Verkar som det är problem med appen, får inte telefonen att prata ihop med bilen.
Detta trots att jag varit hos säljaren för att aktivera tjänsten.
Jag klantade mig under registreringsprocessen och appsupporten är riktigt långsam så jag har inte heller access tyvärr. Det är tur att nyckeln har lång räckvidd så man iaf kan starta klimatiseringen...
Men ja, det verkar vara en dålig kombination av hög säkerhetsambition där appen är kopplad till ett specifikt IMEI tillsammans med långsam support, buggar och strulande servrar
Om du avinstallerat appen och ominstallerat så är det också "kört". Då måste du kontakta support så att de kan inaktivera tvåfaktor-auktoriseringen.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.
Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.
Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.
Ja på e-tron verkar man inte alls ha lyckats lika bra med speglarna. Samtidigt tycker jag det är viktigare att det verkligen fungerar när det är standardutrustning som på Hondan. På e-tron verkar de flesta köpare medvetna om att det är ett tillval man ska skippa...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.
Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.
Ja på e-tron verkar man inte alls ha lyckats lika bra med speglarna. Samtidigt tycker jag det är viktigare att det verkligen fungerar när det är standardutrustning som på Hondan. På e-tron verkar de flesta köpare medvetna om att det är ett tillval man ska skippa...
Ok, trodde det berodde på vilket land man köpte bilen i , inte att det var valbart.
Alltså de här sidospeglarna... Jag är verkligen fascinerad över hur klar bilden är trots risigt väder. Jag har inte rört kamerorna sen jag köpte bilen och det har varit ett antal dagar med regn och rusk. På mittenspegeln märker man nu tydligt att det kommer smuts, men sido"speglarna" är synbart helt opåverkade! Riktigt häftigt faktiskt.
Alltid svårt med bild på skärmar, men jag gjorde ett försök iaf:
HondaEMirrorSmaller.jpg
Det där måste ju bli standard på bilar snarast.
Verkar ju funka riktigt bra!
Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.
Ja på e-tron verkar man inte alls ha lyckats lika bra med speglarna. Samtidigt tycker jag det är viktigare att det verkligen fungerar när det är standardutrustning som på Hondan. På e-tron verkar de flesta köpare medvetna om att det är ett tillval man ska skippa...
Ok, trodde det berodde på vilket land man köpte bilen i , inte att det var valbart.
Jag har inte sett videon så förklara gärna vad du menar. Hänger inte med på relevansen av Audis lösning som fått massor av kritik, jag har bara skrivit om Hondas lösning som ju är helt annan än Audis och som mig veterligen bara fått positiv kritik. Däremot är långt ifrån alla nöjda med mittspegeln i Hondan, men den kan man ju avaktivera med ett knapptryck.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu är det ett tag sen jag såg filmen, men har för mig det var två saker, kameran sitter på en pinne som sticker ut, har för mig det blev kondens eller nåt på den, sen blev det reflexer på skärmen inne i bilen i stark sol.
Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
Nu är det ett tag sen jag såg filmen, men har för mig det var två saker, kameran sitter på en pinne som sticker ut, har för mig det blev kondens eller nåt på den, sen blev det reflexer på skärmen inne i bilen i stark sol.
Jag visste inte det fanns sådana här pinnar på bilen, letade här i forumet om e-tron, men såg ingen klaga, letade då foton på bilen och till salu i Sverige, såg då bara bilar med vanliga backspeglar, så trodde då att det hade att göra med att de bara hade det där det var tillåtet, och att det var tillåtet i Frankrike, men inte i Sverige.
OK! Ja, jag förstår inte vitsen med "pinnen", den borde bara vara dålig för cv och ljud. Hondans kameror sticker inte ut alls lika mycket.
Reflexer vet jag inte än, sol ser man ju inte mycket av just nu Har iaf inte sett någon negativ kritik om det i testerna så gissar att den inte är utsatt för det i någon väsentlig omfattning.
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har du provat 230V eluttaget?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Ska hämta ut våran idag. Det blir tjejens bil för att ersätta hennes passat diesel som hon använder mest till att åka fram och tillbaka till jobbet. Jag kör en model x så denna blir bra andra bil. Jag gillar Honda, har stor erfarenhet utav deras prestanda bilar plus att jag tycker den är super fin så det var givet köp.
Har du provat 230V eluttaget?
Nä inte än.
Har inte haft behov utav det än
Står det i manualen att du bara får använda eluttaget ner till 20% av batterikapaciteten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Såg nån film med en engelsman som bodde i Frankrike, som hade e-tron, den hade inga backspeglar, utan kameror, och han hade stora problem med detta.
Jag var väldigt noga med att välja vanliga speglar för min e-tron. Jag tror att jag hade blivit tokig med deras kameralösning, kanske till den grad att jag inte hade velat använda bilen sen. Skärmarna sitter på fel ställe och de är ljuskänsliga. Helt enkelt en felkonstruktion i mina ögon.
Honda däremot har löst det perfekt. Man tittar intuitivt "rätt", de är alltså perfekt placerade. Och bilden är precis som Legato säger fantastiskt bra. Hade e-tron haft samma lösning så hade det varit en no-brainer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Kul att fler E-ägare hittat hit och kul att du också är nöjd!
Har du tillgång till appen och har den isf fungerat stabilt för dig?
Bra med 18,5, jag ligger på 22 ungefär hittills men jag kör nästan alltid "sport" och kör väl lite snabbare än average kanske.
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Nu vet jag inte hur mycket Hondan kommunicerar med appservern när bilen inte används, men att det skulle orsaka någon mätbar vampire drain har jag svårt att tro. Om jag jämför med en e-Golf som ju har ett ungefär lika stort batteri som Honda e så har den ingen vampire drain överhuvudtaget. Hur mycket man än pillar med appen. Den kan stå i en vecka utan att tappa en endaste kilometer.
E-tron likaså. Men den har ju iofs större batteri, dvs den kan ta lite från batteriet utan att märks med en gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Nu vet jag inte hur mycket Hondan kommunicerar med appservern när bilen inte används, men att det skulle orsaka någon mätbar vampire drain har jag svårt att tro. Om jag jämför med en e-Golf som ju har ett ungefär lika stort batteri som Honda e så har den ingen vampire drain överhuvudtaget. Hur mycket man än pillar med appen. Den kan stå i en vecka utan att tappa en endaste kilometer.
E-tron likaså. Men den har ju iofs större batteri, dvs den kan ta lite från batteriet utan att märks med en gång.
Tja, det återstår att se. För Tesla påverkar det ju i allra högsta grad om man låter bilen "sova" ifred eller om man är inne och pillar i Teslaappen och/eller tredjepartsappar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nybliven ägare av Honda e. Toknöjd hittills men så får man ju låta det gå nån månad innan man klarar av att vara objektiv.
Ligger runt 18,5 kWh just nu i förbrukning, dock så ska jag byta till 16" friktionsdäck i veckan som kommer (har 17" sommardäck på nu). Det ska bli intressant att se om det gör något på förbrukningen, jag byter ner till 16" mest för ljudnivå och komfort.
Kul att fler E-ägare hittat hit och kul att du också är nöjd!
Har du tillgång till appen och har den isf fungerat stabilt för dig?
Bra med 18,5, jag ligger på 22 ungefär hittills men jag kör nästan alltid "sport" och kör väl lite snabbare än average kanske.
Vampire drainen verkar iaf vara nästan obefintlig. Beror väl delvis på att jag inte har app-access iofs
Jag fick tillgång till appen efter 4 dagar. Det var lite strul med aktiveringen, tog drygt 10min innan bilen hittades av appen.
Appen är ganska långsam men fungerar så sett. Två gånger har appen fått "tekniskt fel" i flera timmar men det känns mer som att det var något problem med servrarna.
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.
Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.
Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Varför skulle det inte funka att sätta in en sån laddare som länkats som konverterar 2-fas till 1-fas om din pappa nu skulle välja Honda E (vilket jag hoppas att han gör, himla gullig bil, ser himla trevlig ut trots att jag inte provkört!)
Inte heller provkört än precis som du, men står på listan!
Det kanske är en bra idé. Vad kostar en sådan där konverter, och vad finns det för nackdelar med den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Jo, eftersom man redan i grunden tappar en 5-10% i värmeförluster vid laddning, så är det ju synd om man tappar ytterligare lika mycket till i värmeförluster i transformatorn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.
Verkligen!
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En nackdel är väl att man förlorar en del i verkningsgrad (ytterligare, förutom den i laddaren)...
Och av den anledningen använder man väl en sådan laddbox inte gärna för en elbil som faktiskt kan ladda trefas, om man har en sådan också. Man har alltså en dedikerad laddbox för respektive bil, vilket jag anser är lite omständigt eller rentav onödigt krångligt.
Verkligen!
Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV?
Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?
Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?
Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.