Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Moderator: Redaktion
Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?
Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.
Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?
Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel? Låser en M3 upp sig när man står brevid bilen med telefonen så att laddkabeln då kan kopplas ur? Eller måste man låsa upp genom att öppna en dörr först?
Vill absolut inte behöva trycka på skärmen för att koppla loss laddkabeln, och helst inte ens komma ihåg att först öppna en dörr?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.
Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?
Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel? Låser en M3 upp sig när man står brevid bilen med telefonen så att laddkabeln då kan kopplas ur? Eller måste man låsa upp genom att öppna en dörr först?
Vill absolut inte behöva trycka på skärmen för att koppla loss laddkabeln, och helst inte ens komma ihåg att först öppna en dörr?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 284
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Dessa kablar fungerar på samma sätt som Teslas laddbox. De öppnar laddluckan eller avslutar laddningen om telefonen är nära bilen. Med någon av dessa kablar behöver du inte trycka på skärmen eller öppna en dörr. Jag har använt båda dessa kablar så jag vet vad jag pratar om.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Tack! Är sugen på en Easee laddbox men vill inte försämra användarupplevelsen, så då blir en av dessa kablar perfekt!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Finns det någon lös knapp att köpa?
Eller sänds signalen via kabeln?
Lös knapp borde vara bästa lösningen/billigare och slippa köpa dyra specialkablar. Om det nu är möjligt.
Eller sänds signalen via kabeln?
Lös knapp borde vara bästa lösningen/billigare och slippa köpa dyra specialkablar. Om det nu är möjligt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Vad jag har förstått så kan lösa knappar endast öppna luckan, men för att bryta strömmen för att avsluta så måste knappen fysiskt vara kopplad till kabeln, om jag har tolkat saken rätt.loftux skrev:Finns det någon lös knapp att köpa?
Eller sänds signalen via kabeln?
Lös knapp borde vara bästa lösningen/billigare och slippa köpa dyra specialkablar. Om det nu är möjligt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Ha, knappen för att avsluta laddning och låsa upp kabeln behöver kontakt med en signalkabel, konstigt nog eftersom det går att låsa upp via skärm eller telefon.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Som jag fattar det som så bryter knappen kommunikation i kabeln varpå bilen bryter laddningen.LarsL skrev:Ha, knappen för att avsluta laddning och låsa upp kabeln behöver kontakt med en signalkabel, konstigt nog eftersom det går att låsa upp via skärm eller telefon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Ja, så enkelt tror jag också att det är... eller så enkelt skulle jag bygga om jag gjorde det själv. Men det jag läst så lägger de ett motstånd mellan signalen och jord, vilket iofs är ungefär samma sak. Borde ju bara gå att mäta upp på tex UMCn om man vill veta.Svenssons skrev:Som jag fattar det som så bryter knappen kommunikation i kabeln varpå bilen bryter laddningen.LarsL skrev:Ha, knappen för att avsluta laddning och låsa upp kabeln behöver kontakt med en signalkabel, konstigt nog eftersom det går att låsa upp via skärm eller telefon.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Gällande Metronkabeln, så står det ju på sidan som du hänvisar till ovan:goodyear skrev:Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?
Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.
Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?
Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel? Låser en M3 upp sig när man står brevid bilen med telefonen så att laddkabeln då kan kopplas ur? Eller måste man låsa upp genom att öppna en dörr först?
Vill absolut inte behöva trycka på skärmen för att koppla loss laddkabeln, och helst inte ens komma ihåg att först öppna en dörr?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Integrated two “must-have” Tesla only features (push-button actuated like on Tesla Superchargers and Destination chargers):
1. Remote charge port opener
2. Charging plug unlocker
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Jepp, men som ibland händer så skriver dom inte förutsättningarna för detta, tex att bilen ska vara olåst. Men det verkar som att bilen låser upp sig så fort man kommer nära med telefonen och då ska allt vara lugnt.martinot skrev:Jag vet inte hur bra du sökt, men de skriver ju i klartext på sin sajtdokumentation att den även fungerar för att avbryta laddning och låsa upp kabel:goodyear skrev:Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?
Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.
Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?
Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel?
"PC05T
features integrated REMOTE CHARGE PORT OPENER
& PLUG UNLOCKER that works with all TESLA brand
cars."
Skulle bilen gå in i ”djupsömn”, tex under natten, så tänker jag att man kan pinga den via Home Assistant för att se till att den håller sig vaken tider man troligen vill åka.
Edit: ville också kolla med folk som har hands-on erfarenhet så man är säker och inte missar nåt.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Bilen måste alltid vara olåst (annars tappar du ju hela vitsen med stöld/sabotageskyddet). Det gäller även för Teslas egna WC , mobilladdare och SuC.goodyear skrev:Jepp, men som ibland händer så skriver dom inte förutsättningarna för detta, tex att bilen ska vara olåst.martinot skrev:Jag vet inte hur bra du sökt, men de skriver ju i klartext på sin sajtdokumentation att den även fungerar för att avbryta laddning och låsa upp kabel:goodyear skrev:Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?
Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.
Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?
Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel?
"PC05T
features integrated REMOTE CHARGE PORT OPENER
& PLUG UNLOCKER that works with all TESLA brand
cars."
Tror det dessutom inte är unikt för Tesla, utan gäller i stort sätt alla elbilar.
Annars så skulle ju vem som helst som passerar kunna sno kabel (gällande de som är lösa), eller bara djävlas genom att rycka ut den.
I UK och Kina, som har kablar utan elektroniskt lås (de har manuella mekaniska knappar istället), så måste folk använda hänglås för att skydda kabeln från åverkan eller stöld. Idiotiskt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Det är ju som det är nu. Ibland är man ”tvungen” att väcka bilen genom att öppna dörren lite innan man försöker öppna dörren.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Japp, men det är ett Teslafel/bugg gällande att bilen inte vaknar som den skall. Kan även hända att mobilappen inte kan väcka bilen (trots perfekt mottagning).LarsL skrev:Det är ju som det är nu. Ibland är man ”tvungen” att väcka bilen genom att öppna dörren lite innan man försöker öppna dörren.
Inget fel på Typ 2-standarden eller de elektroniska låsen på kabeluttagen (låsen sitter inte i kabeln).
Detta beror inte på kabeln knapp heller. Gäller även Tesla original WC, SuC och laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Metron CC05T Tesla Type 2 (20A, 3-PHASE)
EVChargeKing Tesla charging cable - 3-phase - 16A
EVChargeKing Tesla charging cable - 3-phase - 16A
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Jag har en Easee och en tredjepartskabel köpt hos Hampi. Funkar klockrent med knappen.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Sladdar med knappar från tredjepart fungerar som sladdar med knapp från Tesla. Bilen måste låsas upp och väckas innan det går att ta loss sladden från bilen.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Japp. Den kabel de säljer hos Hampi är samma EVChargeKing-kabel som länkats till tidigare i tråden. Gott att höra att du är nöjd och att den har fungerat bra!d3marcus skrev:Jag har en Easee och en tredjepartskabel köpt hos Hampi. Funkar klockrent med knappen.
Det blir ju riktigt smidigt med en knapp på en kabel som man använder varje dag (kör Teslas WC idag), och perfekt som komplement till en tredjepartsbox som tex. din Easee med Typ2-uttag.
Där har ju boxar utan en fastmonterad sladd en fördel (även om nackdel att kabel oftast inte ingår i priset) just med att man kan anpassa med en kabel för sin egna bil, som tex. med Teslaknapp i detta fallet. Då får man ju en modernare box än Teslas WC, men utan att offra bekvämligheten med tex. knappen som Tesla har.
Tycker inte att det är något stort problem att öppna luckan (är ju vara att "knuffa till" den), men det är ju riktigt smidigt med knappen just när det gäller att avsluta laddningen och ta ut sladden. Speciellt om man har bråttom på morgonen och behöver snabbt komma iväg så underlättar det helt klart, och blir mindre stressande. De få gångerna jag laddar externt på offentliga stolpar, eller med 3-fas-adapter, är relativt hemmaladdningen mycket mer sällan och inte så viktigt för mig med knapp där. Men på hemmaplatsen där man laddar allra oftast vill man nog ändå ha den bekvämligheten.
Skall nog beställa en liknande kabel själv för min egna kommande Easee-installation. Kommer nog annars att sakna att använda min Tesla WC.
Vilken längd tog du? Körde du på ungefär samma som Teslas WC (7-8m)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Många bra tips i denna tråd, väldigt uppskattat!
Vad jag har förstått så får man tillbaka 50% även för kabelns kostnad av naturvårdsverket, så för dom som beställer en easee-box + kabel för sin första installation så blir kabelkostnaden inte så svettig. Särskilt inte som Easee har inbyggd typ b jordfelsbrytare som jag har förstått man måste komplettera med om man köper Teslas box.
En jordfelsbrytare kanske inte kostar like mycket som en 6-meterskabel, men det reducerar iaf prisskillnaden en aning. Kanske så mycket att flexibiliteten och den inbyggda intelligensen i en Easee (särskilt med en lastvakt) är värd extrakostnaden.
Vad jag har förstått så får man tillbaka 50% även för kabelns kostnad av naturvårdsverket, så för dom som beställer en easee-box + kabel för sin första installation så blir kabelkostnaden inte så svettig. Särskilt inte som Easee har inbyggd typ b jordfelsbrytare som jag har förstått man måste komplettera med om man köper Teslas box.
En jordfelsbrytare kanske inte kostar like mycket som en 6-meterskabel, men det reducerar iaf prisskillnaden en aning. Kanske så mycket att flexibiliteten och den inbyggda intelligensen i en Easee (särskilt med en lastvakt) är värd extrakostnaden.
Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel
Japp, man kan inkludera kvitto för en Typ-2-kabel (som tex. dessa två i tråden) om det inte ingår i boxen. Har checkat med handläggare på NV, och det var helt grönt. Även lastbalanserare (som tex. Watty) kunde man inkludera i kostnaden, och skicka in kvittot för.goodyear skrev:Många bra tips i denna tråd, väldigt uppskattat!
Vad jag har förstått så får man tillbaka 50% även för kabelns kostnad av naturvårdsverket, så för dom som beställer en easee-box + kabel för sin första installation så blir kabelkostnaden inte så svettig. Särskilt inte som Easee har inbyggd typ b jordfelsbrytare som jag har förstått man måste komplettera med om man köper Teslas box.
En jordfelsbrytare kanske inte kostar like mycket som en 6-meterskabel, men det reducerar iaf prisskillnaden en aning. Kanske så mycket att flexibiliteten och den inbyggda intelligensen i en Easee (särskilt med en lastvakt) är värd extrakostnaden.
Faktum är att de flesta JFB typ B som elektriker sätter upp oftast är svindyra. De kostar normalt klart mer än en sådan här kabel (Garo och Häger som de flesta elfirmor säljer kan typiskt kosta någonstans mellan 3000 - 5500 ink moms). Inbyggd hantering av läckande DC i Easee är helt klart värt det. Dessutom har de även inbyggd energimätning så du kan följa upp din konsumtion för att ladda bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik