Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Nej, enligt svar jag fått från Tesla i Sverige.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Verkar som den Europeiska adaptern inte inte fungerar på M3;

https://shop.tesla.com/en_se/product/chademo-adapter

Men är ju inte så konstigt då M3 inte har reläer för att i enbart Typ 2-kontakten kunna växla från AC till DC.

Då denna Chademo inte har CCS-DC-kontakter så kommer den nog inte att fungera med M3/MY (även med ny mjukvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av kenjon »

Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel :-(
Svinigt dyrt för en adapter dock.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel :-(
Dåligt, och trist för dig!

Dock tyvärr ett vanligt och återkommande problem med mer eller mindre alla snabbladdare (förutom Teslas SuC).

Verkar vara en massa olika problem, och kombinerat med dålig service eller bristande underhåll på dessa (icke-Tesla) snabbladdare så blir resultatet ofta detta. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Svinigt dyrt för en adapter dock.
Nej, inte direkt. Ligger på ungefär samma pris som liknande Schuko/CEE-adapters.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av carl-pedal »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
Detta gäller väl ändå bara USA?

Den europeiska CHAdeMO-adaptern kommer aldrig att kunna fungera för 3/Y eftersom dessa bilar inte kan ta emot DC via "typ 2-delen" av CCS.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Bjelke »

carl-pedal skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.
Det fanns flera stycken för några år sedan men jag vet inte hur många av dom
som fortfarande inte har CCS... Den i Gävle vid Gävle Energi hade tex inte CCS förut tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av bylund »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.

När Estland har ett hundratal Chademo för ett helt land har Tesla 60 snabbladdare på EN sajt!

Gigafactory Shanghai’s freshly-built Supercharger station is divided into four long strips, with each strip seemingly containing 16 Supercharger stalls. If each strip contains the same number of stalls, there will be a total of 64 Superchargers available to use in Giga Shanghai. Interestingly enough, supercharge.info reports that the site will host 60 Supercharger stalls instead.

https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... es-online/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D
https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/
Här kan man börja att läsa ;)
Statligt initiativ osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Teslaspolen »

Man var tidiga och hade delfinansiering med Nissan. Att jämföra med Teslas jättestationer är ingen idé, de byggdes flera år senare.

Det är bra att Estland vågade. Det gjorde det möjligt att resa med båda CHAdeMO bilar och Teslor med adapter i ett tidigt skede. Men tyvärr satsade man på fel kontakt; på den tiden var det osäkert lopp mellan CHAdeMO och CCS. Idsg är situationen... Lite annorlunda kan man ju säga, då CCS på det ena eller andra viset slagit ut på CHAdeMO och Teslas Typ-2 kontakt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D
https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/
Här kan man börja att läsa ;)
Statligt initiativ osv :)
Intressant, tack!

Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av BrooklynS »

Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av bylund »

martinot skrev:

Intressant, tack!

Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.
BrooklynS skrev:
Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
martinot skrev:
Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.

Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.
Ok, tack. Då låter det helt klart som om det var mer subventionerna i pris på elbilarna som gjorde att elbilsförsäljningen tog fart (än främst Chademo-stationerna i sig).

Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:

Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
22 oktober 2014:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 94&from=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Laban »

wannabee skrev:
De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
Model 3 är väl inte direkt samma typ av bil som ex e-Tron så jämförelsen haltar en del. Och när det gäller Taycan så vet vi att EPA räckvidden är ganska missvisande i relation till Teslas.

Jag tror inte att Teslas stora fördel framgent är låg förbrukning, det är maskinen som tillverkar maskinen. Kommande batterifabriker, 4680 cellerna, strukturella batteripacket som gör att man kan använda olika kemier för olika applikationer med bibehållen god räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Zalman3 »

Är Tesla 3-5 år före eller 10 år före?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar