Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.
Enligt tyska källor ska Giga Berlin nå 2 miljoner bilar per år. Austin blir antagligen något liknande.
Ja, Giga Shanghai känns lite som en förserie för att testa konceptet. Tror dock att Giga Austin blir bra mycket större än Giga Berlin när det väl är färdigbyggt. Dels var initiala ytan bra mycket större, i princip samtliga övriga fabriker tillsammans eller drygt 3 gånger större än Giga Berlin och dels har Tesla fixat ytterligare angränsande mark i efterhand. Skulle inte bli förvånad om de bygger första Terra Factory i Austin. Huvudkontot m.m. lär också flytta dit nu när Elon har flyttat till Texas.
Giga och Terra avser produktionskapacitet av batterier som dock direkt är kopplat till bilproduktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Hur var det nu med att plocka ut en enskild månad...
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Ja, man undrar ju vad som hände med alla oceaner av bilar man såg uppställda på parkeringsplatser, var det inte så många trots allt eller var det något fel på dem så de måste tillbaka till fabrik för att byta komponenter? Är ju längre levtid på id3 än TM3.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Om man inte ville leverera alla varför producera dem så långt innan i så stort antal? Skulle det vara något fel så får de lik förbaskat rätta detta på bilarna nu eftersom de redan är producerad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser
Väldigt märkligt resonemang.
Elbilar är inget nytt för VW, e-up har tillverkats i många år.
"Vi vill inte sälja så många ID3(som vi har massor av på lager) för det är fel på dom, så vi måste ändå återkalla dom."
Så VW säljer fullt medvetet felaktiga ID3 bilar i "lagom" stor mängd, så att de inte får CO2 böter, men som inte blir så dyrt att återkalla?
Känns som en paniklösning där kunden blir lidande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Om man inte ville leverera alla varför producera dem så långt innan i så stort antal? Skulle det vara något fel så får de lik förbaskat rätta detta på bilarna nu eftersom de redan är producerad.
Du har kanske läst om att de har haft problem med mjukvaran?
Så volkswagen har lyckats leverera 8500 bilar trots gigantiska problem med mjukvara som inte går att fixa OTA?
Så VW klarar bara av att uppdatera ca 2 000-3 000 bilar per vecka? De har ju bara klarat av att uppdatera lite drygt 14 000 bilar på 6 veckor.
Om detta stämmer och det fortfarande är mjukvaran som strular så lär det bli inte gå bra för VW. När de väl fått fram mjukvara som är acceptabel så borde de kunna uppdatera bilarna fortare än så.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser
Väldigt märkligt resonemang.
Elbilar är inget nytt för VW, e-up har tillverkats i många år.
"Vi vill inte sälja så många ID3(som vi har massor av på lager) för det är fel på dom, så vi måste ändå återkalla dom."
Så VW säljer fullt medvetet felaktiga ID3 bilar i "lagom" stor mängd, så att de inte får CO2 böter, men som inte blir så dyrt att återkalla?
Känns som en paniklösning där kunden blir lidande.
VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Hur var det nu med att plocka ut en enskild månad...
Och speciellt slutet på ett kvartal, där det statistisk är bästa månaden för Tesla. Kanske vi ska titta över fler månader?
Sen kanske VW bara vill leverera det antal elbilar som gör att dom inte får böter i 2020.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Det moderna sättet att jobba är att få ut förbättringar till kunden så fort de är färdiga, även om de är små. Även små förbättringar ger över tid ett stort värde och produkten går framåt och blir bättre. Därför är det kritiskt att ett modernt företag kan uppdatera sin produkt snabbt och enkelt så att kunden hela tiden kan få förbättringarna. Att springa runt med USB-stickor till varje bil är inte snabbt.
VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Det moderna sättet att jobba är att få ut förbättringar till kunden så fort de är färdiga, även om de är små. Även små förbättringar ger över tid ett stort värde och produkten går framåt och blir bättre. Därför är det kritiskt att ett modernt företag kan uppdatera sin produkt snabbt och enkelt så att kunden hela tiden kan få förbättringarna. Att springa runt med USB-stickor till varje bil är inte snabbt.
Det är välkänt att VW problem med sin OTA. Hur bör de göra med det i minnet? Ditt svar är tyvärr av typen "hallå yxskaft".
VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Det moderna sättet att jobba är att få ut förbättringar till kunden så fort de är färdiga, även om de är små. Även små förbättringar ger över tid ett stort värde och produkten går framåt och blir bättre. Därför är det kritiskt att ett modernt företag kan uppdatera sin produkt snabbt och enkelt så att kunden hela tiden kan få förbättringarna. Att springa runt med USB-stickor till varje bil är inte snabbt.
Det är välkänt att VW problem med sin OTA. Hur bör de göra med det i minnet? Ditt svar är tyvärr av typen "hallå yxskaft".
Fixa OTA, fixa OTA och fixa OTA. Att kunna komma med ständiga förbättringar är kritiskt för att nå framgång.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Nej. VWs planerade produktionskapacitet är mycket lägre än Teslas även för leveranser i Europa så det kommer inte hända. Däremot kan det bli enstaka perioder när VW leverar mer men i det stora hela ligger de för långt efter.
Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 36 procent av personbilsregistreringarna i oktober.
Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 36 procent av personbilsregistreringarna i oktober.
Tycker båda siffrorna är intressanta. Även intressant att både bensin och dieselbilars andel sjunker så snabbt. Bilar med eldrift är förbi dieselbilar nu, och det tar nog inte mer än nått år innan även bensinbilen får se sig omkörd.
Intressanta också det även i Europa i stort börjar se bra ut. De här siffrorna tar dock med även mildhybrider men visar ändå på en ganska snabb förändring och acceptans för eldrift.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR