Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Banane skrev:

Fast ingen av de bilarna finns ju inte. Behöver du ingen bil nu?
Nope, aldrig behövt bil. Har bara för nöjes skull.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Banane skrev:

Fast ingen av de bilarna finns ju inte. Behöver du ingen bil nu?
Nope, aldrig behövt bil. Har bara för nöjes skull.
Ahaaa, detta förklarar naturligtvis varför du har så svårt att förstå att det finns folk som har vissa behov och krav på en bil som en Tesla inte uppfyller. Hade jag köpt en bil bara för skojs skull utan ett verkligt behov så hade mitt bilval också sett helt annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Tror han är sugen på att prova ngt annat. I know the feeling. :D
Trött på Tesla? Vad blir det istället?
Tyvärr inte. Det finns en anledning till att det finns medlemmar här som ägt över ett dussin Teslor. Det är som ett gift. Eller Pokémon? Got to catch em all! :lol:
Vad blir det för Tesla då?
Inte bestämt än. Gillar fortfarande trean bäst. Men sugen på en Y med 4680.
Kan ev. tänka mig en S om den får liknande inredning som trean också, men den är lite för stor egentligen.
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!

Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
Trött på Tesla? Vad blir det istället?
Tyvärr inte. Det finns en anledning till att det finns medlemmar här som ägt över ett dussin Teslor. Det är som ett gift. Eller Pokémon? Got to catch em all! :lol:
Vad blir det för Tesla då?
Inte bestämt än. Gillar fortfarande trean bäst. Men sugen på en Y med 4680.
Kan ev. tänka mig en S om den får liknande inredning som trean också, men den är lite för stor egentligen.
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!

Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!

Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!

Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!

Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!

Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Esterox skrev:
Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!

Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!

Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Audi Q4, Skoda Enyaq och VW ID4 är ju nästan samma bil.
Nu vet man inte hur VAG tänker, kanske att Q4 först ska få det bästa och sen får även ID4 och Enyaq 100 kWh batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
Esterox skrev:
Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!

Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!

Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Audi Q4, Skoda Enyaq och VW ID4 är ju nästan samma bil.
Nu vet man inte hur VAG tänker, kanske att Q4 först ska få det bästa och sen får även ID4 och Enyaq 100 kWh batterier.
Nej precis så varför snus saker ? Du skriver ju sällan om saker som finns utan bara om saker som kanske eventuellt kommer.

Som MY, dom kan ju släppa den i Europa först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Ja enligt Zalman3 så är det så. Nästan snart också. Typ imorgon, och till billig peng. Precis som MY
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.

Blir att ringa Audi igen..

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Senast redigerad av Moelito, redigerad totalt 2 gång.

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Esterox skrev:
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Kan förstås vara nya kemier på gång. Cell-to-pack batteripack.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Laban skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Kan förstås vara nya kemier på gång. Cell-to-pack batteripack.
Enligt vem ? Har någon uttalat sig om det? Eller är det som vanligt massa antaganden?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.

Blir att ringa Audi igen.. Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Satan va tråkigt... :x
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Esterox skrev:
Enligt vem ? Har någon uttalat sig om det? Eller är det som vanligt massa antaganden?
Ingen. Det var en potentiell förklaring till hur man kan klämma in ett 100 kWh pack i ID.4.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Martin E-tron skrev:
Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Satan va tråkigt... :x
Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
Martin E-tron skrev:
Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Satan va tråkigt... :x
Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Hoppas det löser sig och att du har mer tur med verkstaden än vad jag hade men min Model S när den såg ut som om jag hade duschat i den. Jag fick höra att det är normalt och att man får räkna med det när man tvättar bilen. Jag hoppas att du fick ett lite mer lämpligt bemötande. Sånt där får bara inte hända. Oavsett om bilen kostar en mille eller ett par hundratusen.
Min taklucka har varit tät hittills. Men jag parkerar också under tak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Moelito skrev:
Martin E-tron skrev:
Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Satan va tråkigt... :x
Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

macky skrev:

Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
Ja precis, har faktisk riktigt bra erfarenheter från Audi Göteborg sedan tidigare. Kanske beror på att jag är en bilnörd och alltid kollar upp saker i förväg. Dialogen brukar vara öppen, hjälpfull och transparent.
När jag beskrev felet och nämde att jag trodde att det var takluckan och att det såg ut som det kom från dräneringsrören I a-stolparna bokade de en tid direkt uten en enda följdfråga:-) Så ja, de vet nog precis vilken åtgärd de ska göra.

Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Goblin skrev:
Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Kör du fortfarande med sommardäck så är detta ganska förväntat. Det är ju relativt kallt nu och jag antar att senast du kollade trycket var det mycket varmare ute.
Tack för påminnelsen, jag får också gå och kolla. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Front242 »

Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Front242 skrev:
Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Ja, luften blir tätare vid lägre temperatur. Det är därför trycket minskar. Det är trycket i däcket som ska vara på en föreskriven nivå, inte antalet molekyler. Det är ointressant vilken temperatur luften har. Trycket är det intressanta.
Vid kallare väder måste man tillföra luft, vid varmare väder får man släppa ut luft. Men däcktrycket ska alltid kontrolleras vid kalla däck, dvs innan man kör iväg. Sen blir däcken varma under färd och trycket ökar några tiondelar. Men det är så det ska vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Audi e-tron

Inlägg av wector »

Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

wector skrev:
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck. Bild
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar