EU föreslår momsfria elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.
Givetvis är det ju bäst ifall man går in i affären efter en sänkning men även i ditt fall så kommer du ju att ha en lägre kostnad över 6 år i ditt exempel än om priset inte sänktes alls.
Driver sajten Car.info
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Räkneexempel:

1: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. 3 år senare säger vi att den har gått ner 50% och därmed kostar 312 500:-. Jag säljer bilen och behöver pynta upp ytterligare 312 500:- för en ny bil.
2: Jag köper en elbil som idag kostar 500 000 + moms = 625 000 kr. Under mitt ägande avskaffas momsen vilket gör att motsvarande bil bara kostar 500 000 kr. Min bil är plötsligt (efter 3 år) bara värd 50% av 500 000 kr vilket är 250 000 kr. Jag säljer bilen för 250 000 kr och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny bil.
3: Jag inväntar momsavskaffandet och köper en bilen för 500 000 kr, säljer den efter 3 år med 50% avdrag och betalar ytterligare 250 000 kr för en ny.

Fall 1: 625 000:- + 312 500:- = 937 500:-
Fall 2: 625 000:- + 250 000:- = 875 000:-
Fall 3: 500 000:- + 250 000:- = 750 000:-

D.v.s. så länge man tänkt köpa sig en ny elbil lönar det sig att nya bilar blir billigare även om det påverkar andrahandsvärdet på den egna. Givetvis gör den som köper efter en prissänkning bäst affär men det är ju inte så att befintliga ägare straffas av ett lägre andrahandsvärde förutom i de fallen man skulle sälja sin bil för att köpa något billigare än andrahandsvärdet eller inte längre skall ha bil.
I ditt exempel utgår du från att man har pengar tillgängliga hela tiden. Kanske har du det men för många är periodiseringen av betydelse.

Ponera att du finansierar din bil mot en månadskostnad.
Bilen kostar 625 000:- och du lägger 20% kontant (t.ex. värdet på din gamla bil) = 500 000:-. Om värdet efter lånets löptid på 36 månader beräknas till 312 500:- blir det belopp som ska amorteras 500 000 - 312 500 = 187 500:-/36= 5 208:-/månad.

Eftersom du tänkt köpa en likadan, ny bil efter 36 månader så behöver du i din månadskostnad även lägga in ett sparande på 125 000:-/36=3 472:-. Ett sätt är att amortera snabbare på billånet för att på så sätt få ett övervärde efter 36mån som kan användas som kontantinsats.

Total månadskostnad blir alltså 5 208+3 472=8 680:-

Efter 35 månader blir nya bilar momsfria och din bil är plötsligt bara värd 250 000:-
Du har bara betalat av 187 500:- på billånet och måste ta 62 500:- av dina sparade pengar i anspråk för att kunna lösa lånet på den gamla bilen.

För att kunna köpa den nya bilen för 500 000:- behöver du lägga upp 100 000:- kontant. Men du har bara 62 500 kvar av dina pengar sparade till bilinköpet.
Du blir alltså tvungen att plocka fram ytterligare 37 500:- för att kunna byta bil. Dessa pengar kan inte bakas in i finansieringen av den nya bilen.

Dina nästa 3 år kommer bli billigare och månadskostnaden sjunker med ca 1 700:- så dom där 37 500:- kommer ju sparas in efter knappt två år men är ändå.
Det vanliga är väl att en familj i det korta perspektivet får dra ner på annat som dom tänkt göra för dom där 37 500:-. Eller låna upp dom på annat sätt.

Själv hade jag nog i det läget förlängt lånet på den gamla bilen och kört vidare en stund till med månadskostnad på 8 680:- tills marknadsvärdet är 100 000:- mer än restskulden.
Givetvis är det ju bäst ifall man går in i affären efter en sänkning men även i ditt fall så kommer du ju att ha en lägre kostnad över 6 år i ditt exempel än om priset inte sänktes alls.
Javisst. Det är ju som oftast billigast att ta en investering nu och få lägre kostnader i framtiden. Om man redan nu kan inteckna framtiden vill säga.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Skulle vilja se en omröstning om man vill ha momsfria elbilar eller ej, tycker mig kunna se två läger.
Då kan du skapa en här:
posting.php?mode=post&f=37
Eller menar du kanske en folkomröstning? Det är det lite mer meck med såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Wahll »

Jag tycker man borde ha ett system med momsbefrielse inom ett pris intervall för privatpersoner
säg 350 000 till 700 000. En del andra länder har ju det så, även om jag för stunden glömt vilka :?
För förmånstagare: nedsättning av bilens pris till motsvarande fossil variant.

Detta skulle gör att systemet inte blir beroende av politiskt tillskjutna pengar i budget vilket sannolikt skulle göra det mer uthålligt och mindre intressant att pilla i.
Dessutom hålla det inom rimliga gränser av subvention.
Samt enkelt att trappa ner när så önskas.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av mati »

Största problemet är det eviga lallandet. Ingen vet nånting. Fram och tillbaka. Subventioner hit och dit. Skatterna upp, skatterna ner. Snart vågar ingen, varken företag eller privatperson, köpa en bil längre när man inte vet vad som gäller nästa år. Det handlar inte så mycket om att det ska bli jättebilligt. Det som är viktigt är att man vet vad som gäller, vad det kommer att kosta i slutändan. Jag vill inte köpa en bil, som ju är en mycket stor investering, när jag inte har en j-a aning vad den är värd om tre år.
Å ena sidan heter det att alla ska köra elbil, fossiler ska straffbeskattas blablabla. Å andra sidan höjer staten förmånsvärdet för elbilar ganska kraftigt. Sen ska supermiljöbilspremien höjas, kanske, samtidigt blir man återbetalningsskyldig om näst-nästa ägare säljer bilen till Norge. Transportstyrelsen "tycker" plötsligt att utbetalningen av smbp ska pausas. Det är uppenbarligen inte så viktigt att de som har köpt elbil verkligen får premien. De borde kanske köpt en fossilbil ändå.
Och i all den där röran ska nu plötsligt momsen avskaffas eftersom några EU-snubbar tycker det? Bra, men då måste ju Sverige fort som fanken införa (eller avskaffa) nånting annat för att kompensera för inkomstbortfallet. Smbp behöver man ju inte längre då. Eller nåt. Och i slutändan förändras inte priserna ändå eftersom elbilarnas priser helt plötsligt höjs med 25%.
Nej, den eviga jakten på alla möjliga subventioner är ingen bra lösning på sikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Största problemet är det eviga lallandet. Ingen vet nånting. Fram och tillbaka. Subventioner hit och dit. Skatterna upp, skatterna ner. Snart vågar ingen, varken företag eller privatperson, köpa en bil längre när man inte vet vad som gäller nästa år. Det handlar inte så mycket om att det ska bli jättebilligt. Det som är viktigt är att man vet vad som gäller, vad det kommer att kosta i slutändan. Jag vill inte köpa en bil, som ju är en mycket stor investering, när jag inte har en j-a aning vad den är värd om tre år.
Å ena sidan heter det att alla ska köra elbil, fossiler ska straffbeskattas blablabla. Å andra sidan höjer staten förmånsvärdet för elbilar ganska kraftigt. Sen ska supermiljöbilspremien höjas, kanske, samtidigt blir man återbetalningsskyldig om näst-nästa ägare säljer bilen till Norge. Transportstyrelsen "tycker" plötsligt att utbetalningen av smbp ska pausas. Det är uppenbarligen inte så viktigt att de som har köpt elbil verkligen får premien. De borde kanske köpt en fossilbil ändå.
Och i all den där röran ska nu plötsligt momsen avskaffas eftersom några EU-snubbar tycker det? Bra, men då måste ju Sverige fort som fanken införa (eller avskaffa) nånting annat för att kompensera för inkomstbortfallet. Smbp behöver man ju inte längre då. Eller nåt. Och i slutändan förändras inte priserna ändå eftersom elbilarnas priser helt plötsligt höjs med 25%.
Nej, den eviga jakten på alla möjliga subventioner är ingen bra lösning på sikt.
Det är exakt därför jag är ideologisk motståndare till bonusar, bidrag och subventioner. Det minskar pressen på tillverkarna att sänka priserna på bilarna om inte annat.

Ska momsen avskaffas behöver vi dessutom införa en mycket högre malus, som de t ex har i Norge. Jag tror inte det skulle tas väl emot av Volvo.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:

Ska momsen avskaffas behöver vi dessutom införa en mycket högre malus, som de t ex har i Norge. Jag tror inte det skulle tas väl emot av Volvo.
Naturligtvis inte. Det skulle ju bli en sanslös obalans i försäljningsvolymer. Rekordförsäljningen före Malus och stiltjen efter skulle ju framstå som mikroskåpisk i jämförelse med volymen bilar som skulle behöva levereras månaden innan nått sådant träder i kraft. Sen skulle ju det svenska bilbeståndet vara statiskt länge.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:

Ska momsen avskaffas behöver vi dessutom införa en mycket högre malus, som de t ex har i Norge. Jag tror inte det skulle tas väl emot av Volvo.
Naturligtvis inte. Det skulle ju bli en sanslös obalans i försäljningsvolymer. Rekordförsäljningen före Malus och stiltjen efter skulle ju framstå som mikroskåpisk i jämförelse med volymen bilar som skulle behöva levereras månaden innan nått sådant träder i kraft. Sen skulle ju det svenska bilbeståndet vara statiskt länge.
Det skulle bli som i Norge antagligen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:

Ska momsen avskaffas behöver vi dessutom införa en mycket högre malus, som de t ex har i Norge. Jag tror inte det skulle tas väl emot av Volvo.
Naturligtvis inte. Det skulle ju bli en sanslös obalans i försäljningsvolymer. Rekordförsäljningen före Malus och stiltjen efter skulle ju framstå som mikroskåpisk i jämförelse med volymen bilar som skulle behöva levereras månaden innan nått sådant träder i kraft. Sen skulle ju det svenska bilbeståndet vara statiskt länge.
Det skulle bli som i Norge antagligen.
Efter en baksmälla som skulle sträcka sig flera månader. Det skulle ju också bli en absurd situation på begagnatmarknaden där begagnade bilar skulle stiga kraftigt i pris. Förmodligen skulle det rallyt börja redan när ändringar aviseras. Det skulle ju bli en bra affär att importera begagnade bilar och bunkra upp i sverige.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Mickep »

Så hur skulle man införa en sådan för att både beakta omställningen och även ta akt på jobben i fordonstillverkningsindustrin.
Gradvis sänkning av momsen (under hur lång tid?) eller hur skall man göra? riva av plåstret?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:

Ska momsen avskaffas behöver vi dessutom införa en mycket högre malus, som de t ex har i Norge. Jag tror inte det skulle tas väl emot av Volvo.
Naturligtvis inte. Det skulle ju bli en sanslös obalans i försäljningsvolymer. Rekordförsäljningen före Malus och stiltjen efter skulle ju framstå som mikroskåpisk i jämförelse med volymen bilar som skulle behöva levereras månaden innan nått sådant träder i kraft. Sen skulle ju det svenska bilbeståndet vara statiskt länge.
Det skulle bli som i Norge antagligen.
Efter en baksmälla som skulle sträcka sig flera månader. Det skulle ju också bli en absurd situation på begagnatmarknaden där begagnade bilar skulle stiga kraftigt i pris. Förmodligen skulle det rallyt börja redan när ändringar aviseras. Det skulle ju bli en bra affär att importera begagnade bilar och bunkra upp i sverige.

Momsbefrielsen skulle såklart gälla hela EU. Annars går det inte.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Banane »

Mickep skrev:
Så hur skulle man införa en sådan för att både beakta omställningen och även ta akt på jobben i fordonstillverkningsindustrin.
Gradvis sänkning av momsen (under hur lång tid?) eller hur skall man göra? riva av plåstret?
Det är såklart en utopi. Det går inte att genomföra.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:

Ska momsen avskaffas behöver vi dessutom införa en mycket högre malus, som de t ex har i Norge. Jag tror inte det skulle tas väl emot av Volvo.
Naturligtvis inte. Det skulle ju bli en sanslös obalans i försäljningsvolymer. Rekordförsäljningen före Malus och stiltjen efter skulle ju framstå som mikroskåpisk i jämförelse med volymen bilar som skulle behöva levereras månaden innan nått sådant träder i kraft. Sen skulle ju det svenska bilbeståndet vara statiskt länge.
Det skulle bli som i Norge antagligen.
Efter en baksmälla som skulle sträcka sig flera månader. Det skulle ju också bli en absurd situation på begagnatmarknaden där begagnade bilar skulle stiga kraftigt i pris. Förmodligen skulle det rallyt börja redan när ändringar aviseras. Det skulle ju bli en bra affär att importera begagnade bilar och bunkra upp i sverige.

Momsbefrielsen skulle såklart gälla hela EU. Annars går det inte.
Det skulle ju ändå uppstå huggsexa om begagnade bilar direkt när förändringen annonseras. Det skulle bunkras begagnade bilar i stor skala på samma sätt som skrotbilar blir hårdvaluta när skrotningspremie lanseras.
Dessutom skulle det ju bli kaos om hela europa skulle sträva efter att registrera flera månaders försäljning av bilar innan brytpunkten.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Det skulle ju ändå uppstå huggsexa om begagnade bilar direkt när förändringen annonseras. Det skulle bunkras begagnade bilar i stor skala på samma sätt som skrotbilar blir hårdvaluta när skrotningspremie lanseras.
Dessutom skulle det ju bli kaos om hela europa skulle sträva efter att registrera flera månaders försäljning av bilar innan brytpunkten.
De får väl göra det Tesla-style och införa det samtidigt som de ger beskedet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
Mickep skrev:
Så hur skulle man införa en sådan för att både beakta omställningen och även ta akt på jobben i fordonstillverkningsindustrin.
Gradvis sänkning av momsen (under hur lång tid?) eller hur skall man göra? riva av plåstret?
Det är såklart en utopi. Det går inte att genomföra.
Gradvis går inte då kommer folk/jag vänta. Bilarna blir billigare och momsen lägre för varje år.
Jag tror istället att man skulle börja med stora bidrag i början när elbilarna var dyra (och dåliga) för att sedan gradvis höja momsen när de börjar bli billigare och bättre. Svårt att göra nu bara.
Banane skrev:
De får väl göra det Tesla-style och införa det samtidigt som de ger beskedet.
Jo, det är nog så det måste göras. Om man ska ha längre moms.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Det skulle ju ändå uppstå huggsexa om begagnade bilar direkt när förändringen annonseras. Det skulle bunkras begagnade bilar i stor skala på samma sätt som skrotbilar blir hårdvaluta när skrotningspremie lanseras.
Dessutom skulle det ju bli kaos om hela europa skulle sträva efter att registrera flera månaders försäljning av bilar innan brytpunkten.
De får väl göra det Tesla-style och införa det samtidigt som de ger beskedet.
De skulle ju i så fall vara våra folkvalda politiker. Tror vi att alla skulle vara överens eller skulle man vilja debattera innan?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Det skulle ju ändå uppstå huggsexa om begagnade bilar direkt när förändringen annonseras. Det skulle bunkras begagnade bilar i stor skala på samma sätt som skrotbilar blir hårdvaluta när skrotningspremie lanseras.
Dessutom skulle det ju bli kaos om hela europa skulle sträva efter att registrera flera månaders försäljning av bilar innan brytpunkten.
De får väl göra det Tesla-style och införa det samtidigt som de ger beskedet.
De skulle ju i så fall vara våra folkvalda politiker. Tror vi att alla skulle vara överens eller skulle man vilja debattera innan?

Om du kollar lite tillbaka i tråden så framgår det att jag inte tror att det här är genomförbart. Jag skrev det där sista om Tesla-style lite tongue-in cheek. Blir lite förvånad över att du svarar som om jag var allvarlig. Tvinga mig inte att börja använda gula gubbar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Mickep »

Men om man tar bort momsen för bilar under 500 kkr (före moms) och sedan ökar momsen successivt?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Esterox »

Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av wannabee »

Esterox skrev:
Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
Det borde väl vara bra om de säljs här, vår el framställs väl ganska så miljövänligt, till skillnad från en hel del andra länder?

(Om vi bryr oss om miljön alltså)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
Ja, vi ligger ju riktigt långt efter Norge.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av markuswesterberg »

Esterox skrev:
Men är problemet att det säljs för lite elbilar i Sverige ? Står det på hög någonstans ?
Nej, problemet är att det säljs (för många) fossilbilar. Varje nysåld ICE är 30 års ofrånkomligt problem.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Esterox »

Så om EU genomför momsfritt på elbilar betyder det att Sverige kan bli en kopia på Norge ? Nu dagdrömmer ni igen.

Det som kommer hända är att andra länder får större tilldelning än oss, precis som det är idag så är inte Sverige så prioriterat, Norden har aldrig varit det (med undantag Norge då dom har ett unikt koncept) men skulle alla få samma vilkor hamnar Norden långt ner på listan.

Varför är det så? Jo mycket är för att vi köper lite bilar sett mot andra europeiska länder, vi har ett besvärligt klimat som kostar biltillverkare pengar dom första 3 åren.

Momsfritt i EU kommer alltså INTE öka på försäljning här i Sverige i någon större utsträckning för det kommer bli sån väntetid på bilarna att folk köper annat istället.

Sen är det där med bilar, många anser att det finns en uppsjö utav elbilar att välja men det stämmer inte. Bara för att det sitter en elmotor i bilen försvinner inte alla andra kriterier. Jag skulle exempelvis aldrig köpa en Kia,Hyundai,Honda,Lexus osv.

Så för mig fanns kanske tesla, Audi (som jag hämtade igår) kanske Skoda. Ja så helt enkelt, samma sak som vissa inte alls vill köpa så dyra bilar och kanske enbart tittar på
Kia och Hyundai.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av FredrikR »

Har under många år tyckt att momsfrihet på elbilar vore en bra idé. Men det börjar ju bli lite för sent nu, det skulle kommit mycket tidigare. Nu ställer det till bekymmer och sen när dessa bekymmer börjar lugna sig så är det tid att återinföra momsen och då blir det åter problem. Framförallt är det då begagnatpriserna jag tänker på som kommer bli väldigt oberäkneliga under dessa processer.

Det viktigaste är väl att minska försäljningen av fosildrivna, precis som folk är inne på. De kommer finnas kvar i minst 20+ år och släppa ut avgaser.
Så öka fordonsskatten ytterligare för nya bilar och förlänga den nu höjda fordonsskatten till att inte bara gälla första 3 åren.

Bonusen borde kanske villkoras med en gräns på maxpris, typ 500 000kr för att pressa ner priserna lite.

Tack och lov är det som nämt tidigare, osäkert om EU kan ta ett sådant beslut. De har ju inte beskattningsrätt.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU föreslår momsfria elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Esterox skrev:
Så om EU genomför momsfritt på elbilar betyder det att Sverige kan bli en kopia på Norge ? Nu dagdrömmer ni igen.

Det som kommer hända är att andra länder får större tilldelning än oss, precis som det är idag så är inte Sverige så prioriterat, Norden har aldrig varit det (med undantag Norge då dom har ett unikt koncept) men skulle alla få samma vilkor hamnar Norden långt ner på listan.

Varför är det så? Jo mycket är för att vi köper lite bilar sett mot andra europeiska länder, vi har ett besvärligt klimat som kostar biltillverkare pengar dom första 3 åren.

Momsfritt i EU kommer alltså INTE öka på försäljning här i Sverige i någon större utsträckning för det kommer bli sån väntetid på bilarna att folk köper annat istället.

Sen är det där med bilar, många anser att det finns en uppsjö utav elbilar att välja men det stämmer inte. Bara för att det sitter en elmotor i bilen försvinner inte alla andra kriterier. Jag skulle exempelvis aldrig köpa en Kia,Hyundai,Honda,Lexus osv.

Så för mig fanns kanske tesla, Audi (som jag hämtade igår) kanske Skoda. Ja så helt enkelt, samma sak som vissa inte alls vill köpa så dyra bilar och kanske enbart tittar på
Kia och Hyundai.
Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
Skriv svar