syftet med nivån på schablonbeskattningen. Så tror man inte att man slår snittet så är ju depå ett bättre val. Fast jag hoppas ju på att det ska gå bättre för mig än så, så jag har ISK och KF (för utländska utdelande aktier).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar