Soptunnor är inte allt i pipelinen, du glömmer: stoppskyltar, trafikljus, vägpinnar, pilar i marken, snart kommer även lösa objekt: fotbollar, tennisracket samt keps på gående personerCurik skrev:Hähähä, att rendera soptunnor är bara för show-off men det antar jag du visste. Bilen har ingen nytta av det, snarare tvärtom. Men jag skriver under på körskoleeleven.. Vissa av dom iaf!Gustafsson skrev:Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
FSD
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: FSD
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: FSD
Ja det kommer nog att gå fort nu.
Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Re: FSD
Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....kalle_sala skrev:Ja det kommer nog att gå fort nu.
Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD
Tror M3 har bättre andrahandsvärde.frippan skrev:Tror man får en betalt för fsd, annars är det väldigt bra betalt i inbyte på denna.Gustafsson skrev:Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...BrooklynS skrev:100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Nypriset på en MS har ju gått ner med 33% i mitt fall, Så inbytespriset ligger precis på garanterat återköpsvärde ca. Mellanskillnaden mot en ny blir ändå acceptabel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: FSD
Precis den analogi jag menade! Nu kan du ha två fingrar i varsin näsborre...Fredrik j skrev:Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....kalle_sala skrev:Ja det kommer nog att gå fort nu.
Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Re: FSD
Som jag har längtat....kalle_sala skrev:Precis den analogi jag menade! Nu kan du ha två fingrar i varsin näsborre...Fredrik j skrev:Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....kalle_sala skrev:Ja det kommer nog att gå fort nu.
Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.Fredrik j skrev:
Som jag har längtat....
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD
Absolut på långresor, men även den kvarten man kanske har till jobbet dagligen skulle ju göra skillnad om man kan åka bil istället för att köra bil. Göra sånt man gör när man sitter i passagerarsätet idag.OfarligTesla skrev:Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.Fredrik j skrev:
Som jag har längtat....
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...OfarligTesla skrev:Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.Fredrik j skrev:
Som jag har längtat....
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Det händer inte så ofta att jag reser 15-16 timmar i bil men när jag gör det så sitter jag inte ensam i bilen. Man turas om att köra. Jag har dessutom ganska lätt för att bli åksjuk så kör jag inte själv behöver jag titta på trafiken.
Re: FSD
Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Re: FSD
Du bör nog maska även registreringsnumret om du vill vara hemlig, då det är lätt att gå från reg-nr till chassi-nr.frippan skrev:Tror man får en betalt för fsd, annars är det väldigt bra betalt i inbyte på denna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD
Det ena utesluter inte det andra, tycker själv att kopplingen mellan att tjäna pengar och tid är rätt svag.Fredrik j skrev:
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Det händer inte så ofta att jag reser 15-16 timmar i bil men när jag gör det så sitter jag inte ensam i bilen. Man turas om att köra. Jag har dessutom ganska lätt för att bli åksjuk så kör jag inte själv behöver jag titta på trafiken.
Det är ju precis det jag pratar om, jag vill kunna ta bilen och hälsa på vänner i andra länder själv inte behöva göra en stor grej av det och timea in det med att frun kan. Då skulle jag resa dit bra mycket oftare än de 4-5 ggr per år jag flyger dit också för då kan man sticka när som helst utan att det ens är jobbigt, det är ju det som är frihet.
Re: FSD
Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".OfarligTesla skrev:Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.Fredrik j skrev:
Som jag har längtat....
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Re: FSD
Pågår ju en revolution nu när fler och fler kommer sitta mer och mer och jobba hemifrån. Jag tycker personligen det är extremt skönt.Jerker skrev:Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD
Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.Banane skrev:Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".
Re: FSD
Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.OfarligTesla skrev:Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.Banane skrev:Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".
Re: FSD
Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.Jerker skrev:Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD
Ja så länge jag enligt lagen skall ha koll så kommer jag såklart göra det, men när lagarna kring nivå 3 kommer så flyttas övervakandet från mig till systemet under de förhållandena (motorväg upp till 130 km/h är det som diskuteras nu). När det sker släpper jag fokus direkt och litar på systemet.Banane skrev:
Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.
Re: FSD
Javisst, fast om jag ska ha råd att kunna sitta i bilen och jobba en kvart så måste jag, för att ha råd med en sån bil, jobba - låt säga som ett exempel - 2 timmar längre varje dag totalt. Då är den vinsten, att kunna sitta och jobba i bilen, i praktiken en förlust.Curik skrev:Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.Jerker skrev:Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Re: FSD
Curik skrev:Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.Jerker skrev:Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Jag ser det inte så. Fritid för mig är lika mycket att sitta i bilen och lyssna på musik eller en podd och låta tankarna vandra fritt som att, ja vadå? Om man betraktar pendlingstiden som arbete eller fritid är mest en inställningsfråga. Konsten att slappna av och vara nöjd i stunden är värdefull. Att inte kunna snegla på mobilen i tid och otid är för mig värdefullt också. Hur många andra situationer i era liv tillåter kontemplation och fria tankar förutom just bilkörning? Stressa av och njut! Man kan även dra en parallell till frukosten. Många skryter närmast över hur kort tid de tar på sig från sängen till jobbet. Som att en lugn och harmonisk morgon är mindre värd än en extra halvtimme efter jobbet? Varför i så fall? Jag tycker man ska sträva efter balans och harmoni under HELA livet. Ursäkta om jag låter lite flummig.
Re: FSD
Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.Banane skrev:Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.OfarligTesla skrev:Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.Banane skrev:Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD
Nej, det är inte rätt. Nivå 3 är ”eyes off”, dvs du behöver inte hålla koll på trafiken och kan göra annat men behöver fortfarande sitta i förarsätet och vara vaken så man kan ta över. Nivå 4 är som du säger ”mind off” vilket innebär att man t.ex. kan sova.Fredrik j skrev:Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
Re: FSD
På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.OfarligTesla skrev:Nej, det är inte rätt. Nivå 3 är ”eyes off”, dvs du behöver inte hålla koll på trafiken och kan göra annat men behöver fortfarande sitta i förarsätet och vara vaken så man kan ta över. Nivå 4 är som du säger ”mind off” vilket innebär att man t.ex. kan sova.Fredrik j skrev:Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD
Ja och det styrs av vad regelverket kommer kräva, men det förändrar inte det faktumet att nivå 3 definieras som ”eyes-off” och att man då inte behöver kolla på trafiken som du hävdade. Man är då fri att kolla på film eller läsa en bok. Det förslag som ligger hos UNECE täcker ju precis det, de säger att när systemet säger åt föraren att göra sig redo att ta över skall skärmar i bilen gå tillbaka till de begränsningar som finns under körning men att när systemet kör så kan de tas bort.Fredrik j skrev:
På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).