Norrland behöver sin framtida el själv

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av themax »

Det här vet jag pratas om en del norr om Gävle men som sällan kommer fram i mediebruset söderut.

Norrland kommer behöva sin el själv i framtiden. Ny produktion måste till i mängder i söder!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ar-i-norr?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av tor-ake »

Hm, den där artikeln blandade ju friskt med effekt och energi. Att det kan bli effektbrist förstår man ju, iom att nyproduktionen är vindkraft, men gällande stamnätets vara eller icke vara, tror jag nog ändå att de vill kunna sälja sin energi till resten av landet, när det blåser, istället för att flöjla vindkraftverken eller skänka bort elen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Fredrik j »

Att Norrland behöver elenergin från vattenkraften "själv" antyder ju att man tror kraftverken tillhör Norrland.
Det är ju svenska staten som äger och driver dom flesta av kraftverken genom Vattenfall. Det är naturligtvis inte aktuellt att koppla bort ledningarna söderut.

Enligt samma logik så är ju även Trollhättan självförsörjande på el. Inte heller vattenkraften som produceras där tillhör ju invånarna i Västra Götaland...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Det här vet jag pratas om en del norr om Gävle men som sällan kommer fram i mediebruset söderut.

Norrland kommer behöva sin el själv i framtiden. Ny produktion måste till i mängder i söder!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ar-i-norr?
Vi borde verkligen satsa på förnyelsebar kärnkraft i söder! :)

Annars så håller jag ju med Fredrik; vattenfallen är ju normalt en statsangelägenhet, och oftast inget som kan disponeras fritt av de lokala kommunerna efter eget bevåg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
Hm, den där artikeln blandade ju friskt med effekt och energi.
Tänkte skriva om det igår när jagsåg inslaget på Rapport men jag bedömde att det inte hade nyhetsvärde eftersom ”ingen” utanför elbilskretsen verkar förstå skillnaden.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av themax »

Fredrik j skrev:
Det är naturligtvis inte aktuellt att koppla bort ledningarna söderut.
Självklart inte, men när man diskuterar detta med effektbristen i söder så är det just länken man tänker sig ska lösa problemet. Och nu växer den elintensiva industrin så mycket i norr att det kommer behövas (mycket) mer produktion i elområde 1 & 2. Hur ska vi lösa det, förutom med den volatila vindkraften?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Självklart inte, men när man diskuterar detta med effektbristen i söder så är det just länken man tänker sig ska lösa problemet. Och nu växer den elintensiva industrin så mycket i norr att det kommer behövas (mycket) mer produktion i elområde 1 & 2. Hur ska vi lösa det, förutom med den volatila vindkraften?
Tycker vi skall utvärdera att konstruera nya moderna, effektiva och kärnkraftverk. Kan dessutom framtida versioner dessutom bruka redan använt kärnbränsle så vore det ju ett extra plus.

I Nederländerna har de börjat att utvärdera detta, och i Kina har man flera nybyggnationsplaner gällande kärnkraft.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av vigge50 »

Tar inte fram artiklarna nu men tror få missade artiklarna som kom för några veckor sedan om alla elintensiva datorhallar som byggs eller ska byggas i mellersta Sverige, de kommer också kräva en stor mängd effekt och energi framöver. Att regeringen sen gav de stora skattelättnader gör ju inte saken bättre.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av zyax »

Vi bygger mer och mer av den billigaste produktionen av el, fortsätter vi med det kommer överproduktion vara ett större problem än tvärtom. Ny kärnkraft är tidigast klar om 20 år så det är inte aktuellt vad ni än säger för att lösa problemet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Larofo »

Miljöpartiet låter hälsa att det inte finns nån elbrist i landet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av holden »

Larofo skrev:
Miljöpartiet låter hälsa att det inte finns nån elbrist i landet.
Så här ser deras plan ut:
2201A283-DE06-4FC0-8817-93C05E6183B4.jpeg
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av martinot »

zyax skrev:
Vi bygger mer och mer av den billigaste produktionen av el, fortsätter vi med det kommer överproduktion vara ett större problem än tvärtom. Ny kärnkraft är tidigast klar om 20 år så det är inte aktuellt vad ni än säger för att lösa problemet.
Man skulle givetvis startat med detta för 20-30 år sedan, men tyvärr har vi mestadels politiker som tänker kortsiktigt.

Vi kommer vara ännu fler människor, om ytterligare 20 år, och med en (förhoppningsvis) ännu mycket större elektrifierad transportsektor, och kansle även industri.

Dags att agera nu. Det går inte snabbare om vi väntar ytterligare 10 år till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av taliz »

Å nej, inte en ny tråd med mer kärnkraftsfantasier.

Min åsikt: bygg ut vattenkraften maximalt i kombination med sol, vind och energilagring.
Visst kommer det fördärva vissa lokala ekosystem, men det är det minst skadliga på lång sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av B99 »

Det självklara är ju att bygga ut vindkraften i söder där ni behöver strömmen istället för att förpesta vår landsbygd!
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av ermase »

Larofo skrev:
Miljöpartiet låter hälsa att det inte finns nån elbrist i landet.
Kan du citera någon eller snackar du bara skit?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av tor-ake »

B99 skrev:
Det självklara är ju att bygga ut vindkraften i söder där ni behöver strömmen istället för att förpesta vår landsbygd!
Går det inte att bara köpa upp marken och på så sätt förhindra byggnationer som man inte önskar? Jag menar, det måste ju vara effektivare än att hålla på och tåga med plakat utanför kommunhuset och så?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Larofo »

ermase skrev:
Larofo skrev:
Miljöpartiet låter hälsa att det inte finns nån elbrist i landet.
Kan du citera någon eller snackar du bara skit?
Kan du vidareutveckla din fråga?
Under tiden kan jag citera dig........"skit". :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av LarsL »

Det är inte elbrist det finns däremot effektbrist under vissa tider inom vissa områden. Sverige är fortfarande nettoexportör av elenergi.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Black »

Sammanfattat har vi elöverskott totalt över året men kommer att få tillfällig effektbrist vid vindstilla, mörker (vinter) under de kallaste dagarna på året.

Resultatet blir gissningsvis sektionsvis bortkoppling, mao att ett omr får ett strömavbrott på nån timme och sen nästa område osv.
Det kommer knappast att drabba elbilsägare som laddar hemma och bara får en laddpaus på nån timma och ändå hinner ladda fullt.
Det blir nog värre för fossilbilar som kommer till macken för att tanka och möts av ett mörker och får vänta nån timme mitt i natten/kvällen eller kommer försent till jobbet på morgonen....

Tyvärr vill nog ingen bygga vare sig kärnkraftverk eller stora reservanläggningar för miljardbelopp att rädda situationen några få ggr per år.
Det finns möjlighet för tex kraftvärmeverk för fjärrvärme och likn att kunna starta ångturbiner alt öka eleffekten på befintliga. Då behövs det nog snarare subventioner och/eller morötter istället som idag ökade förbränningskatter (tack mp) samt ofördelaktiga skattetekniska teknikaliteter tex att de måste betala skatt på sin egentillverkade ström som används för egna driften.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Mickep »

Med northvolt som kommer ta en del av samtliga. (Procent inte promille). Med SSAB klimatstål som också kommer ta en del av kakan. Vad händer vid effektbrist -> strömavbrott?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av LarsL »

För effektbrist på någon timme under morgonen när det är kallt och vindstilla (knappast på natten) så hjälper inte kärnkraft. För att hantera detta behövs snabbstartade och lätt reglerad kraft. Vattenkraft är en sådan resurs, gärna i kombination med ett batteri som tar första sekunden innan kraftverket hunnit reagera. Som reserv får vi kanske även ha oljekraftverk, gärna med förnybart bränsle, bättre att använda här än i bilar. Oljekraftverken blir dyra per kWh då de knappt kommer användas, ungefär som att en dieselgenerator hemma är väldig dyr då den nästan aldrig används.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av tor-ake »

Samt obligatorisk tidstariff med effektstyrning.

Helt onödigt att några miljoner fastigheter ska köra varmvattenberedarna järnet för att ersätta morgonduschvattnet efter att alla gått till jobbet, t.ex. Vips! En gigawatt som vi kan använda till annat.

Varför inte smartare använda det vi redan har, innan vi börjar bygga kraftverk?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Niklas Z »

Dessutom undrar jag hur nödvändig en del av vår elförbrukning är.
Jag installerade nyligen ett utespa hos mina föräldrar. Det anslöts med 16A trefas. Lite förstrött noterade jag att det är ju perfekt för laddning av elbil, så jag konsulterade leverantörens hemsida, där det framgick att de bedömde att årsförbrukningen låg på 4000 kWh. Det är antagligen mer än vad jag kommer att förbruka i min Model 3 på ett år.
Man kan givetvis ha olika åsikter om vad som är viktigast; ett utespa eller en bil, men jag tror få skulle behålla sitt utespa om de måste välja mellan att ha bil eller utespa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Dessutom undrar jag hur nödvändig en del av vår elförbrukning är.
Jag installerade nyligen ett utespa hos mina föräldrar. Det anslöts med 16A trefas. Lite förstrött noterade jag att det är ju perfekt för laddning av elbil, så jag konsulterade leverantörens hemsida, där det framgick att de bedömde att årsförbrukningen låg på 4000 kWh. Det är antagligen mer än vad jag kommer att förbruka i min Model 3 på ett år.
Man kan givetvis ha olika åsikter om vad som är viktigast; ett utespa eller en bil, men jag tror få skulle behålla sitt utespa om de måste välja mellan att ha bil eller utespa.
Det är ju svårt att genomföra men optimalt skulle ju vara att var och en hade en egen "utsläppsrätt" som man fick använda som man själv vill. Kanske finner man sig i att skumpa på bussen för att kunna nöjesköra sportbil på helgen? Kanske kan man offra något annat för att kunna ha ett spabad?
Man kan ju t.o.m. tänka sig att kunna sälja sin utsläppsrätt.

Det här systemet är ju dock inte genomförbart utan att kraftigt ge sig på människors integritet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:

Det är ju svårt att genomföra men optimalt skulle ju vara att var och en hade en egen "utsläppsrätt" som man fick använda som man själv vill. Kanske finner man sig i att skumpa på bussen för att kunna nöjesköra sportbil på helgen? Kanske kan man offra något annat för att kunna ha ett spabad?
Man kan ju t.o.m. tänka sig att kunna sälja sin utsläppsrätt.

Det här systemet är ju dock inte genomförbart utan att kraftigt ge sig på människors integritet.
Jag skulle gärna se en lösning av det slag du skissar på, men likt dig har jag svårt att se att det skulle vara realistiskt genomförbart.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar