Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.
martinot skrev:
Har ni värmepump i era e-tron?
Ja såklart.
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.

Det är mycket man ska lära sig med elbil. Nästan så att det borde finnas ett kursmaterial för nybörjare med elbil.
Men det känns bra att det sitter i förvärmningen av bilen. För det är lite svårt att ibland tajma fulladdad till avfärd när man har lastbalansering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.
Nja, det behöver ju egentligen inte vara så. Och jag har bara genom tester och en del killgissning kommit fram till att e-tron gör så. Man ser ju inte nånstans att batterivärmaren körs. I Teslas app kan man se det. Då blir det tydligare.
Men rent generellt är det ju rimligt att göra på det viset. När man har timern inställd så att kupén ska vara varm vid en viss tidpunkt är det ju ganska uppenbart att man vill åka iväg vid den tiden. Då ska batteriet också vara hyfsat varmt.
Frågan är vad bilen ska göra med batterivärmaren när laddtimern är satt, men inte förvärmningen. Vill man åka eller bara ladda? Jag menar, man kan ju vilja ställa in det så att bilen ska ladda vid en viss tidpunkt, utan att man nödvändigtvis vill åka iväg. Men ingen förvärmer ju kupén bara för skojs skull. Då vill man ju verkligen använda bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Ja körde igång värmaren idag 07:00, går ut till bilen 07:25, då har milen sjunkit från 25 mil till 21,5 :o

Kör till förskolan med ungarna, då är förbrukningen ändå 71 kwh/100 (sträckan från hemmet o förskolan inte mer än 500 meter).

Från förskolan till skolan (massa barn har man) sjönk den till 44kwh, på vägen till jobbet gick den ner till 3 kwh.

Vi hade - 5 i morse, undrar hur förbrukningen blir om det smäller till med -10 eller kallare :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.

De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.
Heating circuit.JPG
Kylning.JPG
Batterikyla.JPG
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.



De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.
Heating circuit.JPG
Kylning.JPG
Batterikyla.JPG


Precis det ja tänkte... :roll:
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

PapaD skrev:
Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Grymt informativ! Får deras transportstyrelse verkligen ha den för spridning? Jag försökte hitta den via www.nhtsa.gov och via google men den dök inte upp. Hur fanken lyckades du? :-)
Önskar att jag hade något liknande över ID3. Tusen tack!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren; du är grym informationskälla och informationsgrävare! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tackar, jag har mina små knep!

Just denna länk var från Amerikanska e-tron forumet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Klart imponerande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.

Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.

Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)

Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Jag har kört ca 2500mil med min 50, jag tror att en 55 hade passat bättre för någon som kör så mycket motorväg! Säg 130 i 20 mil och sträng vinter.... Mmmm den blir nog tuff, då måste du landa på 320wh/km och under... Inte omöjligt men absolut på gränsen.
Hade jag varit dig så hade jag kikat på en 55.
Audis körassistenter funkar super, du blir inte besviken.
Vet inte hur mycket du laddar på snabbladdare? Där har ju Tesla bra mycket bättre nätverk!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Elexotico skrev:
Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.

Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.

Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)

Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?

Tacksam för svar.
Den största frågan är väl om du har Ionity-laddare på lämplig plats längs de vanligaste sträckorna du kör i jobbet. Om du har det funkar nog e-tron 55 bra. Har du inte det så tror jag personligen du kommer bli frustrerad av den avsevärt sämre räckvidden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.

E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.

Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.

Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.

För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

mati skrev:
Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.

E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.

Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.

Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.

För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill. :)
Ah men 55 är lite dyrare. Hade hoppats att inte lägga allt för mkt (om ens något) i mellanskillnaden..

Hur långt kommer man på en 55a?

Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Du har en Fortum med två stationer i Kristinehamn (150 kW), en i Västerås (125? kW) med två som alltid är trasig minst en av dessa. Eller söder om Mälaren finns det två Eon i Eskilstuna som jag inte testat på 150 kW? Fler vet jag inte på vägen mellan Sveriges två största städer. Välkommen till oss som inte kör Tesla... *viskar* "Han kommer bli så besviken..."
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vägen över Borås - Jönköping har väl lite fler laddare? Nu har ju Audi och VW öppnat upp alla deras 50 kW laddare också.

Nu ska väl inte 50kW laddarna dömmas ut helt och hållet. Med bra planering så kan det ju bli en lunchpaus eller arbetspaus under 60-70 minuter vid en sådan laddare.

Denna förbrukning är rätt rimlig, med de extra energisnåla 19 tums fälgarna kan det bli några mil till.
RANGE.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

mati skrev:
Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..

Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

ABRP.JPG
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Elexotico skrev:
mati skrev:
Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..

Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu :D
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?

För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

Legato skrev:
Elexotico skrev:
mati skrev:
Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..

Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu :D
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?

För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så ja :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Elexotico skrev:
Legato skrev:
Elexotico skrev:
mati skrev:
Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..

Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu :D
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?

För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så ja :D
Aha, var alltså alltid samma två orter du åker mellan hela tiden. Då förstår jag! Då lär väl en e-tron 50 funka också, bara du är lite flexibel och kan tänka dig att köra långsammare i snö/slask tex.

Bra läge att bara uppgradera din S till en ny annars... Är ju bra betalt på andrahandsmarknaden och nypriset har ju precis sänkts med ca 40k samtidigt som räckvidden ökat ordentligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

Legato skrev:
Elexotico skrev:
mati skrev:
Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..

Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu :D
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?

För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Eller tror iaf att det är 11kw(?) Blev osäker nu.
Teslan hinner iaf alltid ladda upp till 80% de timmarna jag är på respektive plats
Skriv svar