Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
Om elbilen blir momsfri blir det ointressant att prata om ”momssmittade” bilar.
I mitt fall skulle företaget lika gärna kunna köpa bilen direkt utan moms. Då slipper man också räntan. Anledningen att leasa är för mig just den rabatt man får av staten på 12,5 % utöver miljöbilspremien.
Sen kan det förstås se annorlunda ut i andra bolag. Men utan garanterat restvärde som Tesla tidigare erbjudit, så är leasingen också av det skälet mindre intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
Om elbilen blir momsfri blir det ointressant att prata om ”momssmittade” bilar.
I mitt fall skulle företaget lika gärna kunna köpa bilen direkt utan moms. Då slipper man också räntan. Anledningen att leasa är för mig just den rabatt man får av staten på 12,5 % utöver miljöbilspremien.
Sen kan det förstås se annorlunda ut i andra bolag. Men utan garanterat restvärde som Tesla tidigare erbjudit, så är leasingen också av det skälet mindre intressant.
Alla företag har inte likvida medel att köpa för och även om det har det så slipper du inte kapitalkostnaden. Är räntan lägre än förväntad avkastning så bör man låna/leasa ändå.
Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.
Visst, du har rätt. Danmark och Finland har kvar det. Men det skulle vara mycket svårt att införa en sån punktskatt i Sverige.
Vi har momsfria tjänster och varor i Sverige idag. Oftast är det väl tjänster men t.ex. fastigheter är det ingen moms på (dock ligger det annan avgift vid försäljning) och även tex tidningar kan vara momsfria.
Nej, momsfrihet skulle inte betyda att det blir som Norge. I Norge har man punktskatt på bilar som vi inte har i eu.
Jo, en del EU-länder har det, som Danmark och Finland. Så absolut går det att ha det i EU också.
Visst, du har rätt. Danmark och Finland har kvar det. Men det skulle vara mycket svårt att införa en sån punktskatt i Sverige.
Vi har momsfria tjänster och varor i Sverige idag. Oftast är det väl tjänster men t.ex. fastigheter är det ingen moms på (dock ligger det annan avgift vid försäljning) och även tex tidningar kan vara momsfria.
Jag syftade på att i Sverige införa punktskatt på bilar likt Norge.
Vi har avsaknad av punktskatt (eller rättare sagt avsaknad av moms) på t.ex. fartyg för yrkestrafik. Inte så stor skillnad mot att ha samma förhållande till elbilar utan avgasmotor. Sverige blir mer självförsörjande med inhemskt producerad energi till transportsektorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag syftade på att i Sverige införa punktskatt på bilar likt Norge.
Vi har avsaknad av punktskatt (eller rättare sagt avsaknad av moms) på t.ex. fartyg för yrkestrafik. Inte så stor skillnad mot att ha samma förhållande till elbilar utan avgasmotor. Sverige blir mer självförsörjande med inhemskt producerad energi till transportsektorn.
Norge har en punktskatt på bilar utöver momsen. Momsen är ju ingen punktskatt.
För att få samma situation som i Norge behöver man dels ta bort momsen på elbilar men även lägga en nästan lika stor punktskatt på avgasbilar. Det är införandet av den punktskatten som blir svår från en dag till en annan.
Skulle döda en del av leasingmarknaden på köpet, då en stor fördel med leasing just är att man kan lyfta moms.
Hm. Kanske ska anullera mitt förestående bilbyte...
Det skulle också öppna upp för import från icke EU länder och Norge.
Många stora effekter om det blir verkligt.
Varför skulle momsfria elbilar döda leasingmarknaden?
Momsfria elbilar skulle sänka den finansiella risken och kostnaden även för eldrivna företagsbilar. Det är idag förbjudet för företag att dra eller debitera moms vid köp och försäljning av personbilar. För personbilar som leasas så får man dra av halva momsen på leasingavgiften. Den "andra halvan" av momsen får de inte dra av, vilket innebär att företag idag måste betala ca: 12,5% ej avdragsbill moms på halva köpesumman (som "betalas" via leasing) plus 25% ej avdragsgill moms på restvärdet, d v s på ca: 50% av köpesumman. Om de väljer att lösa ut bilen efter leasingperioden, vilket de flesta gör. Om elbilar vore momsfria så skulle de alltså bli billigare, även för företag.
Om elbilen blir momsfri blir det ointressant att prata om ”momssmittade” bilar.
I mitt fall skulle företaget lika gärna kunna köpa bilen direkt utan moms. Då slipper man också räntan. Anledningen att leasa är för mig just den rabatt man får av staten på 12,5 % utöver miljöbilspremien.
Sen kan det förstås se annorlunda ut i andra bolag. Men utan garanterat restvärde som Tesla tidigare erbjudit, så är leasingen också av det skälet mindre intressant.
Alla företag har inte likvida medel att köpa för och även om det har det så slipper du inte kapitalkostnaden. Är räntan lägre än förväntad avkastning så bör man låna/leasa ändå.
Precis, att elbilar blev momsfria skulle påverka en extremt liten del av leasingmarknaden. Väldigt få företag, även de som har god likviditet, kommer att börja köpa bilar så länge räntan är så låg som den är nu. Jag kan tänka mig bättre saker att göra med likviditet än att binda upp det i fordon...
Jag tycker EU är en bra idé, men då de inte lyckas avskaffa tidsomställning trots allt de gjort förstår jag inte hur de skall klara av att få gemensamma regler om moms på elbilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Kan man inte kan göra avskrivningar på fordon man köper?
Absolut, allt man köper gör man avskrivningar på, är det under ett visst belopp
(Typ 25 tusen eller nåt) gör man en direkt-avskrivning dvs hela beloppet direkt