Ska jag köpa en Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av mati »

bat skrev:
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
bat skrev:
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
Vi kommer få en bra förvarning om fallande begagnatpriser från Norge. Men det är ju helt klart så att det måste finnas många elbilar på begagnatmarknaden för att fossilbilarna ska falla igenom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
bat skrev:
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
Vi kommer få en bra förvarning om fallande begagnatpriser från Norge. Men det är ju helt klart så att det måste finnas många elbilar på begagnatmarknaden för att fossilbilarna ska falla igenom.
Norge har ju andra regler än Sverige. Så länge vi har ett skattesystem som straffar nya bilar och gynnar gamla så lär begagnatpriserna inte störtdyka. Jag har svårt att tro det i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar