Fri SUC policy/regelverk?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StiffBoard
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jul 2020 22:57

Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av StiffBoard »

Nybliven Tesla ägare och läser här o där om regelverk kring fri SUC, inte helt glasklart. Förste ägaren eller bilens livslängd, svårt att se ett tydligt mönster här när man läser olika trådar? Inför köp så vägde just laddningsinfra tungt jämfört med andra alternativ och när vi väl kommit över ett prospekt så checkade vi med Tesla om bilen ifråga hade fri laddning. Ja svarade man, men säljaren var osäker på om det fanns. Så vi dubbelcheckade, jo det var fri laddning bilens livslängd. Och för att vara riktigt säker checkade vi en tredje gång när vi bestämt oss för bilen. Kan man göra mer än så?

Att få över bilen i Tesla kontot var inte helt trivialt, misslyckades ett antal gånger och sen fick man vänta 24 timmar för att man misslyckats för många gånger och samma problem nästa dag. Ärende hos supporten och kontaktade förra ägaren för att se om han inte släppt den men det hade han ju i samband med inbyte. När det sedan gick igenom så blev det direkt en skuld på kontot efter första laddningen. Checkade med förra ägaren och det visade sig att han inte haft fri laddning. När man nu ältat detta ärende hos Tesla en tid så säger man bara tyvärr och hänvisar till säljaren som överhuvudtaget inte har med detta att göra och som inte ens trodde att det var fri laddning.

Är det så helt enkelt, att det kan plockas bort och läggas till lite till hursomhelst?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av mikebike »

Jag såg en säljesannons där det hävdas att fri SuC följer bilen så länge den inte säljs via Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av taliz »

Som alltid så bör man ha viktiga grejer skriftligt.
Generellt så har bilar sålda före 2017 fri supercharging som följer med bilen, och from 2017 endast första ägaren. Dvs när bilen sålts så är det borta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av fimpen »

taliz skrev:
Som alltid så bör man ha viktiga grejer skriftligt.
Generellt så har bilar sålda före 2017 fri supercharging som följer med bilen, och from 2017 endast första ägaren. Dvs när bilen sålts så är det borta.
Det stämmer, men sedan något år eller så plockat dock Tesla bort gratis SuC från bilar som köps som CPO (begagnade) av dem. Gäller alltså även veteran-teslor, inklusive ”första” köparen.

Verkar ju vara en sådan som trådskaparen råkat köpa...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av Bjelke »

fimpen skrev:
taliz skrev:
Som alltid så bör man ha viktiga grejer skriftligt.
Generellt så har bilar sålda före 2017 fri supercharging som följer med bilen, och from 2017 endast första ägaren. Dvs när bilen sålts så är det borta.
Det stämmer, men sedan något år eller så plockat dock Tesla bort gratis SuC från bilar som köps som CPO (begagnade) av dem. Gäller alltså även veteran-teslor, inklusive ”första” köparen.

Verkar ju vara en sådan som trådskaparen råkat köpa...

/F
Kul :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StiffBoard
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jul 2020 22:57

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av StiffBoard »

Bjelke skrev:
Kul :evil:
Not! Man skyller på "fel i systemet". Inte mitt problem. Dålig stil helt enkelt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av frippe »

fimpen skrev:
Det stämmer, men sedan något år eller så plockat dock Tesla bort gratis SuC från bilar som köps som CPO (begagnade) av dem. Gäller alltså även veteran-teslor, inklusive ”första” köparen.

Verkar ju vara en sådan som trådskaparen råkat köpa...

/F
Vad menar du med att de plockar bort fri suc?

Är det från bilar de redan sålt som CPO eller på bilar de köper in och ska sälja som CPO?

Är det variant två, d.v.s. att de plockar bort fri SuC på bilar de bytt in, så är det väl helt ok. Även om det är synd att antalet bilar med fri SuC minskar och att det kan vara knepigt för de som köper en CPO som andra köpare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av jonasl »

Framför allt måste det bli enkelt att få besked för vad som gäller för en enskild bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av fimpen »

frippe skrev:
Vad menar du med att de plockar bort fri suc?

Är det från bilar de redan sålt som CPO eller på bilar de köper in och ska sälja som CPO?

Är det variant två, d.v.s. att de plockar bort fri SuC på bilar de bytt in, så är det väl helt ok. Även om det är synd att antalet bilar med fri SuC minskar och att det kan vara knepigt för de som köper en CPO som andra köpare.
Nej, de plockar inte bort det från bilar som de redan sålt med fri SuC. Men sedan något år eller så följer det inte med fri SuC till CPO-bilar. Det betyder att det kan finnas även gamla Teslor på marknaden utan gratis SuC (med bilen). För nyare bilar gäller ju generellt att SuC aldrig följer med bilen vid ägarbyte. Det hela gör det lite svårt för potentiella beg-bils-köpare att ta reda på om den (efter att de köpt bilen) kommer kunna ladda gratis eller inte. Det är ju alltid lite lurigt att lita på säljaren (oavsett om det är bilhandlare eller privatperson). Desto viktigare då att Tesla lämnar korrekt information, vilket de inte verkar ha gjort i det här fallet (beroende på hur frågan har ställts till dem förstås).

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av heldiggrisen »

Finns jo tyvärr flertalet exemplar på att Tesla "plockar bort" grejor på bilar sålt genom CPO-programmet.
Legalt har de sitt på det torra, eftersom de själv äger bilen när sakar plockas bort (tex fri SUC och full FSD), tyvärr blir det svårt för konsumenten att få en översikt över vad som de facto följer med. Bilen kan tex originellt blivit sålt med full FSD och/eller fri SuC, men Tesla kan ha plockat bort det innan bilen blir sålt andra eller tredje gången.
Kontentan? Alltid få allt skriftligt.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av bjornnilsson »

Min S 90D från 2016 hade en gång i tiden fri SUC, men när jag köpte den via Tesla förra året så försvann den förmånen. Passerar den begagnade bilen Tesla så faller SUC alltså mycket riktigt bort.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av Erik Viking »

Ny kärra, köpt privat.

När jag beställde min MS Perf i slutet på Maj i år fick jag en orderbekräftelse där det står
"Gratis obegränsad Supercharging Ingår"

Veckan (7 dagar) innan jag hämtade kärran 28 Sept. får jag "slutfakturan"
står det att jag skall betala för SuC!

Påpekade detta när jag hämtade kärra, fick till svar att "fakturan är otydlig, beklagar"
"alla bilar sålda före 1 Juni har fri SuC" "det ordnar sig automatiskt"

Men när jag laddar på en SuC tar dom betalt.

Har blivit hänvisad till sales här i Göteborg, deras taktik är att fördröja och tiga plus BS.
När jag senast frågade efter namn och post addr. till sales chefen på Tesla så fick jag inget svar!

Sista svaret var att jag skulle vara glad att jag fick det lägre priset på bilen, enligt dom 50 kkr,
i verkligheten 34 kkr, det skulle kompensera många mil laddning !?

Verkar vara old school dåliga bilsäljare :twisted:

Har dom missat konsumentlagen?
Måste man anmäla dom till ARN?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fri SUC policy/regelverk?

Inlägg av frippe »

Erik Viking skrev:
Har dom missat konsumentlagen?
Måste man anmäla dom till ARN?
Ja, det är väl bara att testa att anmäla dem till ARN om du köpt bilen privat.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar