Max 80km/h för ICE

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

PerV skrev:
Du har fel, det handlar inte om en ålderdom i ensamhet, det handlar om klimatet.
Ålderdom i ensamhet rankar jag värre än att behöva anpassa sig till förändrat klimat.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av kenny »

Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Du har fel, det handlar inte om en ålderdom i ensamhet, det handlar om klimatet.
Ålderdom i ensamhet rankar jag värre än att behöva anpassa sig till förändrat klimat.
Ja, det är för att du bara tänker på dig själv. :)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

kenny skrev:
Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Du har fel, det handlar inte om en ålderdom i ensamhet, det handlar om klimatet.
Ålderdom i ensamhet rankar jag värre än att behöva anpassa sig till förändrat klimat.
Ja, det är för att du bara tänker på dig själv. :)
Precis. Ingen annan lär ju göra det. Förutom mina barn då...
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av kenny »

Fredrik j skrev:
kenny skrev:
Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Du har fel, det handlar inte om en ålderdom i ensamhet, det handlar om klimatet.
Ålderdom i ensamhet rankar jag värre än att behöva anpassa sig till förändrat klimat.
Ja, det är för att du bara tänker på dig själv. :)
Precis. Ingen annan lär ju göra det. Förutom mina barn då...
När jag tänker på ett förändrat klimat så tänker jag ju inte att jag får anpassa mig och köpa en tunnare jacka när det blir varmare, utan jag tänker exempelvis på alla djur som dör pga att deras biosfär förstörs, människor som kommer tvingas lämna sina hem för jorden inte längre är brukbar eller alla med strandtomt som måste lämna sina miljonvillor för att dom ligger under vatten. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av LarsL »

Tänk att få vara ifred ett tag, ser fram emot det.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Tänk att få vara ifred ett tag, ser fram emot det.
Jovisst. En sån period uppstår ju när dom flyttar hemifrån.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

kenny skrev:
Fredrik j skrev:
kenny skrev:
Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Du har fel, det handlar inte om en ålderdom i ensamhet, det handlar om klimatet.
Ålderdom i ensamhet rankar jag värre än att behöva anpassa sig till förändrat klimat.
Ja, det är för att du bara tänker på dig själv. :)
Precis. Ingen annan lär ju göra det. Förutom mina barn då...
När jag tänker på ett förändrat klimat så tänker jag ju inte att jag får anpassa mig och köpa en tunnare jacka när det blir varmare, utan jag tänker exempelvis på alla djur som dör pga att deras biosfär förstörs, människor som kommer tvingas lämna sina hem för jorden inte längre är brukbar eller alla med strandtomt som måste lämna sina miljonvillor för att dom ligger under vatten. ;)
Äh. Vissa arter klarar sig bättre och andra sämre. Just människan har ju en oslagbar förmåga att anpassa sig.
Troligtvis kommer ju Sverige bli en populär plats. Vi har gott om plats. Jag har inte strandtomt. Att oroa sig för översvämmade miljonvillor på strandtomt utan att själv ha en kräver ju fullt utvecklad klimatångest.
Tycker vi gör som Greta och lyssnar på forskningen. Min slutsats är att det i så fall inte går att hejda.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av pefreli »

”Äh. Vissa arter klarar sig bättre än andra...Min slutsats är att det i så fall inte går att hejda.”

Verkar finnas ett behov av folkbildning. Till och med på detta eminenta forum.

Börja med att se David Attenboroughs dokumentär ”A life on our planet”.

Det ser verkligen inte bra ut men det är såklart inte för sent att göra något.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
”Äh. Vissa arter klarar sig bättre än andra...Min slutsats är att det i så fall inte går att hejda.”

Verkar finnas ett behov av folkbildning. Till och med på detta eminenta forum.

Börja med att se David Attenboroughs dokumentär ”A life on our planet”.

Det ser verkligen inte bra ut men det är såklart inte för sent att göra något.
Nej, i praktiken tror jag inte det skulle gå att hejda. Det skulle krävas militära insatser och tvångsåtgärder som ju potentiellt skulle kunna sluta i ett världskrig.

Dessutom har ju forskare i regel rätt dålig koll på hur fort det går. "Fortare än vad forskarna tidigare trot" är ju en vanlig kommentar.
Skriv svar