M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
NEO skrev:
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Klintan »

Klintan skrev:
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

Klintan skrev:
Klintan skrev:
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?
Jo, jag skapade en tråd med namnet "LFP" i Model 3-sektionen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
NEO skrev:
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Ok, missat det. Det förklarar ju det hela (eller iaf. allt utan han i tråden som fick ett halvår)! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av fth »

Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av HenrikC »

Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Jag fick min bil någon/några månader innan dig och då ingick inte Premium connectivity. Jag funderade länge på att uppgradera till LR för att få det, men konstaterade att det inte riktigt var värt det. Vilket var tur eftersom alla fick Premium för ungefär ett år sedan med OTA. Betalningen började väl för ett halvår sedan ungefär, innan dess var det gratis för alla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth
Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.

Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

HenrikC skrev:
Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
LFP-batterier är superviktigt teknik!

Inga sällsynta jordartsmetaller vilket är viktigt ur hållbarhetssynpunkt samt möjliggör för en enorm mängd med billiga batterier vilket i sin tur möjliggör billigare elfordon och stationära jättebatterier.

På längre sikt så är det denna teknik som gör att vi kan ha ett globalt elnät som drivs på 100% förnyelsebar el (kanske redan innan år 2050).

Batterier med hög mängd nickel och högre energiinnehåll per kg batter lär bli till fordon som är viktkänsliga (ex lastbilar, flygplan mm).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Redan denna månad kommer Kina tillverkade Teslor till Europa.
BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc said on Monday it would start exporting China-made Model 3 cars to more than 10 European countries this month, joining a growing number of automakers using China as an export hub for electric vehicles.
https://wsau.com/2020/10/19/tesla-to-ex ... to-europe/


Hur billiga är då dessa Kina Teslor att tillverka?

En gammal uppgift om tillverkningskostnad.
Material- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto. „Falls Tesla es schafft, die geplanten 10.000 Stück pro Woche zu bauen, wird das Model 3 einen erheblichen positiven Ergebnisbeitrag liefern“, sagt ein Testingenieur.
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html


Sandy Munro pratar om hur mycket billigare Tesla kan tillverka sina bilar i Kina.


Info om Kina M3 med LFP batterier.
Let’s see the specs of the Tesla Model 3 made in China with LFP battery.

Length: 4.694 mm
Width: 1.850 mm
Height: 1.443 mm
Gross mass: 2.170 kg
Curb weight: 1.745 kg
Max speed: 225 km/h (140 mph)
Range (NEDC): 468 km (291 miles)
Battery energy density: 125 Wh/kg
Energy consumption: 12,6 kWh/100 km
Battery type: LiFePO4 (LFP)
Motor type: Permanent magnet synchronous motor (PMSM)Motor power: 202 kW
Moor RPM: 5.000
Motor torque: 404 Nm
https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/
CATL’s cobalt-free battery cells are already below 60 euros per kWh
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

Det pratas om att Tesla har 39% marginal på M3 med LFP batterier.
20201020_064148.jpg

Så hur lågt i pris kan Tesla gå med LFP batterier?
Nya mindre Tesla C? Kan kosta ca 20.000 euro.

Hypothetical Tesla Model C (just my guess)

Range: 400 km (249 miles) in WLTP
and 220 miles (354 km) in EPA
Charging time: 80 % in 20 minutes at 150 kW CCS chargers
Starting price: 20.000 euros
Availability: worldwide

This electric car will be produced in China to be sold worldwide and its battery will definitely be cobalt-free, probably LFP or even LFMP. The other serious cobalt-free chemistry alternative is LNMO, but it’s less likely.
https://pushevs.com/2020/07/11/cobalt-f ... -traction/


Intressant är också att om Tesla skulle sälja M3 i Europa i en kampanj med 0% i vinst, vad skulle hända?
Konkurrenterna skulle få svårt att sälja sina dyrare elbilar och skulle därmed inte klara 95g CO2 per km gränsen och kan därmed tvingas köpa utsläppsrätter från Tesla för kanske 25.000kr per bil.
Alltså ligger det i Teslas intresse att vräka ut jättebilliga elbilar på den Europeiska marknaden.
För det de förlorar i marginal kan de i viss mån kompensera med försäljning av utsläppsrätter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vigge50 »

Så när Volkswagen Neo presenterades så var du Zalman3 snabb och skrev om att den kommer kosta 250 000 kr, nu ser det ut att bli 40% högre.
När Dacia skulle släppa sin första elbil så skrev du att den skulle kosta 10-12 000 euro, nu har priset kommit och det blir 18 000 Europa. Alltså 50-80% högre.
Jaguar I Pace var samma sak, det spekulerades vilt om pris och när det svenska priset väl kom så blev det över 100 000 kr högre än vad de flesta hade gissat.

Så trots denna ständigt stora felberäkning av pris på kommande elbilar så ska vi alltså börja skriva om priser på en elbil som vi i princip inte vet mer än var den ska tillverkas så ska vi redan nu försöka specificera ett pris?

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det behöver läggas till mer än 50% på dina gissningar, alltså att priset blir över 30 000 euro. Kanske är jag helt fel men jag skulle vilja ha betydligt mer information innan ett möjligt pris ens kan diskuteras. Men visst, som du skrev för ett tag sedan, man kan alltid drömma lite.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Så när Volkswagen Neo presenterades så var du Zalman3 snabb och skrev om att den kommer kosta 250 000 kr, nu ser det ut att bli 40% högre.
När Dacia skulle släppa sin första elbil så skrev du att den skulle kosta 10-12 000 euro, nu har priset kommit och det blir 18 000 Europa. Alltså 50-80% högre.
Jaguar I Pace var samma sak, det spekulerades vilt om pris och när det svenska priset väl kom så blev det över 100 000 kr högre än vad de flesta hade gissat.

Så trots denna ständigt stora felberäkning av pris på kommande elbilar så ska vi alltså börja skriva om priser på en elbil som vi i princip inte vet mer än var den ska tillverkas så ska vi redan nu försöka specificera ett pris?

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det behöver läggas till mer än 50% på dina gissningar, alltså att priset blir över 30 000 euro. Kanske är jag helt fel men jag skulle vilja ha betydligt mer information innan ett möjligt pris ens kan diskuteras. Men visst, som du skrev för ett tag sedan, man kan alltid drömma lite.

Som sagt, intressant är vad tillverkningskostnden är.
Svårt att sälja elbilar i längden med förlust.
Tesla tjänar stora pengar på sina kinatillverkade M3 LFP bilar.
Men känner Tesla inte av någon större konkurrens då behöver de inte sänka sina priser.
Men jag tror att konkurrensen skärps, och då kan Tesla enkelt anpassa sina priser.

I Norge spöade ID3 rejält Tesla M3 i sin försäljning i september.
Helt plötsligt gjorde Tesla rejäla prissänkningar på M3.

Nu kan man låna till en M3 i Norge för:
Lån
Est. lånebetalingkr. 2.946 /mnd.

Flytende nominell rente er 0,25%, Eff. rente er 1,14%, ved lånebehov kr. 269.192, Etableringsgebyr kr. 1.730,
Eller köpa för 414.142Nok inkl dokumentavgift.
Kjøpspriskr. 414.142
Inkludert mva. på ca. kr. 0
Kontantprisen inneholder kr. 11.842 i dokumentavgift.
Inkluderer resirkuleringsavgift pålydende kr. 2.400
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att man tydligen SKA ladda LFP batterier till 100%!


Tesla brukar rekommendera att folk ska endast ladda bilarnas batterier upp till 80-90% till vardags. LiFePO4 batterier verkar dock kunna laddas 100% varje dag enligt Teslas kinesiska kundsupport. Tvärtom rekommenderas att bilar med LiFePO4 batterier laddas 100% minst en gång i veckan!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.

Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.
Jag ser det egentligen inte heller som något särskilt märkligt, men att det inte är enligt ursprunglig plan är helt klart, Elon var ju tidigare tydlig med att Kina-bilar inte var avsedda för Europa-marknaden.

Frågan är egentligen om denna avvikelse är av godo eller ondo, jag är ju evig optimist och tolkar detta positivt, men marknaden kan ju göra helt andra tolkningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av kenjon »

Zalman3 skrev:
Intressant är att man tydligen SKA ladda LFP batterier till 100%!


Tesla brukar rekommendera att folk ska endast ladda bilarnas batterier upp till 80-90% till vardags. LiFePO4 batterier verkar dock kunna laddas 100% varje dag enligt Teslas kinesiska kundsupport. Tvärtom rekommenderas att bilar med LiFePO4 batterier laddas 100% minst en gång i veckan!
På husbilssidan har det körts med LiFePO4-batterier några år, och de rekommenderar laddning till max 90 %. Och urladdning som mest till 20 %.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
erikoskar
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 sep 2019 08:51

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av erikoskar »

Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Theodad »

erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Jag tycker du ska avboka - så får jag större chans att få en levererad i november... :D
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av ville9 »

erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Huvudbry förstår jag att du har, knepigt läge :shock:

Det var inget snack om att du skulle få kompensation?
Det var ju snack om 2000 USD i kompensation för dom som ej fick uppdaterade versionen i USA, vet inte om det var fastställt eller bara rykte?

Det verkar inte finnas några model 3 som lagerbilar nu, men såg igår att det låg några och där låg dom på 20000kr rabatt mot ordinarie prislista.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
erikoskar
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 sep 2019 08:51

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av erikoskar »

ville9 skrev:

Huvudbry förstår jag att du har, knepigt läge :shock:

Det var inget snack om att du skulle få kompensation?
Det var ju snack om 2000 USD i kompensation för dom som ej fick uppdaterade versionen i USA, vet inte om det var fastställt eller bara rykte?

Det verkar inte finnas några model 3 som lagerbilar nu, men såg igår att det låg några och där låg dom på 20000kr rabatt mot ordinarie prislista.
Nej. Rabatten hade han inte hört talas om men han lovade att kolla upp det och återkomma.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

ville9 skrev:
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Huvudbry förstår jag att du har, knepigt läge :shock:

Det var inget snack om att du skulle få kompensation?
Det var ju snack om 2000 USD i kompensation för dom som ej fick uppdaterade versionen i USA, vet inte om det var fastställt eller bara rykte?

Det verkar inte finnas några model 3 som lagerbilar nu, men såg igår att det låg några och där låg dom på 20000kr rabatt mot ordinarie prislista.
Jo rabatten på 2000USD får du på non Facelift:
rabatt.jpg
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av wannabee »

erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Knepigt! På nya versionen så ska ju bilen få längre räckvidd, men nya batteriet är ju tyngre, så bilen blir tyngre, ändå står det samma tid till 100, så antar de ökat på motorn effekt med mjukvaran?

Har även fått uppfattningen att de nya batterierna ska klara fler cykler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Bjelke »

Theodad skrev:
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Jag tycker du ska avboka - så får jag större chans att få en levererad i november... :D
:lol: självklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......

Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.

Så funderingarna blir många nu....

De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.


När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?

Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Jontez »

Spännande med bilar från Kina, känns ju faktiskt spontant som att det är en fördel. Slant till på beställarknappen på en SR+ så nu är det extremt mycket mer spännande :D
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Tusentals Tesla Model 3 redo i Kina för leverans till Europa.

Häromdagen kom de första uppgifterna som visar att Tesla kommer tillverka Tesla Model 3 Standard Range Plus i Kina för export till den europeiska marknaden. Nu bekräftar Tesla, via marknadsdirektör Grace Tao att så är fallet.

Redan nu står tusentals Model 3 redo att levereras till Europa. Noterbart är att Standard Range utrustas med en ny typ av batterier, helt fria från kobolt.

– Model 3 från Gigafactory Shanghai är på väg till Europa. Den här exportmodellen är en uppgraderad version av Model 3 Standard Range som nu levereras till den kinesiska marknaden. Modellen kommer exporteras till Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och ett tiotal andra europeiska länder, skriver Tesla i ett uttalande.

https://alltomelbil.se/tusentals-tesla- ... ll-europa/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar