FSD beta

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

FSD beta

Inlägg av Hjortis »

Vad är era åsikter om detta, jag har ju full FSD och den utlovade prishöjningen slipper jag då, men i vilken takt kommer detta utvecklas tror ni?
Jag själv tror på en intressant period där FSD kommer bli oerhört bättre än idag, hoppas bara att avarterna med spökbroms upphör iom nya versionen.
Sedan är det ju bara lite lagar och förordningar som ska på plats, så frågan är om det är tekniken eller besluten från folkvalda som går fortast?

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD beta

Inlägg av [JM] »

Hjortis skrev:
Vad är era åsikter om detta, jag har ju full FSD och den utlovade prishöjningen slipper jag då, men i vilken takt kommer detta utvecklas tror ni?
Jag själv tror på en intressant period där FSD kommer bli oerhört bättre än idag, hoppas bara att avarterna med spökbroms upphör iom nya versionen.
Sedan är det ju bara lite lagar och förordningar som ska på plats, så frågan är om det är tekniken eller besluten från folkvalda som går fortast?

Jag köper inte FSD förän EU släpper på reglerna.
Vem vet hur många år dom jönsarna kan dra ut på den processen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD beta

Inlägg av Mickep »

Spännande men tror att många som köpt fsd kommer ha sålt bilen innan det kommer hit.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD beta

Inlägg av thebishop »

Mickep skrev:
Spännande men tror att många som köpt fsd kommer ha sålt bilen innan det kommer hit.
Och kanske även nästa bil... ;)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD beta

Inlägg av themax »

Fick FSD i och med prissänkningarna på Model 3 ifjol. Men jag skulle inte betala för det förrän lagar och regler i Sverige tillåter det. Och innan det händer har jag bytt bil, förmodligen flera gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD beta

Inlägg av Pontus »

Lär ju gå väldigt långsamt ändå tills något bilföretag bjuder in till konferens och provkörningar på Bahamas med hummersås buffé...
Och Tesla är ju inte dom som gör det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD beta

Inlägg av taliz »



30 min körning med betan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: FSD beta

Inlägg av Jerker »

Större delen körs med den vanliga AP. Men i början och i slutet är det FSD-Beta. Riktigt imponerande!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD beta

Inlägg av taliz »

Större delen är NoA men ja, mest början och slutet som är intressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: FSD beta

Inlägg av Tars »

Har många fått sina datorer bytta på sina 3:or som har fsd?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: FSD beta

Inlägg av Tars »

Tars skrev:
Har många fått sina datorer bytta på sina 3:or som har fsd?
eller ska omformulera mig, uppgraderade till hw3
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: FSD beta

Inlägg av thogr »

Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: FSD beta

Inlägg av Tars »

thogr skrev:
Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Har en 3:a från mars -19.
Ok, tack då
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: FSD beta

Inlägg av perre »

thogr skrev:
Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Var hittar du den informationen? Har letat på Tesla.com svenska delen.
Model 3 LR AWD
Gustu
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2020 20:03

Re: FSD beta

Inlägg av Gustu »

thogr skrev:
Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Var på supportsidan står detta?
Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD beta

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD beta

Inlägg av frippan »

Gustu skrev:
thogr skrev:
Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Var på supportsidan står detta?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ful ... edirect=no
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD beta

Inlägg av Jordad »

Jag tycker den här videon ger en bra beskrivning av vad FSD beta klarar just nu. Det är tydligt att det är mycket jobb kvar men samtidigt så finns det enstaka situationer som den klarar bra. Små rondeller verkar de inte ha fokuserat så mycket på ännu :lol:

Jag tror att det kanske tar 1 år innan autopiloten blir en lika bra hjälp i stadstrafik som den är på motorvägar idag. Sedan minst 1 år till med Dojo för att göra den tillförlitlig. Att man börjar lansera Tesla Network i något begränsat område borde vara minst 2 år bort. Antagligen mer. Det är vad jag tror.

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD beta

Inlägg av Remuz »

Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD beta

Inlägg av frippan »

Remuz skrev:
Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Tror att 100k i värde inte gäller personbilar utan lastbilar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD beta

Inlägg av Sabbe »

Remuz skrev:
Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Yes kolla videon som jag länkade till, det är från Autonomy Day. Om vinsten är 30.000 dollar per år så borde värdet av FSD vara högre än 100.000 dollar eftersom man kan köra in det på endast 3 år.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev:
Remuz skrev:
Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Yes kolla videon som jag länkade till, det är från Autonomy Day. Om vinsten är 30.000 dollar per år så borde värdet av FSD vara högre än 100.000 dollar eftersom man kan köra in det på endast 3 år.
Precis som påpekats finns det ju inget som skulle hålla uppe priset på en taxiresa på dom nivåerna om kostnaderna sjunker radikalt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD beta

Inlägg av Mickep »

Enligt lönestatistiken tjänar en taxiförare 25 k i mån.
Fast många är enbilsföretagare. Sedan måste man komma ihåg att värdeminskning och försäkringar skall betalas. Det krävs ett taxikörkort. Vad som blir kvar är okänt. Men säg att det är svarttaxi.25000/160 timmar= Ca 150 kr/h(för att förenkla för kommande)300 kkr det är alltså 2000 timmmar. På en oreglerad marknad så skulle det fungera. Men tvivlar på att den som kontrollerar mjukvaran skulle låta andra ta förtjänsten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Du glömmer en jätteviktig sak i den beräkningen! Om FSD och Robotaxi finns så kommersiellt konkurrera med de andra Robotaxi inte med Taxichaufförer. Så uträkningen kommer se annorlunda ut. Jag skulle mer titta på vad det faktiskt kostar att köra en Robotaxi, bil kostnad, el och Teslas avgifter. Sen kolla vad det kostar med egen elbil eller med kollektivtrafik.
Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD beta

Inlägg av Sabbe »

En taxiförare kostar cirka en halv miljon per år om man inkluderar allt som arbetsgivaravgifter mm.

En robottaxi kan köra lika mycket som 2-3 taxiförare gör, dvs 20h/dygn. Så en robottaxi är minst 1 miljon kronor billigare per år i drift än vad dagens taxibilar är.
Skriv svar