Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Du kan väl inte på allvar hävda din rätt att få köra ändå ner till alperna på subventionerat bränsle? Vem ska betala om inte du? Om det inte passar så kan du köpa en dieselbil....
Ja, det får man väl göra då. För om man kör till alperna med en dieselbil så kommer man högst troligen passera Tyskland, och det betyder i sin tur att man faktiskt kör på subventionerat bränsle, åtminstone om man tankar i Tyskland. De har fortfarande inte kunnat ta sig i kragen och avskaffat dieselsubventionerna. Så varför ska en elbilist betala hela notan själv när en dieselbrännare som förpestar luften och tar död på folk inte behöver göra det? Är inte det konstigt?
Jag kör ärligt talat hellre på subventionerad el än på subventionerad dieselsörja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av holden »

point1 skrev:
holden skrev:
Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
Självklart kan ett globalt företag trixa och luras, det finns det ju otaliga bevis på. Men är det något att eftersträva? Eller bör företagen vara öppna med information som påverkar kundens val?
Tesla är väl ungefär lika transparenta som alla andra snälla amerikanska företag som Google, Microsoft, Apple, Facebook, Amazon...
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
moma-2 skrev:
Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.
Höstlovet börjar idag i västra sverige...

Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Banane skrev:
Du kan väl inte på allvar hävda din rätt att få köra ändå ner till alperna på subventionerat bränsle? Vem ska betala om inte du? Om det inte passar så kan du köpa en dieselbil....
Ja, det får man väl göra då. För om man kör till alperna med en dieselbil så kommer man högst troligen passera Tyskland, och det betyder i sin tur att man faktiskt kör på subventionerat bränsle, åtminstone om man tankar i Tyskland. De har fortfarande inte kunnat ta sig i kragen och avskaffat dieselsubventionerna. Så varför ska en elbilist betala hela notan själv när en dieselbrännare som förpestar luften och tar död på folk inte behöver göra det? Är inte det konstigt?
Jag kör ärligt talat hellre på subventionerad el än på subventionerad dieselsörja.

Vad kostar en liter diesel i Tyskland? En liter i Sverige skulle väl inte kosta många kronor om man tog bort alla skatter? Antar att priset i Tyskland är ännu billigare än det om det är subventionerat?
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
moma-2 skrev:
Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.
Höstlovet börjar idag i västra sverige...

Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

point1 skrev:

https://web.archive.org/web/20180408073 ... ercharging

Intressant att de både tagit bort:

"Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla."

samt lagt till det stycke du refererar till. Om premissen är att superchargers aldrig varit en inkomstkälla, och priset var 1.90 kr/kWh i Sverige 2018 så kan man ju undra varför de har både tagit borde stycket om inkomstkälla och höjt priset med 50% sen dess, samt nu även en extra avgift på 50% extra utöver den tidigare höjningen baserad på de Superchargers som används mycket. Man kan ju tycka att om superchargers används mer borde det rimligen göra att de blir lönsamma sett till investeringskostnad.
Tror inget hos Tesla står stilla under åren som går. Faktum kvarstår dock att det var både rörligt pris och tidsvarierat pris samt även kostnad per minut när Tesla införde kostnad på SuperCharger. Dock gällde detta inte Sverige till en början, här var det lite enklare med ett och samma lågt pris för samtliga stationer. Detta har ändrats i och med utvecklingen av SuperCharger. Det är väl bra att de blivit tydligare med hur priset sätts och det var ändå nästan två år sedan informationen som jag citerade började komma in. Gissar att uppdateringen gjordes i och med ombyggnad av i princip samtliga Superchargers för att de skulle få CCS. Kostnaderna ökar naturligtvis i och med ålder och antal stationer. Tror inte Tesla Supercharger är en inkomstkälla över tid med ett pris på 3:- per kWh för 250 kW laddstationer. Det är en annan sak att det kan vara en inkomstkälla sett till försäljningen av själva elen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

holden skrev:
point1 skrev:
holden skrev:
Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
Självklart kan ett globalt företag trixa och luras, det finns det ju otaliga bevis på. Men är det något att eftersträva? Eller bör företagen vara öppna med information som påverkar kundens val?
Tesla är väl ungefär lika transparenta som alla andra snälla amerikanska företag som Google, Microsoft, Apple, Facebook, Amazon...
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
moma-2 skrev:
Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.
Höstlovet börjar idag i västra sverige...

Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?
Jag tänker inte svara på självklarheter.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Banane skrev:
point1 skrev:
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.
Nej det är inte logiskt och bra eftersom ingen information har heller skickats ut. Förstår inte hur det då ska hjälpa. Jag själv brukar aldrig titta runt i kartan efter priset på supercharger, och jag hade inte sett det om jag inte valt att navigera manuellt till den stationen. Hade jag bara navigerat direkt till slutmål hade jag ju verkligen inte sett det om den planerat in Ödeshög automatiskt.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.
Nej det är inte logiskt och bra eftersom ingen information har heller skickats ut. Förstår inte hur det då ska hjälpa. Jag själv brukar aldrig titta runt i kartan efter priset på supercharger, och jag hade inte sett det om jag inte valt att navigera manuellt till den stationen. Hade jag bara navigerat direkt till slutmål hade jag ju verkligen inte sett det om den planerat in Ödeshög automatiskt.

Fast från och med nu kommer du alltid kolla. ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av holden »

point1 skrev:
holden skrev:
point1 skrev:
holden skrev:
Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
Självklart kan ett globalt företag trixa och luras, det finns det ju otaliga bevis på. Men är det något att eftersträva? Eller bör företagen vara öppna med information som påverkar kundens val?
Tesla är väl ungefär lika transparenta som alla andra snälla amerikanska företag som Google, Microsoft, Apple, Facebook, Amazon...
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc

Absolut, men när Tesla säger att laddnätverket inte ska vara en inkomstkälla kan det ju betyda att laddstationer i Sverige får finansiera etableringen av laddnätverk i något annat land där man genom att sälja elen för billigt konkurrerar bort andra aktörer och tar hela kakan innan man smyger in prishöjningarna. Det är kanske rentav hela affärsmodellen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Höstlovet börjar idag i västra sverige...

Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?
Jag tänker inte svara på självklarheter.
Vad är det som är självklart? En stockholmare kan väl åka söderut på höstlovet lika gärna som en göteborgare åker norrut.
Menar du att det bara är stockholmare som trängs i Ödeshög?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Vad kostar en liter diesel i Tyskland? En liter i Sverige skulle väl inte kosta många kronor om man tog bort alla skatter? Antar att priset i Tyskland är ännu billigare än det om det är subventionerat?
Diesel ligger runt 10-11 kr/liter. Bensin runt 13 kr/liter. Subventionen består i att diesel beskattas lägre än bensin.
Jämför också med att priset för 1 kWh hushållsel ligger runt drygt 3 kr. Mest pga hård beskattning av el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Banane skrev:
point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.
Nej det är inte logiskt och bra eftersom ingen information har heller skickats ut. Förstår inte hur det då ska hjälpa. Jag själv brukar aldrig titta runt i kartan efter priset på supercharger, och jag hade inte sett det om jag inte valt att navigera manuellt till den stationen. Hade jag bara navigerat direkt till slutmål hade jag ju verkligen inte sett det om den planerat in Ödeshög automatiskt.

Fast från och med nu kommer du alltid kolla. ;)
Tror jag skippar det, lite som med min XC60 T8 som tyckte det var rimligt att dra 1.2 liter milen på motorvägen med lite cyklar på kroken och taket. Orkade inte ens bry mig om att titta på bensinpumpen hur mycket det kostade. Kunde ändå inte på påverka det då, men miljöbil var det ändå!
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Banane skrev:
Vad kostar en liter diesel i Tyskland? En liter i Sverige skulle väl inte kosta många kronor om man tog bort alla skatter? Antar att priset i Tyskland är ännu billigare än det om det är subventionerat?
Diesel ligger runt 10-11 kr/liter. Bensin runt 13 kr/liter. Subventionen består i att diesel beskattas lägre än bensin.
Jämför också med att priset för 1 kWh hushållsel ligger runt drygt 3 kr. Mest pga hård beskattning av el.

Subventionerat skulle jag inte säga eftersom en stor del av priset består av skatt.

Googlade och hittade en lista över priserna från i vintras före Corona. (2020-02-17)

http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp

Sverige
Bensin: 15,49 kr
Diesel: 16,03 kr

Tyskland
Bensin: 14,49 kr
Diesel: 13,05 kr

I Nederländerna kostade bensinen över 18:-/litern.

Sen dess har nog priserna sjunkit en del. Om det är tillfälligt på grund av pandemin eller inte får vi se.

Elpriserna i Tyskland är väl höga eftersom de stänger ner kärnkraften?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Subventionerat skulle jag inte säga eftersom en stor del av priset består av skatt.
Okej, det kan diskuteras om en lägre beskattning av dieselbränsle är en subvention. Men för enkelhetens skull kan vi kalla det så. Faktum är att Tyskland sedan många år tillbaka har haft en lägre skatt på diesel än på bensin. Staten puttar inte aktivt in pengar, så som man fortfarande gör med kolbrytningen, men man avstår alltså från att beskatta diesel lika hårt som bensin.
Till och med f d VW-chefen har redan 2017 påpekat att dieselbeskattningen måste förändras om elbilarna ska ha en chans att konkurrera med dieslarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Remuz »

Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Ja mycket subventioner verkar det bli, på vissa låter det ju som att det vore gratis med elbil, både att Tesla / bananen subventionerar ens laddande på Superchargers, andra människor subventionerar ens förmånsbil, elbil osv. Konstigt att det ändå inte känns så när man tittar på vad den verkligen kostar mitt företag och mig :)
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Höstlovet börjar idag i västra sverige...

Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?
Jag tänker inte svara på självklarheter.
Vad är det som är självklart? En stockholmare kan väl åka söderut på höstlovet lika gärna som en göteborgare åker norrut.
Menar du att det bara är stockholmare som trängs i Ödeshög?
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev:
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.
Dieselskandalerna har ju inte tagit bort dieselns fördelar med lägre utsläpp av koldioxid. Partiklar och NOx är ju ett storstadsfenomen. Ibland kan man ju i debatten få intrycket att det går åt fel håll med utsläpp från personbilar när man ju egentligen aldrig har klarat dom gränsvärden man nu ställer upp. Lite som nollvisionen. Man kan ju kosta på sig att vara lite nöjd med att antalet döda sjunkit kraftigt även om siffran inte är 0.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Fredrik j skrev:
point1 skrev:
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.
Dieselskandalerna har ju inte tagit bort dieselns fördelar med lägre utsläpp av koldioxid. Partiklar och NOx är ju ett storstadsfenomen. Ibland kan man ju i debatten få intrycket att det går åt fel håll med utsläpp från personbilar när man ju egentligen aldrig har klarat dom gränsvärden man nu ställer upp. Lite som nollvisionen. Man kan ju kosta på sig att vara lite nöjd med att antalet döda sjunkit kraftigt även om siffran inte är 0.
Absolut, men borde inte den subventionen styras på det sättet att man utgår från bilens utsläppsvärde, det tycker iaf jag.
Skriv svar