Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!
Moderator: Redaktion
Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!
Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.
https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.
https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).eizzmar skrev:Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.
https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?
Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Nu är inte jag en elbilsägare själv, men ser fram emot en om några månader. Men har provkört Tesla flera gånger och även en hel del andra märken och det första jag gör är att ställa in regenerativ bromsning på högsta läge. Älskar det, så blir inte ett problem för mig. Däremot så vet jag en närstående som hatar det och som vill köra "vanligt".martinot skrev:Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).eizzmar skrev:Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.
https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?
Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Exakt, och sån halka har dom aldrig i Kalifornien...NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Det är bra också om man vill/måste köra extremt snålt (pulse and glide tex)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Och i saltslask kan det vara bra att använda skivbromsarna ibland för att hålla dem motionerade tänker jag mig.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.Bjelke skrev:Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Inställning låg är mer energieffektivt i motsats till vad många tror, så länge man ej behöver använda bromspedalen.
Jag kör låg nu och tycker det är mer bekvämt, bara släppa upp pedalen och man får lagom fartminskning och behöver nästan aldrig använda bromsen.
Jag kör låg nu och tycker det är mer bekvämt, bara släppa upp pedalen och man får lagom fartminskning och behöver nästan aldrig använda bromsen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
På sätt och vis gör den ju det redan, det blir ju effekten om den tappar greppet att regen minskas osv, ochkikat skrev:Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.Bjelke skrev:Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
visst det funkar bra egentligen, jag kör sedan några år med normal regen nästan jämt, men när det är typ
underkylt regn så ändrar jag till låg eftersom systemet inte är fullständigt perfekt liksom...
Men ditt förslag borde funka
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Min Model S Ludicrous byggd Juli 2020 med 2020.40.3
har kvar Low & Standard.
Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?
har kvar Low & Standard.
Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Även manualen till min beställda M3 har kvar två nivåer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Hade varit fint. Hade gärna kunnat öka den faktiskt.Bjelke skrev:Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Bra om man hade kunnat ställa in den tex. från 0 - 10.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Jag gillar regensetting på paddlar faktiskt. Som Kia/Hyundai och en del andra har. Använder det ganska mycket.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Jag testade lägre regen nån gång när bilen var ny och konstaterade att den var ungefär som på Zoen, vilket jag alltid tyckt har varit för lite. Så jag har haft inställningen på hög sen dess. Hur stark regenereringen blir reglerar jag med hur mycket jag släpper på gasen. Enkelt och fungerar bra!
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Model 3 LR AWD
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.perre skrev:Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Har varit utan regen helt i helgen pga något fel på sensor/mjukvara. När man vant sig med det och använt det i fyra år känns det riktigt läskigt när bilen bara rullar och rullar. Det kapar ju en hel del reaktionstid när bilen börjar bromsa långt innan du hunnit nå bromspedalen.
Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara.
Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Tycker normal regen är ok på normalvinterväg. På riktigt hal väg (särskilt med full last) så tycker jag bilen känns nervös i bak. Går bra att vara försiktig på gasen ända till man behöver/vill bromsa mer. I extra halt väglag tycker jag lowregen är användbart .martinot skrev:Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.perre skrev:Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Ja, på en ICE-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...
Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.Curik skrev:Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...
Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Att även koppla enpedalsläget mot bromsarna vore inte fel det heller, men då skulle jag vilja ha det valfritt. Jag är en sån som hellre släpper på gasen lite tidigare än vanligt när jag ser på skärmen att regen är begränsad än att köra full fart fram och stampa på bromsen.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.martinot skrev:Ja, på en ICE-bil.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Krävs lite planerad körning också vilket man bör använda oavsett. Själv skulle jag vilja ha möjlighet att helt stänga av regen på enkelt sätt, att lägga i neutral är lite meckigt.Banane skrev:Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.martinot skrev:Ja, på en ICE-bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.