Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur är det med tillgången till 150 kW (icke SuC) laddare norr om Fjollträsk?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fördelen är mest bang for the buck. Mest prestanda, räckvidd och ny teknik samt laddnätverk, för pengarna.Bjelke skrev:HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
Visst händer det mkt konstant. Att köra Tesla gör man ju mkt just pga det. Utveckligen går snabbt framåt och man provar sig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar.
Tesla är också den enda biltillverkaren som bara säljer rena elbilar. Dvs de har inte råd att "alienera" folk.
Summa summarum så skulle jag vara betydligt mer orolig om jag valde ngt annat märke. Dom behöver bara sälja tillräckligt många elbilar för att slippa böter, när dom gjort det kan dom ta till vilka fasoner som helst, exempelvis det vi såg med chockhöjningen på IONITY. Eller den extremt snabba nedläggningen av eup/citigo/mii. Eller prisdumpningen av etron...
Det är trots all avgasbilar som är deras levebröd i många år till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!taliz skrev:Fördelen är mest bang for the buck. Mest prestanda, räckvidd och ny teknik samt laddnätverk, för pengarna.Bjelke skrev:HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
Visst händer det mkt konstant. Att köra Tesla gör man ju mkt just pga det. Utveckligen går snabbt framåt och man provar sig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar.
Tesla är också den enda biltillverkaren som bara säljer rena elbilar. Dvs de har inte råd att "alienera" folk.
Summa summarum så skulle jag vara betydligt mer orolig om jag valde ngt annat märke. Dom behöver bara sälja tillräckligt många elbilar för att slippa böter, när dom gjort det kan dom ta till vilka fasoner som helst, exempelvis det vi såg med chockhöjningen på IONITY. Eller den extremt snabba nedläggningen av eup/citigo/mii. Eller prisdumpningen av etron...
Det är trots all avgasbilar som är deras levebröd i många år till.
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inte mycket. Min 3 år gamla BMW 5-serie kunde betydligt mer och ofta bättre än Tesla, bland annat då kunde den fickparkera felfritt utan att det kostade 78 papp extra, "bara" 16k tror jag.Esterox skrev:
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Det som gjorde att jag valde MS var just SuC och ett förmånsvärde som är riktigt bra, annars hade jag hellre åkt Taycan.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Om det är en medveten strategi eller ej ska jag låta vara osagt men det faktum att alternativen till Tesla nu faktiskt börjar bli riktigt bra passar ju ganska bra in i Elon's planer om att ställa om fordonsindustrin.
En ökad konkurrens är ju positivt både för innovationstakten och inte minst för oss konsumenter som får mer att välja på
En ökad konkurrens är ju positivt både för innovationstakten och inte minst för oss konsumenter som får mer att välja på
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag skulle säga att Tesla är bra på gränssnitt, rent användningsmässigt alltså.Linkz skrev:Inte mycket. Min 3 år gamla BMW 5-serie kunde betydligt mer och ofta bättre än Tesla, bland annat då kunde den fickparkera felfritt utan att det kostade 78 papp extra, "bara" 16k tror jag.Esterox skrev:
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Det som gjorde att jag valde MS var just SuC och ett förmånsvärde som är riktigt bra, annars hade jag hellre åkt Taycan.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Tycker infotainment är betydligt mycket mer intuitivt och lättanvänt än konkurrenterna.
Håller dock med helt när det sen gäller faktiska funktioner och avsaknad av features man förväntar sig av en modern bil.
Man har t.ex. en stor skärm för navigation men funktionen är minst sagt sparsmakad
Re: Porsche Taycan (Mission E)
För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Spotify som nämns är väl ett bra exempel och ganska symptomatiskt för hur jag upplever Teslas infotainment egentligen;Esterox skrev:Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Begränsad funktionalitet och något som buggar dagligen.
Mest är det det att den hanterar nätverksförändringar så katastrofalt dåligt och det ger i sin tur märkliga buggar, t.o.m i gränssnittet.
Sen saknas både utbud och riktigt basala funktioner som att ens kunna köa en låt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kanske lite OT att diskutera Tesla infotainment i en Taycan-tråd, men eftersom alla verkar göra det så kan jag ju lika gärna passa på att hålla med dig gällande både snålt med funktioner i kartorna och i Spotify (saknar tex. stöd för podcast).Vulgarsonic skrev:Jag skulle säga att Tesla är bra på gränssnitt, rent användningsmässigt alltså.Linkz skrev:Inte mycket. Min 3 år gamla BMW 5-serie kunde betydligt mer och ofta bättre än Tesla, bland annat då kunde den fickparkera felfritt utan att det kostade 78 papp extra, "bara" 16k tror jag.Esterox skrev:
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Det som gjorde att jag valde MS var just SuC och ett förmånsvärde som är riktigt bra, annars hade jag hellre åkt Taycan.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Tycker infotainment är betydligt mycket mer intuitivt och lättanvänt än konkurrenterna.
Håller dock med helt när det sen gäller faktiska funktioner och avsaknad av features man förväntar sig av en modern bil.
Man har t.ex. en stor skärm för navigation men funktionen är minst sagt sparsmakad
Vet inte läget gällande nya versioner av Spotify, men gällande kartor så verkar det iaf. vara på gång lite nya bra funktioner i V11:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.Esterox skrev:Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:
För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.
"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.
Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".
En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fast ljudanläggningen blir inte bättre än det du matar den med. Exempelvis köra via BT är ju kast. I Volvo så kör du via det inbyggda modemet och ljudkvalitén är helt outstanding, det ihop med B&W är magiskt. Stor skillnad, samma sak med internetradio.Legato skrev:Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.Esterox skrev:Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:
För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.
"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.
Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".
En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
På Volvon påverkas iallafall ljudet ordentligt när du väljer mellan låg,hög och extreme i den inbyggda Spotify appen.
Men alla tycker olika, vissa tycker utblås är toppen, andra tycker en schysst Head-up är något som bör finnas när alla andra tillverkare haft det i över 10 år.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Intressant att du bara ignorerar exempel på väldigt innovativ teknik för att det inte passar in i ditt extremt kategoriska och grovt felaktiga påstående om att "inte vara på banan" när det gäller teknik.Esterox skrev:Fast ljudanläggningen blir inte bättre än det du matar den med. Exempelvis köra via BT är ju kast. I Volvo så kör du via det inbyggda modemet och ljudkvalitén är helt outstanding, det ihop med B&W är magiskt. Stor skillnad, samma sak med internetradio.Legato skrev:Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.Esterox skrev:Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.
"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.
Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".
En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
På Volvon påverkas iallafall ljudet ordentligt när du väljer mellan låg,hög och extreme i den inbyggda Spotify appen.
Men alla tycker olika, vissa tycker utblås är toppen, andra tycker en schysst Head-up är något som bör finnas när alla andra tillverkare haft det i över 10 år.
B&W systemet är jättebra, det håller jag med om. Faktiskt det enda jag testat som är nästan lika bra som Model 3s premium... "Ljudanläggningen blir inte bättre än det du matar den med" är ett märkligt påstående. Du kan lika gärna säga "Ljudanläggningen blir inte bättre än X" där X är högtalarna, förstärkarna, DA (beroende på vad man matar med) osv.
Men jag tror inte vi kommer längre här. Du har bestämt dig för något på väldigt irrationella grunder och är uppenbarligen inte intresserad av att ta till dig det andra skriver.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har inte den här tråden spårat ur?
Känns inte som att särskilt mycket är kopplat till Porsche Taycan....
Känns inte som att särskilt mycket är kopplat till Porsche Taycan....
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du skriver flera gånger att Volvo är bättre och att de är pga att de har högre kvalité på ljudet. Men vad bygger du detta på, har du någon källa som visar detta? Du skriver att det blir dåligt ljud om du streamer musik över bluetooth vilket stämmer men vad har det med diskussionen att göra?Esterox skrev:Fast ljudanläggningen blir inte bättre än det du matar den med. Exempelvis köra via BT är ju kast. I Volvo så kör du via det inbyggda modemet och ljudkvalitén är helt outstanding, det ihop med B&W är magiskt. Stor skillnad, samma sak med internetradio.Legato skrev:Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.Esterox skrev:Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.
"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.
Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".
En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
På Volvon påverkas iallafall ljudet ordentligt när du väljer mellan låg,hög och extreme i den inbyggda Spotify appen.
Men alla tycker olika, vissa tycker utblås är toppen, andra tycker en schysst Head-up är något som bör finnas när alla andra tillverkare haft det i över 10 år.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ett inlägg som troligen inte för tråden framåt, men idag såg jag 2 st Taycan i Uppsala.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...
Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...
Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Dom är säkert på väg upp till något vinter event norrut eller liknande.Erxon skrev:Ett inlägg som troligen inte för tråden framåt, men idag såg jag 2 st Taycan i Uppsala.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...
Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
När jag körde Taycan på Arlanda Test Track hade de kört upp bilar från Malmö och Göteborg för att få tillräckligt många bilar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://amp.theguardian.com/money/2020/ ... ng-network
Ganska underhållande att läsa, de har just köpt en Taycan troligen utan att ta reda på något om elbilar först, gör en längre resa och sedan försöker ladda bilen under hemresan, höjdpunkten är när de äntligen kommer till en hel hög fungerande snabbladdare märkta Tesla och försöker ladda där!
Ganska underhållande att läsa, de har just köpt en Taycan troligen utan att ta reda på något om elbilar först, gör en längre resa och sedan försöker ladda bilen under hemresan, höjdpunkten är när de äntligen kommer till en hel hög fungerande snabbladdare märkta Tesla och försöker ladda där!
When they finally got to a working fast charger at a motorway services – via two more that were not operating – they were met with eight shiny Tesla chargers but discovered they were out of bounds because they are only available to the brand’s owners.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer Jesus hur det har blivit!martinot skrev:Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo, är ju inte främst tiden, men mer alla skitbrickor, RFID-tags, laddkort, man måste ha med sig.thnis skrev:Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer Jesus hur det har blivit!martinot skrev:Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Men detta kommer lösa sig då Porsche/VAG jobbar på en sådan lösning att bara kunna ansluta laddkabel för laddning hos Ionity (liknande Teslor som laddar på SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förutom att det kan bli många brickor mm så är ju problemet att en bricka kan glömmas hemma/ligga i fel bil ellermartinot skrev:Jo, är ju inte främst tiden, men mer alla skitbrickor, RFID-tags, laddkort, man måste ha med sig.thnis skrev:Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer Jesus hur det har blivit!martinot skrev:Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Men detta kommer lösa sig då Porsche/VAG jobbar på en sådan lösning att bara kunna ansluta laddkabel för laddning hos Ionity (liknande Teslor som laddar på SuC).
bara tappas bort... inte kul när man upptäcker det vid laddaren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19