Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Moderator: Redaktion
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Nej, enligt svar jag fått från Tesla i Sverige.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.kenjon skrev:Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Verkar som den Europeiska adaptern inte inte fungerar på M3;
https://shop.tesla.com/en_se/product/chademo-adapter
Men är ju inte så konstigt då M3 inte har reläer för att i enbart Typ 2-kontakten kunna växla från AC till DC.
Då denna Chademo inte har CCS-DC-kontakter så kommer den nog inte att fungera med M3/MY (även med ny mjukvara).
https://shop.tesla.com/en_se/product/chademo-adapter
Men är ju inte så konstigt då M3 inte har reläer för att i enbart Typ 2-kontakten kunna växla från AC till DC.
Då denna Chademo inte har CCS-DC-kontakter så kommer den nog inte att fungera med M3/MY (även med ny mjukvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel
Svinigt dyrt för en adapter dock.
Svinigt dyrt för en adapter dock.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Dåligt, och trist för dig!kenjon skrev:Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel
Dock tyvärr ett vanligt och återkommande problem med mer eller mindre alla snabbladdare (förutom Teslas SuC).
Verkar vara en massa olika problem, och kombinerat med dålig service eller bristande underhåll på dessa (icke-Tesla) snabbladdare så blir resultatet ofta detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Nej, inte direkt. Ligger på ungefär samma pris som liknande Schuko/CEE-adapters.kenjon skrev:Svinigt dyrt för en adapter dock.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Detta gäller väl ändå bara USA?Svenssons skrev:Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.kenjon skrev:Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
Den europeiska CHAdeMO-adaptern kommer aldrig att kunna fungera för 3/Y eftersom dessa bilar inte kan ta emot DC via "typ 2-delen" av CCS.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Det fanns flera stycken för några år sedan men jag vet inte hur många av domcarl-pedal skrev:Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
som fortfarande inte har CCS... Den i Gävle vid Gävle Energi hade tex inte CCS förut tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
När Estland har ett hundratal Chademo för ett helt land har Tesla 60 snabbladdare på EN sajt!
https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... es-online/
Gigafactory Shanghai’s freshly-built Supercharger station is divided into four long strips, with each strip seemingly containing 16 Supercharger stalls. If each strip contains the same number of stalls, there will be a total of 64 Superchargers available to use in Giga Shanghai. Interestingly enough, supercharge.info reports that the site will host 60 Supercharger stalls instead.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Festligt!bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?
Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.
Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/martinot skrev:Festligt!bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?
Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.
Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa.
Här kan man börja att läsa
Statligt initiativ osv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Man var tidiga och hade delfinansiering med Nissan. Att jämföra med Teslas jättestationer är ingen idé, de byggdes flera år senare.
Det är bra att Estland vågade. Det gjorde det möjligt att resa med båda CHAdeMO bilar och Teslor med adapter i ett tidigt skede. Men tyvärr satsade man på fel kontakt; på den tiden var det osäkert lopp mellan CHAdeMO och CCS. Idsg är situationen... Lite annorlunda kan man ju säga, då CCS på det ena eller andra viset slagit ut på CHAdeMO och Teslas Typ-2 kontakt.
Det är bra att Estland vågade. Det gjorde det möjligt att resa med båda CHAdeMO bilar och Teslor med adapter i ett tidigt skede. Men tyvärr satsade man på fel kontakt; på den tiden var det osäkert lopp mellan CHAdeMO och CCS. Idsg är situationen... Lite annorlunda kan man ju säga, då CCS på det ena eller andra viset slagit ut på CHAdeMO och Teslas Typ-2 kontakt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Intressant, tack!Bjelke skrev:https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/martinot skrev:Festligt!bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?
Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.
Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa.
Här kan man börja att läsa
Statligt initiativ osv
Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.martinot skrev:
Intressant, tack!
Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.BrooklynS skrev:Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Ok, tack. Då låter det helt klart som om det var mer subventionerna i pris på elbilarna som gjorde att elbilsförsäljningen tog fart (än främst Chademo-stationerna i sig).bylund skrev:Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.martinot skrev:Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.
Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
22 oktober 2014:martinot skrev:
Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 94&from=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Model 3 är väl inte direkt samma typ av bil som ex e-Tron så jämförelsen haltar en del. Och när det gäller Taycan så vet vi att EPA räckvidden är ganska missvisande i relation till Teslas.wannabee skrev:De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
Jag tror inte att Teslas stora fördel framgent är låg förbrukning, det är maskinen som tillverkar maskinen. Kommande batterifabriker, 4680 cellerna, strukturella batteripacket som gör att man kan använda olika kemier för olika applikationer med bibehållen god räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Är Tesla 3-5 år före eller 10 år före?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension