Laddnätverk

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

mikebike skrev:
Det finns tydligen de som kan ladda 90% hemma.
Jag kan ladda 0% hemma. Jag räknar med 80% SuC och resterande på jobbet och köpcentrum.
Jag kulle nog tro att jag ligger över 95% hemmaladning som det se ut just nu.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

LasseTM skrev:
mikebike skrev:
Det finns tydligen de som kan ladda 90% hemma.
Jag kan ladda 0% hemma. Jag räknar med 80% SuC och resterande på jobbet och köpcentrum.
Jag kulle nog tro att jag ligger över 95% hemmaladning som det se ut just nu.
Grattis.
Jag har sedan jag flyttade hemifrån 1983 aldrig haft tillgång till vare sig egen parkeringsplats eller vägguttag i närheten av bilen.
Dessutom cyklar jag normalt till jobbet...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Laddnätverk

Inlägg av Mats79 »

fth skrev:
Mats79 skrev:
Men hur resonerar man vid köp av andra elbilsmärken än Tesla idag just när det gäller laddning på långresor?

Tänker man att ”marknaden löser det” eller att ”50 kW funkar för mig” eller ”hur kan det vara ett problem, det löser sig väl” eller kanske ”jag kör typ aldrig så långt så det spelar ingen roll”. Undrar på riktigt hur man tänker (just för långkörningar) när man köper en Polestar, Audi e-tron eller någon av de andra märkena som nu finns att köpa.
Det finns ju faktiskt andra snabbladdare än Tesla, bara inte lika bekvämt eller billigt.

Under förutsättning att man bara behöver utnyttja snabbladdning någon/några gånger per år så kanske man tar den smällen för att kunna välja den bil man vill ha till vardags.

Med det sagt, själv så skulle jag inte ens överväga något annat märke än Tesla som det ser ut just nu, om inte annat än att jag inte vill stödja ockrarna i Ionity, fuskarna i VW, etc.

/fth
Fast det är ju just det; antalet andra snabbladdarstationer är ju minimalt. De enstaka snabbladdarna som står utplacerade här och var fyller ju en ytterst marginell funktion vid stora reshelger som påsk, sportlov, jul etc. då behovet av snabbladdning är bra mycket större än utbudet är nu.

För att vara övertydlig; jag hoppas och vill verkligen ha fel här.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddnätverk

Inlägg av mati »

Mats79 skrev:
Men hur resonerar man vid köp av andra elbilsmärken än Tesla idag just när det gäller laddning på långresor?

Tänker man att ”marknaden löser det” eller att ”50 kW funkar för mig” eller ”hur kan det vara ett problem, det löser sig väl” eller kanske ”jag kör typ aldrig så långt så det spelar ingen roll”. Undrar på riktigt hur man tänker (just för långkörningar) när man köper en Polestar, Audi e-tron eller någon av de andra märkena som nu finns att köpa.
Jag beställde min e-tron 2018, dvs långt innan det blev snordyrt att ladda hos Ionity. Vid den tiden var Bee med 5kr/kWh dyrast på marknaden. Min förhoppning var att ionity-nätet skulle byggas ut hyfsat snabbt (400 stationer 2020 lovades det) och att det skulle vara rimligt prissatt. Det fanns inte i min vildaste fantasi att snabbladdningspriserna skulle vida överstiga bränslepriserna.
Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag valt en annan bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Steffe har ju lovat reda upp detta. Snart går det att betala med vanliga kreditkort på alla laddstationer och alla har rimliga priser.






Eller?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Mats79 skrev:
Fast det är ju just det; antalet andra snabbladdarstationer är ju minimalt. De enstaka snabbladdarna som står utplacerade här och var fyller ju en ytterst marginell funktion vid stora reshelger som påsk, sportlov, jul etc. då behovet av snabbladdning är bra mycket större än utbudet är nu.

För att vara övertydlig; jag hoppas och vill verkligen ha fel här.
Förutom att det är glest i norr så funkar ju Ionity bra, hade inte varit rädd för att koma annan elbil pga laddnätverket när de finns.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Laddnätverk

Inlägg av Jordad »

Mats79 skrev:
fth skrev:
Mats79 skrev:
Men hur resonerar man vid köp av andra elbilsmärken än Tesla idag just när det gäller laddning på långresor?

Tänker man att ”marknaden löser det” eller att ”50 kW funkar för mig” eller ”hur kan det vara ett problem, det löser sig väl” eller kanske ”jag kör typ aldrig så långt så det spelar ingen roll”. Undrar på riktigt hur man tänker (just för långkörningar) när man köper en Polestar, Audi e-tron eller någon av de andra märkena som nu finns att köpa.
Det finns ju faktiskt andra snabbladdare än Tesla, bara inte lika bekvämt eller billigt.

Under förutsättning att man bara behöver utnyttja snabbladdning någon/några gånger per år så kanske man tar den smällen för att kunna välja den bil man vill ha till vardags.

Med det sagt, själv så skulle jag inte ens överväga något annat märke än Tesla som det ser ut just nu, om inte annat än att jag inte vill stödja ockrarna i Ionity, fuskarna i VW, etc.

/fth
Fast det är ju just det; antalet andra snabbladdarstationer är ju minimalt. De enstaka snabbladdarna som står utplacerade här och var fyller ju en ytterst marginell funktion vid stora reshelger som påsk, sportlov, jul etc. då behovet av snabbladdning är bra mycket större än utbudet är nu.

För att vara övertydlig; jag hoppas och vill verkligen ha fel här.
Senast jag kollade i slutet på förra året stod Tesla för 60-70% av platserna med snabbladdning i Europa och Tesla har dessutom långt fler laddare på sina platser. Tesla har inte 60-70% av försäljningen av elbilar i Europa och det är verkligen sorgligt att inte andra tillverkare försöker göra något åt situationen.

Det är heller inte så att Tesla har spenderat löjligt mycket pengar på laddnätverket. Att bygga något liknande är småpengar även för mindre biltillverkare som Volvo.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddnätverk

Inlägg av martinot »

Mats79 skrev:
Vilka laddnätverk för snabbladdning känner ni till som är på gång? Och då menar jag laddnätverk som bygger laddstationerna med fler än 2 platser.

Jag tycker det går så plågsamt långsamt för andra aktörer än tesla att få fart på det här.

Visst Ionity gör något tafatt försök men det lyfter liksom inte. Bee vet jag inte vad de håller på med; det verkar främst vara destinationsladdare eller just enstaka snabbladdare.

När jag tar ut en rutt ser jag enstaka ccs-laddare som helt ointressanta att planera laddstopp för just för att de antingen kan vara upptagna eller vara ur funktion.

Av ovanstående anledning föll valet för mig på Tesla och det funkar ju hur bra som helst. Men nu när flera andra tillverkare förser marknaden men elbilar borde inte laddnätverken hänga med? Var ska alla polestar, e-tron, eqc etc ladda på väg till tex svenska fjällen?
Känner bara till Tesla SuC och Inonity i Sverige som har många laddplatser med normal (150 kW + ) snabbladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddnätverk

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
Mats79 skrev:
fth skrev:
Mats79 skrev:
Men hur resonerar man vid köp av andra elbilsmärken än Tesla idag just när det gäller laddning på långresor?

Tänker man att ”marknaden löser det” eller att ”50 kW funkar för mig” eller ”hur kan det vara ett problem, det löser sig väl” eller kanske ”jag kör typ aldrig så långt så det spelar ingen roll”. Undrar på riktigt hur man tänker (just för långkörningar) när man köper en Polestar, Audi e-tron eller någon av de andra märkena som nu finns att köpa.
Det finns ju faktiskt andra snabbladdare än Tesla, bara inte lika bekvämt eller billigt.

Under förutsättning att man bara behöver utnyttja snabbladdning någon/några gånger per år så kanske man tar den smällen för att kunna välja den bil man vill ha till vardags.

Med det sagt, själv så skulle jag inte ens överväga något annat märke än Tesla som det ser ut just nu, om inte annat än att jag inte vill stödja ockrarna i Ionity, fuskarna i VW, etc.

/fth
Fast det är ju just det; antalet andra snabbladdarstationer är ju minimalt. De enstaka snabbladdarna som står utplacerade här och var fyller ju en ytterst marginell funktion vid stora reshelger som påsk, sportlov, jul etc. då behovet av snabbladdning är bra mycket större än utbudet är nu.

För att vara övertydlig; jag hoppas och vill verkligen ha fel här.
Senast jag kollade i slutet på förra året stod Tesla för 60-70% av platserna med snabbladdning i Europa och Tesla har dessutom långt fler laddare på sina platser. Tesla har inte 60-70% av försäljningen av elbilar i Europa och det är verkligen sorgligt att inte andra tillverkare försöker göra något åt situationen.

Det är heller inte så att Tesla har spenderat löjligt mycket pengar på laddnätverket. Att bygga något liknande är småpengar även för mindre biltillverkare som Volvo.
Håller med. Det är lite skandal och patetiskt svagt av många inom bilindustrin.

Skall de få köpare av elbilar så räcker det inte med att göra bra bilar, det måste även vara enkelt att äga och använda deras elbilar i praktiken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar