Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.

Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
Ja, för till Stockholm vill riktiga göteborgare verkligen inte åka...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.

Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
Jag tror inte det är i särskilt hög omfattning jämfört med Stockholmare som åker söderut. Jag kan ha fel, men jag orkar inte bråka om varenda liten detalj och vartenda litet ord. Det är ju inte ens det här som tråden handlar om.
Fredrik j
Inlägg: 10786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.

Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
Jag tror inte det är i särskilt hög omfattning jämfört med Stockholmare som åker söderut. Jag kan ha fel, men jag orkar inte bråka om varenda liten detalj och vartenda litet ord. Det är ju inte ens det här som tråden handlar om.
Det fanns en teori nån sida bort att höjningen var tillfällig och bara i Ödeshög och bara över höstlovet.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Delta »

Det här har blivit en ytterst tråkig tråd att läsa. :roll:
Därför låter jag bli :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Mickep »

Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Det fanns en teori nån sida bort att höjningen var tillfällig och bara i Ödeshög och bara över höstlovet.
Ja, när det är mycket trafik. Inte när tretton göteborgare ska kolla på Vasamuseet.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.
Ionity gjorde helt rätt också. Är ingen välgörenhet detta.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av BrooklynS »

Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.

Ödeshögs SuC har fått ett högre pris under "peak hour" på sina 14 laddare för att styra laddningen till andra tider = tillgängliggöra fler laddare under dagtid. All annan tid är det samma pris som på alla andra SuC.

Det är ju märkligt vilka växlar som dras på detta, och på vilka grunder...
Tesla Y LR -22 EAP
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.

Ödeshögs SuC har fått ett högre pris under "peak hour" på sina 14 laddare för att styra laddningen till andra tider = tillgängliggöra fler laddare under dagtid. All annan tid är det samma pris som på alla andra SuC.

Det är ju märkligt vilka växlar som dras på detta, och på vilka grunder...
Var det inte nån som skrev att det redan var borta?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av LarsL »

Men om det är för att styra bort bilar från vissa tider borde man inte gå ut med det tydligare från Tesla sida då? Blir ju lite löjligt om bara några nördar på forumet vet om det.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Men om det är för att styra bort bilar från vissa tider borde man inte gå ut med det tydligare från Tesla sida då? Blir ju lite löjligt om bara några nördar på forumet vet om det.
Ja, jag tycker det är märkligt också. Antar att de litar på att folk lär sig.

Vet inte varför de skulle vilja införa tidsstyrda tariffer annars?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Banane skrev:
Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.
Ionity gjorde helt rätt också. Är ingen välgörenhet detta.
Nej det är oligopol.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av HenrikC »

:twisted: Det är kanske ett test för att demonstrera potentiella intäktsmodeller inför en framtida avknoppning av Supercharger-nätverket i Europa. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Robertrimmevik »

Banane skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
SR+ klår väl S85 i det mesta.
Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.
I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.
Jag tror inte S85 var WLTP-klassad alls och definitivt inte till 502 km. Det var nog NEDC.

Tror du får lämna cyklarna hemma. Så gör jag. Då kommer du nog 10 mil längre med din LR.
Eller köp en e-tron. Byggd för att vara praktisk. Körde med cyklar på kroken, märkte ingen skillnad alls på förbrukningen. (Och jag är en av de som kollar förbrukningen minutiöst)
Med en E-tron laddar man också 5-100% på ca 40 min på 150kw.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Robertrimmevik skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
point1 skrev:
Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.
I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.
Jag tror inte S85 var WLTP-klassad alls och definitivt inte till 502 km. Det var nog NEDC.

Tror du får lämna cyklarna hemma. Så gör jag. Då kommer du nog 10 mil längre med din LR.
Eller köp en e-tron. Byggd för att vara praktisk. Körde med cyklar på kroken, märkte ingen skillnad alls på förbrukningen. (Och jag är en av de som kollar förbrukningen minutiöst)
Med en E-tron laddar man också 5-100% på ca 40 min på 150kw.
Oj det är ju riktigt bra, hur mycket har du kört med cyklar och vilket ställ samt hur många cyklar brukar du köra med? Är det motorväg du kört? När man kör typ inlandsvägar i 80 så är det ju inget problem utan är ju mer på motorvägen i 110-130 det blir problem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Oj det är ju riktigt bra, hur mycket har du kört med cyklar och vilket ställ samt hur många cyklar brukar du köra med? Är det motorväg du kört? När man kör typ inlandsvägar i 80 så är det ju inget problem utan är ju mer på motorvägen i 110-130 det blir problem.
Jag är också lite undrande över din (pont1) höga förbrukning med cyklar på kroken.

Jag kör själv då och då med lastkorg och stor väska på kroken (se separat tråd) och märker ingen ökad förbrukning öht på motorvägen, iaf inte utanför normal variation som kommer sig av temperatur, vind, nederbörd etc.

Det kanske iofs är annorlunda med cyklar (aldrig testat), och Model 3 kanske påverkas mer än X, men för mig spelar det alltså ingen egentlig roll om jag har min stora korg+väska eller inte.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

fth skrev:
point1 skrev:
Oj det är ju riktigt bra, hur mycket har du kört med cyklar och vilket ställ samt hur många cyklar brukar du köra med? Är det motorväg du kört? När man kör typ inlandsvägar i 80 så är det ju inget problem utan är ju mer på motorvägen i 110-130 det blir problem.
Jag är också lite undrande över din (pont1) höga förbrukning med cyklar på kroken.

Jag kör själv då och då med lastkorg och stor väska på kroken (se separat tråd) och märker ingen ökad förbrukning öht på motorvägen, iaf inte utanför normal variation som kommer sig av temperatur, vind, nederbörd etc.

Det kanske iofs är annorlunda med cyklar (aldrig testat), och Model 3 kanske påverkas mer än X, men för mig spelar det alltså ingen egentlig roll om jag har min stora korg+väska eller inte.

/fth
Det är troligtvis stor skillnad på en Model X som har mycket större frontalarea än en Model 3. Jag vet inte hur din väska ser ut men jag har mycket svårt att tro att den skulle ha högre luftmotstånd än detta:

Bild

Förbrukning ligger kring 300 Wh/km (ofta lite högre på motorväg). Vad ligger eran på?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Robertrimmevik »

[/quote]Det är inte samma sak. Du har ingen aning om vad en snabbladdare kostar att bygga och driva men ändå tycker du att Tesla tar överpriser? Varför? Du måste ju rimligen veta något som jag inte vet. Tänk även på att Tesla ska tjäna in pengarna det kostade att bygga stationer i obygden också. Stationer som aldrig någonsin kommer gå med vinst. Bara att skicka en reparatör till Storuman lär kosta många tusen.

Är det så billigt och lätt att bygga snabbladdarnätverk som du hävdar så kommer konkurrensen givetvis att öka framöver. Jag tror inte det är så tyvärr utan man får räkna med att roadtrippen kostar lika mycket i bränsle som med bensinbilen. Minst. Huvudsaken är väl ändå den totala bränslekostnaden över helåret?[/quote]


Exakt äntligen någon som tog upp det. Vill ni Teslaägare ha ett eget exklusivt laddnätverk så får ni ju betala för det. Ska man ta sig till Hemavan/Tärna 5-6 ggr om året så kostar det.
Ett alternativ hade varit att delvis finansiera Storumans SuC med att öppna upp för andra fabrikat om så till 9kr/kWh. Då slipper icke-Tesla ägare förlita sig på enstaka 50kW-laddare.
Men tydligt är ju att Tesla inte vill hjälpa elbilsutvecklingen på traven. För ska man vara bunden till Tesla bör ju dessa bilar också kunna servas i obygden(speciellt när man bygger bilar med mest fabrikationsfel av alla fabrikat).
Alltså är det tänkt att dessa exklusiva laddare aldrig ska användas av vi som bor i glesbygden, utan det är endast en semesterservice med några få toppar. Och det ska ju Teslaägare givetvis betala för.
Borde ju rimligtvis bli dyrare att ladda på Teslaladdare än andra då dessa är mer exklusiva.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

Robertrimmevik skrev:
Exakt äntligen någon som tog upp det. Vill ni Teslaägare ha ett eget exklusivt laddnätverk så får ni ju betala för det. Ska man ta sig till Hemavan/Tärna 5-6 ggr om året så kostar det.
Ett alternativ hade varit att delvis finansiera Storumans SuC med att öppna upp för andra fabrikat om så till 9kr/kWh. Då slipper icke-Tesla ägare förlita sig på enstaka 50kW-laddare.
Men tydligt är ju att Tesla inte vill hjälpa elbilsutvecklingen på traven. För ska man vara bunden till Tesla bör ju dessa bilar också kunna servas i obygden(speciellt när man bygger bilar med mest fabrikationsfel av alla fabrikat).
Alltså är det tänkt att dessa exklusiva laddare aldrig ska användas av vi som bor i glesbygden, utan det är endast en semesterservice med några få toppar. Och det ska ju Teslaägare givetvis betala för.
Borde ju rimligtvis bli dyrare att ladda på Teslaladdare än andra då dessa är mer exklusiva.
När supercharger-nätverken skapades ville ju ingen annan Tesla vara med, fast de tillfrågades. Vi var många pionjärer med Tesla i början, och ständigt ifrågasatt av ”elbil kommer aldrig fungera för mina behov”-maffian. Nu verkar den vakna till och ska helt plötsligt ha allt som Tesla byggt upp?

Vi Tesla-ägare har nog inget intresse av ett exklusivt laddnätverk. Utan du projicerar din ilska på oss, det är ju bilföretagen som inte vill samarbeta med Tesla och konstant motarbetat elbilar.
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Det är troligtvis stor skillnad på en Model X som har mycket större frontalarea än en Model 3. Jag vet inte hur din väska ser ut men jag har mycket svårt att tro att den skulle ha högre luftmotstånd än detta:

Förbrukning ligger kring 300 Wh/km (ofta lite högre på motorväg). Vad ligger eran på?
Min väska är ju "gömd" bakom bilen, så den påverkar nog som du säger mycket mindre än cyklarna, dom ser ju ut att "sabotera" aerodynamiken rätt rejält :D

Jag har en förbrukning på motorväg 110km/h på c:a 210Wh/km under sommarväglag, total snittförbrukning efter >12000 mil är c:a 240Wh/km, då kör jag mest motorväg, rätt mycket autobahn och snabba (130+) motorvägar i Europa under sommarhalvåret, men även en hel del mil i vinterförhållanden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

fth skrev:
point1 skrev:
Det är troligtvis stor skillnad på en Model X som har mycket större frontalarea än en Model 3. Jag vet inte hur din väska ser ut men jag har mycket svårt att tro att den skulle ha högre luftmotstånd än detta:

Förbrukning ligger kring 300 Wh/km (ofta lite högre på motorväg). Vad ligger eran på?
Min väska är ju "gömd" bakom bilen, så den påverkar nog som du säger mycket mindre än cyklarna, dom ser ju ut att "sabotera" aerodynamiken rätt rejält :D

Jag har en förbrukning på motorväg 110km/h på c:a 210Wh/km under sommarväglag, total snittförbrukning efter >12000 mil är c:a 240Wh/km, då kör jag mest motorväg, rätt mycket autobahn och snabba (130+) motorvägar i Europa under sommarhalvåret, men även en hel del mil i vinterförhållanden.

/fth
Exakt det påverkar nog inte aerodynamiken nämnvärt med en väska baktill, speciellt inte på en X. Cyklarna sabbar aerodynamiken fullständigt, därför vore det intressant om E-trons luftflöde kanske inte stördes så mycket av cyklar. Dessvärre är det ju oftast så att när man hör andra prata om deras cyklar osv så är det litet dragkroksställ (utan plattform) med några små barncyklar hängandes, inte cyklar som de jag har som har lång hjulbas med däck som sticker ut samt är relativt höga, och när de står sådär på sidan blir de ju som en vägg i princip. Drömmer om en Cybertruck där jag kan ha dom under kåpan eller något :) det skulle spara mycket el. Har ju dessutom en cykel i bilen också eftersom när jag har cyklar på taket och kroken är förbrukningen kring 330+ Wh/km på motorväg.

Som en liten anekdot hade jag 1.5-1.6 l/mil i förbrukning med min XC60 T8 med 3 cyklar på kroken och 3 på taket när jag körde motorväg i 120 km/h... så inte bara Model 3 som har kass räckvidd med många cyklar...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

TeslaBjörn hade väl något test där en motorbåt efter Model X drog rejält mer än ett stort skåp på släpkärran. Även ifall ytan var större på skåpet så drog båten mer antagligen pga mer turbulens. Kan vara värt att testa att klä in cyklarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Mickep »

Skulle kunna tänka mig att ionity och tesla gör ett samarbete där de beöker varandras laddare mot avgift. (men det kräver att ionity tar ut pinnen ur ***** och får sina saker på banan (såsom bil identifiering m.m.).
Skriv svar