Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av TobbeTesla »

Kommer ev få möjlighet till personalbil nån gång under 2021. Är det möjligt att lägga en beställning/reservation på Model Y redan nu på mig och sedan "styra om den" till personalbil med finansiering osv, om den nu står på företaget eller finansieringsföretaget? Med tanke på den långa leveranstiden tänker jag. Aldrig haft personalbil tidigare så vet inte hur det fungerar som ni märker...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av mati »

Tänk på att förmånsskatten högst troligen kommer att höjas med 25% från 1 juli, samt att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar försvinner redan vid årsskiftet. Får man bilen efter 1 juli, vilket ju är sannolikt med en MY, måste man räkna mycket noga om det inte är billigare att privatleasa eller köpa den privat istället. Jag skulle avvakta med en beställning om du inte har för avsikt att betala med privata pengar. Avvakta och se om förslaget för tjänstebilsbeskattningen klubbas igenom. Sen kan du planera vidare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av TobbeTesla »

mati skrev:
Tänk på att förmånsskatten högst troligen kommer att höjas med 25% från 1 juli, samt att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar försvinner redan vid årsskiftet. Får man bilen efter 1 juli, vilket ju är sannolikt med en MY, måste man räkna mycket noga om det inte är billigare att privatleasa eller köpa den privat istället. Jag skulle avvakta med en beställning om du inte har för avsikt att betala med privata pengar. Avvakta och se om förslaget för tjänstebilsbeskattningen klubbas igenom. Sen kan du planera vidare.
Just det ja, bara haft halvkoll på det, får sätta mig in i det närmare. Och försöka fixa bil innan 1a juli Bild

Om vi håller oss till ursprungsfrågan, kan jag förboka Model Y som privatperson tror ni? Tänkte om någon gjort så. Annars får jag väl kolla med Tesla direkt.
Användarvisningsbild
Niod
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 sep 2019 20:40
Ort: Göteborg

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av Niod »

Ja det är inga problem. Jag betalade handpenning privat på min M3 (i väntan på att företagets bilpolicy skulle tillåta köp av Tesla). Sedan tog företagets leasingbolag över bilen innan leverans och handpenningen betalades tillbaks till mig.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av TobbeTesla »

Niod skrev:
Ja det är inga problem. Jag betalade handpenning privat på min M3 (i väntan på att företagets bilpolicy skulle tillåta köp av Tesla). Sedan tog företagets leasingbolag över bilen innan leverans och handpenningen betalades tillbaks till mig.
Perfekt precis ett sånt svar jag var ute efter.
Undrar hur lång kön till Model Y är vid det här laget?
Finns det någon gissning baserat på nån data eller tråd där man gissar? Bild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av Svenssons »

TobbeTesla skrev:
Niod skrev:
Ja det är inga problem. Jag betalade handpenning privat på min M3 (i väntan på att företagets bilpolicy skulle tillåta köp av Tesla). Sedan tog företagets leasingbolag över bilen innan leverans och handpenningen betalades tillbaks till mig.
Perfekt precis ett sånt svar jag var ute efter.
Undrar hur lång kön till Model Y är vid det här laget?
Finns det någon gissning baserat på nån data eller tråd där man gissar? Bild
Kön spelar mindre roll. Absolut avgörande frågan är start av leveranser. Därefter när man slutför beställningen och med vad för utrustning man beställer. Sedan kommer ett antal andra saker som påverkar, tex tur. Först efter detta kanske könummer spelar roll...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av TobbeTesla »

Svenssons skrev:
TobbeTesla skrev:
Niod skrev:
Ja det är inga problem. Jag betalade handpenning privat på min M3 (i väntan på att företagets bilpolicy skulle tillåta köp av Tesla). Sedan tog företagets leasingbolag över bilen innan leverans och handpenningen betalades tillbaks till mig.
Perfekt precis ett sånt svar jag var ute efter.
Undrar hur lång kön till Model Y är vid det här laget?
Finns det någon gissning baserat på nån data eller tråd där man gissar? Bild
Kön spelar mindre roll. Absolut avgörande frågan är start av leveranser. Därefter när man slutför beställningen och med vad för utrustning man beställer. Sedan kommer ett antal andra saker som påverkar, tex tur. Först efter detta kanske könummer spelar roll...
Tillverkar inte Tesla bilarna I ordningen man beställt menar du? Eller dyrare/mer välutrustade först?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av Remuz »

Tesla bygger batcher med bilar. Så om man just fått in en hög med vita P med vita säten och du beställer en sån kanske det går snabbt, men skulle du ha en röd får du vänta 2mån på nästa batch
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av taliz »

Niod skrev:
Ja det är inga problem. Jag betalade handpenning privat på min M3 (i väntan på att företagets bilpolicy skulle tillåta köp av Tesla). Sedan tog företagets leasingbolag över bilen innan leverans och handpenningen betalades tillbaks till mig.
Man bör nog inte generalisera riktigt så.
Hos min arbetsgivare används svensk vagnparksfinans. De krävde att allt går via dom. Dvs om jag själv beställt så var enda lösningen att avbeställa, sedan la de en ny beställning. De kunde heller inte använda en referallänk.

Slutsatsen är alltså kolla med det bolag som din arbetsgivare använder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av TobbeTesla »

Ok. Men problemet låg hos företaget som skötte personalbilarna och inte hos Tesla iaf. Ville mest veta att det var möjligt överhuvudtaget
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y som personalbil, lägga beställning redan nu?

Inlägg av Svenssons »

TobbeTesla skrev:
Tillverkar inte Tesla bilarna I ordningen man beställt menar du? Eller dyrare/mer välutrustade först?
Förbeställningen betyder inget i när du får bilen, slutbeställningen påverkar såklart men som sagt var så påverkar det även vad för bil (färg, utrustning m.m.) som du beställer samt var du ska hämta bilen. De första bilarna lär troligen vara de dyrare premium-bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar