Lös parkeringssensor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Lös parkeringssensor

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En av de mittre parkeringssensorerna bak har lossnat och tryckts in ca 1 cm i stötfångaren. Detta gör att det är ett konstant plingande när man lägger bilen i R.

Är det någon här som vet hur man lättast kommer åt sensorernas baksida? Och hur sitter sensorerna fast?
Måste man ta bort stötfångaren eller kan man komma åt på något annat sätt?

Bilen är en Model S 2014 med AP.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Lös parkeringssensor

Inlägg av Lessmog »

Nicke Nyfiken skrev:
En av de mittre parkeringssensorerna bak har lossnat och tryckts in ca 1 cm i stötfångaren. Detta gör att det är ett konstant plingande när man lägger bilen i R.

Är det någon här som vet hur man lättast kommer åt sensorernas baksida? Och hur sitter sensorerna fast?
Måste man ta bort stötfångaren eller kan man komma åt på något annat sätt?

Bilen är en Model S 2014 med AP.
Ja, du måste nog lossa åtminstone lite på bakskölden. :(

Råkade göra det på min 2015 S (AP1) när jag i ett mörkt och trångt garage backade emot en dragkrok som inte syntes och sedan ryckte loss halva skölden. Fixades på den lokala mecken så jag kan inte svara på exakt hur det hela är fäst, men det är säkert med clips. Det var trångt om fingrarna, sa dom. :?

Sensorn kan nog fästas med tillgänglig mtrl om bygeln eller vad det är har gått sönder. Gaffatejp? Försiktig med högtryckarn och starka tvätt/lösningsmedel ... ;)
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Lös parkeringssensor

Inlägg av Folke »

Jag körde in i en stolpe i somras som orsakade att sensorn släppte.

Tesla löste det för 1100 kr. Trodde jag. De är så jävla inkompetenta så de limmade bara på en sidan så sensorn satt snett efter att de klåparna hade fått betalt. Kontaktade Tesla igen och sa att det inte var ok, men de kunde inget göra sa de, de var så bra de kunde fixa.

Då åkte jag till en plåtverkstad som löste det samtidigt som de fixade plåten. När jag frågade vad som var fel skrattade de och sa att det bara var ena sidan på sensorn var limmad.

Jag kontaktade Tesla efter detta men de tycker de gjort ett bra arbete. Inte ens så här enkla saker kan deras service alltså lösa längre. Och deras jävla bemötande fick mig att inse att detta är min sista Tesla.

Dvs, mitt tips är att åk till någon lokal plåtverkstad som har lim och några hjärnceller.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Lös parkeringssensor

Inlägg av Curik »

Folke skrev:
Tesla löste det för 1100 kr. Trodde jag. De är så jävla inkompetenta så de limmade bara på en sidan så sensorn satt snett efter att de klåparna hade fått betalt. Kontaktade Tesla igen och sa att det inte var ok, men de kunde inget göra sa de, de var så bra de kunde fixa.

Jag kontaktade Tesla efter detta men de tycker de gjort ett bra arbete. Inte ens så här enkla saker kan deras service alltså lösa längre. Och deras jävla bemötande fick mig att inse att detta är min sista Tesla.
Haha, fast det är ju bara att du står på dig. Du har ju lagen på din sida; det är bara att gå tillbaka och kräva det korrigerat.
Kommer det fram att dom gjort en korrigering som inte håller så kräver du pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Lös parkeringssensor

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lessmog skrev:
Ja, du måste nog lossa åtminstone lite på bakskölden. :(

Råkade göra det på min 2015 S (AP1) när jag i ett mörkt och trångt garage backade emot en dragkrok som inte syntes och sedan ryckte loss halva skölden. Fixades på den lokala mecken så jag kan inte svara på exakt hur det hela är fäst, men det är säkert med clips. Det var trångt om fingrarna, sa dom. :?

Sensorn kan nog fästas med tillgänglig mtrl om bygeln eller vad det är har gått sönder. Gaffatejp? Försiktig med högtryckarn och starka tvätt/lösningsmedel ... ;)
Har kollar lite mer noggrant nu och det ser ut som stötfångaren måste loss och det är inte gjort på en fikarast. :cry:

Och det är tyvärr inte sensorn som lossnat från fästet, utan fästet som lossnat från stötfångaren. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Re: Lös parkeringssensor

Inlägg av AlexanderModelS »

När min parkeringssensor "trycktes/föll in" i kofångaren så blev detta åtgärden från Tesla. Detta var ett halvår sedan med en Model S '15.
Skärmklipp.PNG
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Lös parkeringssensor

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AlexanderModelS skrev:
När min parkeringssensor "trycktes/föll in" i kofångaren så blev detta åtgärden från Tesla. Detta var ett halvår sedan med en Model S '15.
Tack för upplysningen. Det var uppenbarligen samma fel som på min att det var hållaren som lossnat. Det var förvånansvärt ”billigt” hos tesla.

Jag har dock själv lyckats att limma dit hållaren utan att ta bort stötfångaren så problemet är löst för min del. Skönt att slippa plinget hela tiden när man backar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar