Nope, aldrig behövt bil. Har bara för nöjes skull.Banane skrev:
Fast ingen av de bilarna finns ju inte. Behöver du ingen bil nu?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ahaaa, detta förklarar naturligtvis varför du har så svårt att förstå att det finns folk som har vissa behov och krav på en bil som en Tesla inte uppfyller. Hade jag köpt en bil bara för skojs skull utan ett verkligt behov så hade mitt bilval också sett helt annorlunda ut.taliz skrev:Nope, aldrig behövt bil. Har bara för nöjes skull.Banane skrev:
Fast ingen av de bilarna finns ju inte. Behöver du ingen bil nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!taliz skrev:Inte bestämt än. Gillar fortfarande trean bäst. Men sugen på en Y med 4680.Banane skrev:Vad blir det för Tesla då?taliz skrev:Tyvärr inte. Det finns en anledning till att det finns medlemmar här som ägt över ett dussin Teslor. Det är som ett gift. Eller Pokémon? Got to catch em all!Banane skrev:Trött på Tesla? Vad blir det istället?taliz skrev:Tror han är sugen på att prova ngt annat. I know the feeling.
Kan ev. tänka mig en S om den får liknande inredning som trean också, men den är lite för stor egentligen.
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!taliz skrev:Inte bestämt än. Gillar fortfarande trean bäst. Men sugen på en Y med 4680.Banane skrev:Vad blir det för Tesla då?taliz skrev:Tyvärr inte. Det finns en anledning till att det finns medlemmar här som ägt över ett dussin Teslor. Det är som ett gift. Eller Pokémon? Got to catch em all!Banane skrev:Trött på Tesla? Vad blir det istället?
Kan ev. tänka mig en S om den får liknande inredning som trean också, men den är lite för stor egentligen.
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Re: Audi e-tron
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Re: Audi e-tron
Audi Q4, Skoda Enyaq och VW ID4 är ju nästan samma bil.Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Nu vet man inte hur VAG tänker, kanske att Q4 först ska få det bästa och sen får även ID4 och Enyaq 100 kWh batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Audi e-tron
Nej precis så varför snus saker ? Du skriver ju sällan om saker som finns utan bara om saker som kanske eventuellt kommer.Zalman3 skrev:Audi Q4, Skoda Enyaq och VW ID4 är ju nästan samma bil.Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Nu vet man inte hur VAG tänker, kanske att Q4 först ska få det bästa och sen får även ID4 och Enyaq 100 kWh batterier.
Som MY, dom kan ju släppa den i Europa först.
Re: Audi e-tron
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja enligt Zalman3 så är det så. Nästan snart också. Typ imorgon, och till billig peng. Precis som MYmati skrev:Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Re: Audi e-tron
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.
Blir att ringa Audi igen..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.
Blir att ringa Audi igen..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Senast redigerad av Moelito, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Kan förstås vara nya kemier på gång. Cell-to-pack batteripack.mati skrev:Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Enligt vem ? Har någon uttalat sig om det? Eller är det som vanligt massa antaganden?Laban skrev:Kan förstås vara nya kemier på gång. Cell-to-pack batteripack.mati skrev:Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi e-tron
Satan va tråkigt...Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.
Blir att ringa Audi igen..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Ingen. Det var en potentiell förklaring till hur man kan klämma in ett 100 kWh pack i ID.4.Esterox skrev:Enligt vem ? Har någon uttalat sig om det? Eller är det som vanligt massa antaganden?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...Martin E-tron skrev:Satan va tråkigt...Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hoppas det löser sig och att du har mer tur med verkstaden än vad jag hade men min Model S när den såg ut som om jag hade duschat i den. Jag fick höra att det är normalt och att man får räkna med det när man tvättar bilen. Jag hoppas att du fick ett lite mer lämpligt bemötande. Sånt där får bara inte hända. Oavsett om bilen kostar en mille eller ett par hundratusen.Moelito skrev:Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...Martin E-tron skrev:Satan va tråkigt...Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Min taklucka har varit tät hittills. Men jag parkerar också under tak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.Moelito skrev:Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...Martin E-tron skrev:Satan va tråkigt...Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Re: Audi e-tron
Ja precis, har faktisk riktigt bra erfarenheter från Audi Göteborg sedan tidigare. Kanske beror på att jag är en bilnörd och alltid kollar upp saker i förväg. Dialogen brukar vara öppen, hjälpfull och transparent.macky skrev:
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
När jag beskrev felet och nämde att jag trodde att det var takluckan och att det såg ut som det kom från dräneringsrören I a-stolparna bokade de en tid direkt uten en enda följdfråga:-) Så ja, de vet nog precis vilken åtgärd de ska göra.
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Kör du fortfarande med sommardäck så är detta ganska förväntat. Det är ju relativt kallt nu och jag antar att senast du kollade trycket var det mycket varmare ute.Goblin skrev:Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Tack för påminnelsen, jag får också gå och kolla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Re: Audi e-tron
Ja, luften blir tätare vid lägre temperatur. Det är därför trycket minskar. Det är trycket i däcket som ska vara på en föreskriven nivå, inte antalet molekyler. Det är ointressant vilken temperatur luften har. Trycket är det intressanta.Front242 skrev:Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Vid kallare väder måste man tillföra luft, vid varmare väder får man släppa ut luft. Men däcktrycket ska alltid kontrolleras vid kalla däck, dvs innan man kör iväg. Sen blir däcken varma under färd och trycket ökar några tiondelar. Men det är så det ska vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS