Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Ringhals 1 var tänkt att stängas ner vid årsskiftet men nu har en ny möjlig ägare gått in och sagt att de är villiga att driva den vidare. De anser att situationen i Sverige är nu väldigt annorlunda jämfört med när beslutet att stänga reaktorn togs 2015.
Dels så har vi effektbrist emellanåt i södra Sverige och sen så tog regeringen bort den speciella skatten på kärnkraft 2018.

https://www.energinyheter.se/20201021/2 ... vas-vidare
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ChristerSjo »

Skall vi klara av framtidens elbehov om 10-20 år på ett stabilt sätt krävs det att någonstans att ha en backbone av fission eller fusion kraft. Nu är det dock inget inom fusion som är framtaget för kommersiellt bruk idag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ermase »

wannabee skrev:
Synd att det bara blåser ibland, när det blåser mycket så får vindkraftverken betala för att bli av med elen och när det inte blåser så producerar de inget (när man får bra betalt för elen man producerar9. Och kärnkraften är inte bra på att regleras upp och ner när det blåser olika mycket, så vindkraften förstör för den kärnkraft vi har kvar. :roll:

Synd man inte är miljöpartist och kan bortse från verkligheten.
Vilken miljöpartist bortser från verkligheten?
Det är väl snarare M+KD som bortser från verkligheten när de hävdar att ny kärnkraft är lösningen på dagens så kallade elbrist.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av jonas »

Vi har energiöverskott och effektbrist.
Ju mer stokastiska kraftverk desto mer effektbrist och energiöverskott får vi.
För att inte få effektbrist måste man täcka upp med reservkraft. Var ska denna kostnad läggas, på vindkraften?

Med kärnkraft behövs knappt reservkraft.

Med vindkraft och sol blir kärnkraften dyrare eftersom sol och vind bara plockar russinen ur kakan och levererar när den kan, inte när man vill.
Men dessa kraftslag sänker elpriset till noll när det blåser och lyser. Och då får ju ingen stabil elproducent betalt.

Det är inte många politiker (även icke mp) som har läst natur, teknik och matte, och därmed har bättre förståelse.

Lustigt nog är det väl erkänt dålig kunskap och intresse för politik och energi bland mp.
Många som röstar på mp är ointresserade av politik men vill gröna sitt samvete genom att rösta grönt. Även om det många gånger blir tvärtom.
Alla kraftkällor har baksidor, men just kärnkraft tycks lösa väldigt många av våra akuta energiproblem.

Utsläpp
Stabilitet
Driftsäkerhet
Systemkostnad
Naturförstörelse (vindkraftpark, dammar, fiskyngel)


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av wannabee »

ermase skrev:
wannabee skrev:
Synd att det bara blåser ibland, när det blåser mycket så får vindkraftverken betala för att bli av med elen och när det inte blåser så producerar de inget (när man får bra betalt för elen man producerar9. Och kärnkraften är inte bra på att regleras upp och ner när det blåser olika mycket, så vindkraften förstör för den kärnkraft vi har kvar. :roll:

Synd man inte är miljöpartist och kan bortse från verkligheten.
Vilken miljöpartist bortser från verkligheten?
Det är väl snarare M+KD som bortser från verkligheten när de hävdar att ny kärnkraft är lösningen på dagens så kallade elbrist.
Jaha, jag trodde att det det var att fortsätta driva ett gammalt kärnkraftverk, de ville göra i första hand?
Skrevs väl en hel del om det, om det hade legat i Norrland hade jag lättare förstått Miljöpartiets och regeringens önskan att få det stängt.

Jaha, är det ingen elbrist? Synd att företag inte får bygga i vissa delar av landet, och det skylls på en tydligen obefintlig elbrist.

Men kan ju hålla med om att det inte finns någon elbrist, om man väljer att bortse från att den finns på andra andra ställen än den råkar behövas, och på fel dagar. När det blåser mycket så får vindkraften tom betala för strömmen de levererar.

Jag känner inte till någon miljöpartist som lever i verkligheten, du har väl haft väldigt stor tur antar jag?
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ermase »

wannabee skrev:
ermase skrev:
wannabee skrev:
Synd att det bara blåser ibland, när det blåser mycket så får vindkraftverken betala för att bli av med elen och när det inte blåser så producerar de inget (när man får bra betalt för elen man producerar9. Och kärnkraften är inte bra på att regleras upp och ner när det blåser olika mycket, så vindkraften förstör för den kärnkraft vi har kvar. :roll:

Synd man inte är miljöpartist och kan bortse från verkligheten.
Vilken miljöpartist bortser från verkligheten?
Det är väl snarare M+KD som bortser från verkligheten när de hävdar att ny kärnkraft är lösningen på dagens så kallade elbrist.
Jaha, jag trodde att det det var att fortsätta driva ett gammalt kärnkraftverk, de ville göra i första hand?
Skrevs väl en hel del om det, om det hade legat i Norrland hade jag lättare förstått Miljöpartiets och regeringens önskan att få det stängt.

Jaha, är det ingen elbrist? Synd att företag inte får bygga i vissa delar av landet, och det skylls på en tydligen obefintlig elbrist.

Men kan ju hålla med om att det inte finns någon elbrist, om man väljer att bortse från att den finns på andra andra ställen än den råkar behövas, och på fel dagar. När det blåser mycket så får vindkraften tom betala för strömmen de levererar.

Jag känner inte till någon miljöpartist som lever i verkligheten, du har väl haft väldigt stor tur antar jag?
Eftersom Sverige nettoexporterade 25,8 TWh el under 2019, vilket är alla tiders rekord är det svårt att hävda att Sverige har en "elbrist". Däremot har vi lokal effektbrist, vilket är ett stort misslyckande av SVK. Nu ska man förstärka stamnätet, 10 år försent. Är du insatt i frekvensstabilitet, STATCOM, FFR etc. eller killgissar du att kärnkraft och vindkraft inte lirar ihop?
O1, O2, R1 och R2 lades ned på affärsmässiga grunder, hade möjligen kunnat förhindrats politiskt men sanning är att Kärnkraft har svårt att konkurrera på dagens elmarknad och O1, O2, R1 och R2 är i grunden 60-70 tals konstruktioner. Regeringen tog bort kärnkraftsskatten för att förhindra att ytterligare kärnkraftverk lades ned. De 6 verk som finns kvar i dag är alla förberedda för SSM kravet på Oberoende härdkylning, vilket hade varit dyrt att fixa till O1, O2, R1 och R2.
Alla partier har sin portion av verklighetfrånvända medlemmar, MP inget undantag. Dock är en majoritet av de Miljöpartister jag träffat väl pålästa och oftast akademiskt utbildade.
Senast redigerad av ermase, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av wannabee »

ermase skrev:
wannabee skrev:
ermase skrev:
wannabee skrev:
Synd att det bara blåser ibland, när det blåser mycket så får vindkraftverken betala för att bli av med elen och när det inte blåser så producerar de inget (när man får bra betalt för elen man producerar9. Och kärnkraften är inte bra på att regleras upp och ner när det blåser olika mycket, så vindkraften förstör för den kärnkraft vi har kvar. :roll:

Synd man inte är miljöpartist och kan bortse från verkligheten.
Vilken miljöpartist bortser från verkligheten?
Det är väl snarare M+KD som bortser från verkligheten när de hävdar att ny kärnkraft är lösningen på dagens så kallade elbrist.
Jaha, jag trodde att det det var att fortsätta driva ett gammalt kärnkraftverk, de ville göra i första hand?
Skrevs väl en hel del om det, om det hade legat i Norrland hade jag lättare förstått Miljöpartiets och regeringens önskan att få det stängt.

Jaha, är det ingen elbrist? Synd att företag inte får bygga i vissa delar av landet, och det skylls på en tydligen obefintlig elbrist.

Men kan ju hålla med om att det inte finns någon elbrist, om man väljer att bortse från att den finns på andra andra ställen än den råkar behövas, och på fel dagar. När det blåser mycket så får vindkraften tom betala för strömmen de levererar.

Jag känner inte till någon miljöpartist som lever i verkligheten, du har väl haft väldigt stor tur antar jag?
Eftersom Sverige nettoexporterade 25,8 TWh el under 2019, vilket är alla tiders rekord är det svårt att hävda att Sverige har en "elbrist". Däremot har vi lokal effektbrist, vilket är ett stort misslyckande av SVK. Nu ska man förstärka stamnätet, 10 år försent. Är du insatt i frekvensstabilitet, STATCOM, FFR etc. eller killgissar du att kärnkraft och vindkraft inte lirar ihop?
O2, O2, R1 och R2 lades ned på affärsmässiga grunder, hade möjligen kunnat förhindrats politiskt men sanning är att Kärnkraft har svårt att konkurrera på dagens elmarknad och O2, O2, R1 och R2 är i grunden 60-70 tals konstruktioner. Regeringen tog bort kärnkraftsskatten för att förhindra att ytterligare kärnkraftverk lades ned. De 6 verk som finns kvar i dag är alla förberedda för SSM kravet på Oberoende härdkylning, vilket hade varit dyrt att fixa till O2, O2, R1 och R2.
Alla partier har sin portion av verklighetfrånvända medlemmar, MP inget undantag. Dock är en majoritet av de Miljöpartister jag träffat väl pålästa och oftast akademiskt utbildade.
Miljöpartiet ståtar ju med att ha dem även i sin högsta ledning, för några år sedan, så märkte man ju tex att svenska staten ägde kolgruvorna i Tyskland, och de orsakar ju utsläpp och annat, så man tänkte sig att låta lägga ner dem, givetvis utan att höra sig för om vad Tyskland kan tänkas ha för åsikt om saken. Bara som ett litet exempel.

Jag har lyssnat på några program med Elsa Widding, som tydligen jobbat på min gamla skola, där hon pratar om vindkraften en hel del, finns på Youtube.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ermase »

wannabee skrev:
ermase skrev:
wannabee skrev:
ermase skrev:
wannabee skrev:
Synd att det bara blåser ibland, när det blåser mycket så får vindkraftverken betala för att bli av med elen och när det inte blåser så producerar de inget (när man får bra betalt för elen man producerar9. Och kärnkraften är inte bra på att regleras upp och ner när det blåser olika mycket, så vindkraften förstör för den kärnkraft vi har kvar. :roll:

Synd man inte är miljöpartist och kan bortse från verkligheten.
Vilken miljöpartist bortser från verkligheten?
Det är väl snarare M+KD som bortser från verkligheten när de hävdar att ny kärnkraft är lösningen på dagens så kallade elbrist.
Jaha, jag trodde att det det var att fortsätta driva ett gammalt kärnkraftverk, de ville göra i första hand?
Skrevs väl en hel del om det, om det hade legat i Norrland hade jag lättare förstått Miljöpartiets och regeringens önskan att få det stängt.

Jaha, är det ingen elbrist? Synd att företag inte får bygga i vissa delar av landet, och det skylls på en tydligen obefintlig elbrist.

Men kan ju hålla med om att det inte finns någon elbrist, om man väljer att bortse från att den finns på andra andra ställen än den råkar behövas, och på fel dagar. När det blåser mycket så får vindkraften tom betala för strömmen de levererar.

Jag känner inte till någon miljöpartist som lever i verkligheten, du har väl haft väldigt stor tur antar jag?
Eftersom Sverige nettoexporterade 25,8 TWh el under 2019, vilket är alla tiders rekord är det svårt att hävda att Sverige har en "elbrist". Däremot har vi lokal effektbrist, vilket är ett stort misslyckande av SVK. Nu ska man förstärka stamnätet, 10 år försent. Är du insatt i frekvensstabilitet, STATCOM, FFR etc. eller killgissar du att kärnkraft och vindkraft inte lirar ihop?
O2, O2, R1 och R2 lades ned på affärsmässiga grunder, hade möjligen kunnat förhindrats politiskt men sanning är att Kärnkraft har svårt att konkurrera på dagens elmarknad och O2, O2, R1 och R2 är i grunden 60-70 tals konstruktioner. Regeringen tog bort kärnkraftsskatten för att förhindra att ytterligare kärnkraftverk lades ned. De 6 verk som finns kvar i dag är alla förberedda för SSM kravet på Oberoende härdkylning, vilket hade varit dyrt att fixa till O2, O2, R1 och R2.
Alla partier har sin portion av verklighetfrånvända medlemmar, MP inget undantag. Dock är en majoritet av de Miljöpartister jag träffat väl pålästa och oftast akademiskt utbildade.
Miljöpartiet ståtar ju med att ha dem även i sin högsta ledning, för några år sedan, så märkte man ju tex att svenska staten ägde kolgruvorna i Tyskland, och de orsakar ju utsläpp och annat, så man tänkte sig att låta lägga ner dem, givetvis utan att höra sig för om vad Tyskland kan tänkas ha för åsikt om saken. Bara som ett litet exempel.

Jag har lyssnat på några program med Elsa Widding, som tydligen jobbat på min gamla skola, där hon pratar om vindkraften en hel del, finns på Youtube.
Ok, Vattenfalls kolkraftsaffärer är en sorglig historia som knappast MP har någon skuld i. MP ville stoppa 5 nya kolgruvor 2014 men S körde över MP i det fallet och sålde dessa med stor förlust istället. Om Tyskland godkänt en nedläggning vart väl aldrig utrett. Idag däremot läggs kolkraften ned i Tyskland i stor skala och Vattenfall får göra enorma nedskrivningar. Dessutom tveksamt om de sålda gruvorna har fått starta sin verksamhet överhuvudtaget, det största dagbrottet har inte startat i alla fall. Man skulle kunna säga att MP var före sin tid 2014 istället för verklighetsfrånvänd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

Det var Maud Olofsson som var näringsminister och lät hybrisen råda under förra Vattenfalls-VDn, när de köpte Nuon.
Många varnade för att det skulle bli katastrof och kosta tiotals miljarder för svenska staten, och så blev det också.
MP hade överhuvudtaget inget med de affärerna att göra vad jag minns. Det var istället när det blivit uppenbart att katastrofen var ett faktum som MP föreslog att man skulle lägga ner istället för att sälja till vrakpris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ermase »

Tips till Wannabee
Lyssna på några fler än Elsa Widding

Elsa Widding är skribent på klimatförnekande och klimatförvillande Stockholmsinitiativet, som 2010 utnämndes till “årets förvillare” av forskningsnätverket och föreningen Vetenskap och Folkbildning. Motiveringen löd:

Stockholmsinitiativet ägnar sig huvudsakligen åt att förneka det vetenskapliga kunskapsläget inom klimatforskningen, presentera hemmasnickrade och ofta självmotsägande teorier om hur klimatet ”egentligen” fungerar, sprida konspirationsteorier, samt förmedla obekräftade rykten och ogrundade anklagelser mot klimatforskare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Minskad användning av energi fram till 2022 i Sverige.
Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska från 551 till 526 terawattimmar (TWh) mellan 2019 och 2022.


Utbyggnad bidrar till ökad vindkraft och solel

Prognosen visar en kraftig utbyggnad av vindkraft de kommande åren, från 16,6 TWh 2018 till 38 TWh 2022. Solel ökar också kraftigt, om än från låga nivåer, från 0,4 TWh 2018 till 1,7 TWh 2022, vilket innebär att den väntas växa snabbare än vad det tidigare har bedömts.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... till-2022/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av jonas »

Minskad total energianvändning och ökad elenergianvändning ger en bättre helhetsbild.

Man minskar energianvändning då man går över till effektivare energiomvandling. Bl.a räknar man in stängning av kärnkraftverk konstigt nog, då höjs verkningsgraden. Går från fossildrift till eldrift osv.

Man ökar därmed elbehovet, främst transportsektorn och stålindustrin står inför ökade el och effektbehov.
Därtill kommer att elintensiv företagsamhet flyttar till Sverige.
Elförbrukningen förutspås öka från 140-200TWh enligt svenskt ringsliv till 2045.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

jonas skrev:
Minskad total energianvändning och ökad elenergianvändning ger en bättre helhetsbild.

Man minskar energianvändning då man går över till effektivare energiomvandling. Bl.a räknar man in stängning av kärnkraftverk konstigt nog, då höjs verkningsgraden. Går från fossildrift till eldrift osv.

Man ökar därmed elbehovet, främst transportsektorn och stålindustrin står inför ökade el och effektbehov.
Därtill kommer att elintensiv företagsamhet flyttar till Sverige.
Elförbrukningen förutspås öka från 140-200TWh enligt svenskt ringsliv till 2045.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Bra kommentar, i denna diskussionen så är den totala energianvändning i Sverige totalt ointressant. Jag har inte kollat upp dina källor men tror definitivt vi kommer öka vår elanvändning framöver och det är det som är relevant här.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Minskad användning av energi fram till 2022 i Sverige.
Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska från 551 till 526 terawattimmar (TWh) mellan 2019 och 2022.


Utbyggnad bidrar till ökad vindkraft och solel

Prognosen visar en kraftig utbyggnad av vindkraft de kommande åren, från 16,6 TWh 2018 till 38 TWh 2022. Solel ökar också kraftigt, om än från låga nivåer, från 0,4 TWh 2018 till 1,7 TWh 2022, vilket innebär att den väntas växa snabbare än vad det tidigare har bedömts.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... till-2022/
Som andra har varit inne på är det viktigt att skilja på energi i sig självt och elektrisk energi. Energi finns i allt möjligt, bensin för bilar, eldningsolja till hushåll, pellets, biobränslen, fjärrvärme, och sedan alla elenergislag ovanpå det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
jonas skrev:
Minskad total energianvändning och ökad elenergianvändning ger en bättre helhetsbild.

Man minskar energianvändning då man går över till effektivare energiomvandling. Bl.a räknar man in stängning av kärnkraftverk konstigt nog, då höjs verkningsgraden. Går från fossildrift till eldrift osv.

Man ökar därmed elbehovet, främst transportsektorn och stålindustrin står inför ökade el och effektbehov.
Därtill kommer att elintensiv företagsamhet flyttar till Sverige.
Elförbrukningen förutspås öka från 140-200TWh enligt svenskt ringsliv till 2045.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Bra kommentar, i denna diskussionen så är den totala energianvändning i Sverige totalt ointressant. Jag har inte kollat upp dina källor men tror definitivt vi kommer öka vår elanvändning framöver och det är det som är relevant här.

Jag tror också att på sikt så kommer elförbrukningen i Sverige att öka.
Men det är inte helt självklart.
Det sker också stora energibesparingar, exempelvis övergång till LED-lampor.
Övergång från uppvärmning med direktverkande el till värmepumpar.

Och nu när solcellsel kan kosta ner mot 13 öre per kWh i soliga länder.
Då är det inte säkert att det lönar sig med elintensiv industri i Sverige.

En av Sveriges största elförbrukare, aluminiumfabriken Kubal i Sundsvall kan mycket väl flyttas till ett land med ännu lägre elpriser än i Sverige.

Kubal förbrukar ca 2% av hela Sveriges el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av wannabee »

ermase skrev:
Tips till Wannabee
Lyssna på några fler än Elsa Widding

Elsa Widding är skribent på klimatförnekande och klimatförvillande Stockholmsinitiativet, som 2010 utnämndes till “årets förvillare” av forskningsnätverket och föreningen Vetenskap och Folkbildning. Motiveringen löd:

Stockholmsinitiativet ägnar sig huvudsakligen åt att förneka det vetenskapliga kunskapsläget inom klimatforskningen, presentera hemmasnickrade och ofta självmotsägande teorier om hur klimatet ”egentligen” fungerar, sprida konspirationsteorier, samt förmedla obekräftade rykten och ogrundade anklagelser mot klimatforskare.
Hon varnade ju i förväg för att vi betalade för mycket för Nuon tex, synd att hon fick rätt med det till skillnad från dina hittepå experter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Jag tror också att på sikt så kommer elförbrukningen i Sverige att öka.
Men det är inte helt självklart.
Det sker också stora energibesparingar, exempelvis övergång till LED-lampor.
Övergång från uppvärmning med direktverkande el till värmepumpar.

Och nu när solcellsel kan kosta ner mot 13 öre per kWh i soliga länder.
Då är det inte säkert att det lönar sig med elintensiv industri i Sverige.

En av Sveriges största elförbrukare, aluminiumfabriken Kubal i Sundsvall kan mycket väl flyttas till ett land med ännu lägre elpriser än i Sverige.

Kubal förbrukar ca 2% av hela Sveriges el.
Nä, motivet för att placera datorhallar i Sverige kommer ju sjunka om man bara kan fylla taket med solceller och Starlink och placera dem vart man vill.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror också att på sikt så kommer elförbrukningen i Sverige att öka.
Men det är inte helt självklart.
Det sker också stora energibesparingar, exempelvis övergång till LED-lampor.
Övergång från uppvärmning med direktverkande el till värmepumpar.

Och nu när solcellsel kan kosta ner mot 13 öre per kWh i soliga länder.
Då är det inte säkert att det lönar sig med elintensiv industri i Sverige.

En av Sveriges största elförbrukare, aluminiumfabriken Kubal i Sundsvall kan mycket väl flyttas till ett land med ännu lägre elpriser än i Sverige.

Kubal förbrukar ca 2% av hela Sveriges el.
Nä, motivet för att placera datorhallar i Sverige kommer ju sjunka om man bara kan fylla taket med solceller och Starlink och placera dem vart man vill.
Solceller på taket räcker nog inte riktigt till.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:

Solceller på taket räcker nog inte riktigt till.
Lägg dem i trippla lager då... ;)

Facebook i Luleå drar visst 55 TWh per år.Solen lyser med ca 1000 W per kvadratmeter (dock inte i Luleå...). Av detta kan vi omvandla ungefär 250 W. 1 W installerad resulterar i ca 1kWh per år. Vi skulle alltså behöva installera 55 GW solceller vilka skulle ta ca 220000000 kvadratmeter eller 22 000 hektar med solceller för att få el till Facebooks anläggning i Luleå...

Hoppas jag hållt tungan rätt i mun för beräkning av alla nollor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Niklas Z »

55 TWh låter väldigt mycket för Facebooks serverhall i Luleå. Det motsvarar ungefär en tredjedel av hela Sveriges elproduktion.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
55 TWh låter väldigt mycket för Facebooks serverhall i Luleå. Det motsvarar ungefär en tredjedel av hela Sveriges elproduktion.
Sorry, efter att jag hade letat upp källa (är länkad i posten ovan) så tog jag fel siffra från den när jag sedan gjorde beräkningen. Det är 1 TWh, 55 TWh var för hela Sveriges industri. Skulle alltså "bara"behöva ett tak på 22 000/55= 400 hektar för Facebooks datacenter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror också att på sikt så kommer elförbrukningen i Sverige att öka.
Men det är inte helt självklart.
Det sker också stora energibesparingar, exempelvis övergång till LED-lampor.
Övergång från uppvärmning med direktverkande el till värmepumpar.

Och nu när solcellsel kan kosta ner mot 13 öre per kWh i soliga länder.
Då är det inte säkert att det lönar sig med elintensiv industri i Sverige.

En av Sveriges största elförbrukare, aluminiumfabriken Kubal i Sundsvall kan mycket väl flyttas till ett land med ännu lägre elpriser än i Sverige.

Kubal förbrukar ca 2% av hela Sveriges el.
Nä, motivet för att placera datorhallar i Sverige kommer ju sjunka om man bara kan fylla taket med solceller och Starlink och placera dem vart man vill.
Solceller på taket räcker nog inte riktigt till.
Ta det inte bokstavligt. Men om Facebook kan få upp sin egen kapacitet så att de slipper rörliga kostnader framöver så kommer de säkert välja det. Den billiga energin är inte längre något som bara finns i de nordiska länderna utan kan nu finnas överallt där solen skiner.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Banane »

Niklas Z skrev:
55 TWh låter väldigt mycket för Facebooks serverhall i Luleå. Det motsvarar ungefär en tredjedel av hela Sveriges elproduktion.
Rätt siffra är 1 TWh. Men 22000 ha delat på 55 är också ganska stort. 400 hektar.

"När samtliga tre serverhallar är i full gång handlar det nämligen om processer som kommer dra el som motsvarar en terrawatimme per år. Det kan jämföras med elbehovet för hela svenska industrin, som totalt drar 55 terrawattimmar per år. Förbrukningen är med andra ord lika stor som den i till exempel Västerås kommun"
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av jonas »

Banane skrev:
Niklas Z skrev:
55 TWh låter väldigt mycket för Facebooks serverhall i Luleå. Det motsvarar ungefär en tredjedel av hela Sveriges elproduktion.
Rätt siffra är 1 TWh. Men 22000 ha delat på 55 är också ganska stort. 400 hektar.

"När samtliga tre serverhallar är i full gång handlar det nämligen om processer som kommer dra el som motsvarar en terrawatimme per år. Det kan jämföras med elbehovet för hela svenska industrin, som totalt drar 55 terrawattimmar per år. Förbrukningen är med andra ord lika stor som den i till exempel Västerås kommun"
SVD reportrar har tydligen svårt att stava! Tera stavas det, men de stavar åtminstone konsekvent fel, två ggr i rad.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Kommer de traditionella elbolagen att överleva?

Elmarknaden – mitt i den perfekta stormen.

Tibber vars två grundare hade exakt samma insikter – nämligen att hela branschen är mitt uppe i ett oundvikligt skifte som kommer göra det svårt för de traditionella elbolagen att överleva.

Dagen då solpaneler uppnår en omfattande nätparitet (när kostnaden för solel är lägre än de billigaste fossila generatorerna även utan subventioner) är något som förespråkas inträffa i år och har med stor sannolikhet redan skett i många regioner över hela världen. Det här utgör en betydande utmaning för elbolag som står inför en 30 års ekonomisk livslängd för traditionella kraftverk och elnät. I samma takt som producerande konsumenter ökar självkonsumtion (solel) och när energiköpsavtal (Power Purchase Agreement) blir till norm kommer efterfrågan på traditionellt producerad el att minska, vilket innebär att standardinkomster på €/kWh minskar och energiföretagens förmåga att betala tillbaka sina investeringar reduceras. 
https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... NmOTdqnDIY
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar