EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robert Hernefeldt
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2019 11:53

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Robert Hernefeldt »

Hoppas min Plaid kommer före denna regel införs.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

Tolkar det som ett system liknande bältesvarning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av mans71 »

Helt missat den här tråden. Känns som Sci-fi, värsta sorten. Övervakningssamhälle, dystopiskt, får rysningar av det här.

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Surfaren »

dd88 skrev:
BjornS skrev:
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Enligt denna rapporten från i vintras så är de inte direkt ”ständigt uppdaterade”:

https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Precis. NVDB:s hastighetsdata är väldigt långt ifrån 100%. Det är ett kollektivt jättejobb bara att få det rätt på alla vägsträckor i landet i nuläget, plus att det sen behöver hållas uppdaterat. Det skulle krävas massor med resurser som i dagsläget inte finns i många kommuner.

Jag kör sällan för fort så själva idén har jag inte så mycket emot. Men som sagt, datan detta ska baseras på måste styras upp om det ska vara någon större vits. I min Zoe visas "aktuell" hastighetsbegränsning uppe i ena hörnet på navigatorn. Jag skulle tippa att det som visas där är fel i en tredjedel av fallen. Har gränsen ändrats senaste 3-5 (?) åren så är det fel på skärmen. Inget att lägga någon vikt vid således.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
På den tiden det fanns dem som inte satte på sig bälte i bilen så fanns det trick för att stänga av påminnelsen i en Volvo. Numera är ingen så dum att de kör utan bälte... dra slutsatsen själv.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
På den tiden det fanns dem som inte satte på sig bälte i bilen så fanns det trick för att stänga av påminnelsen i en Volvo. Numera är ingen så dum att de kör utan bälte... dra slutsatsen själv.
Nej, du får nog hjälpa till lite med slutsatsen. Jag har alltid använt bälte sedan jag började köra bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Nej, du får nog hjälpa till lite med slutsatsen. Jag har alltid använt bälte sedan jag började köra bil.
Och jag håller hastigheten...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Pontus »

Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av oscfor »

Pontus skrev:
Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Rent tekniskt finns det förmodligen inget som hindrar, men kostnaden gör det omöjligt förutom för kanske någon handfull personer på jorden. För en miljard får du några mils motorväg, byggd och klar. Därtill måste du ju införskaffa marken som vägen ska gå på. Sedan kommer ju t ex försäkringar och liknande inte gälla, men i det stora hela är det en försumlig kostnad.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Pontus »

oscfor skrev:
Pontus skrev:
Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Rent tekniskt finns det förmodligen inget som hindrar, men kostnaden gör det omöjligt förutom för kanske någon handfull personer på jorden. För en miljard får du några mils motorväg, byggd och klar. Därtill måste du ju införskaffa marken som vägen ska gå på. Sedan kommer ju t ex försäkringar och liknande inte gälla, men i det stora hela är det en försumlig kostnad.
Kostnaden är ju ganska hög. Även om folk runt Stockholm skulle betala 5000 kr/mån för att få köra i hög hastighet och nästan utan köer så skulle ju 50.000 abonnenter ge 250 mkr/mån vilket inte räcker långt, samt att dessa siffror är väldigt optimistiska.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Surfaren »

Pontus skrev:
Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Du får nog bygga det som en bana i så fall, enligt de regler som gäller där. Bygger du en väg så får du ändå inte bestämma hastigheten själv.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Kallas väl för racerbana? Vilket jag iofs tycker att vi ska ha fler av i Sverige.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Jonsson3 »

EU har blivit riktigt tråkigt...
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av MarkusL »

Swexit?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Mickep »

Volvo hade ju en fartspärr men eu har tvingat (eller tvingat volvo godkänna att den kringås i tyskland).
Skriv svar