På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
Ja och det styrs av vad regelverket kommer kräva, men det förändrar inte det faktumet att nivå 3 definieras som ”eyes-off” och att man då inte behöver kolla på trafiken som du hävdade. Man är då fri att kolla på film eller läsa en bok. Det förslag som ligger hos UNECE täcker ju precis det, de säger att när systemet säger åt föraren att göra sig redo att ta över skall skärmar i bilen gå tillbaka till de begränsningar som finns under körning men att när systemet kör så kan de tas bort.
Det handlar om hur lång tid du får på dig att ta över. Om det är t.ex. 3-5 sekunder så skulle jag säga att läsa en bok eller kolla på film är att beteckna som mind off.
Det är ju sånt här som är knivigt att först lagstifta om och sen få kunderna att ta till sig. Det kommer ju inte ta många dagar innan någon tror att bilen är fullt självkörande. Framförallt om tillbehöret man köpt heter just så.
Det handlar om hur lång tid du får på dig att ta över. Om det är t.ex. 3-5 sekunder så skulle jag säga att läsa en bok eller kolla på film är att beteckna som mind off.
Det är ju sånt här som är knivigt att först lagstifta om och sen få kunderna att ta till sig. Det kommer ju inte ta många dagar innan någon tror att bilen är fullt självkörande. Framförallt om tillbehöret man köpt heter just så.
Får jag gissa så skulle jag tro att man kommer ställa krav på att den skall varna åtminstone 10-15 sekunder innan man måste ta över. Sen vet jag inte om jag håller med dig, om man skall kunna anses vara duglig att framföra ett fordon alls bör man kunna switcha från en bok till att köra på 5 sekunder. I de allra flesta fall kommer övergångarna inte vara speciellt akuta alls utan där handlar det om övergång när man svänger av motorvägen och det kan ju varnas om flera minuter i förväg.
Att folk är idioter och inte förstår lagar och regler kommer man dock aldrig ifrån. Det ser vi ju redan idag när det är folk som sover bakom ratten när vi är på nivå 2 osv. Men det finns ju folk som kör fulla (eller dagen efter innan alkoholen gått ur kroppen) trots att det varit olagligt rätt länge också, så idioterna kan missbruka allt.
Vet inte vad jag skulle behöva för att släppa boken jag läser, förstå vad som håller på att hända. Kanske 5 räcker. 10-15sekunder är ju väldigt lång tid. Det är ju bortom siktfältet.
Visst finns det dyka upp idioter i alla sammanhang. Vad jag menar är att man inte behöver uppmuntra dom att ställa till det för sig.
Jag tror den svåraste frågan blir att kommunicera med kunden både före köpet och under körning. Särskilt om man ska dela upp ansvaret för körningen mellan föraren och bilen.
Det behövs ju bara en olycka när biltillverkaren har tagit på sig ansvaret att kontrollera bilen och entledigat föraren.
Riskfyllda saker det här. Biltillverkare kan drabbas hårt.
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det låter som en position som gjuten för dig.
Nej jag litar inte på tekniken där. Någon annan får prova först. Är du frivillig?
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Kanske därför att verkligen är betydligt mer komplicerad än den där banan. Jag vet inte vad det kan innebära, men vi pratar nog om en faktor räknad i miljoner.
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Kanske därför att verkligen är betydligt mer komplicerad än den där banan. Jag vet inte vad det kan innebära, men vi pratar nog om en faktor räknad i miljoner.
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.
Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
En helt annan fråga angående FSD. Om man köper till det efteråt då debiteras det mot det kort man har på sitt konto eller hur? Gäller detta även vi som har leasingbilar via Autoplan och inte kan se våra bilar på vårt konto?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.
Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.
Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
Extremt korrekt
Finns det någon i världen som uppfattar världen korrekt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.
Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
Extremt korrekt
Finns det någon i världen som uppfattar världen korrekt?
Näe, jag menade att hans analys var extremt bra
Det svåra är omvärldsanalys medans själva styrandet är förhållandevis enkelt...