Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av taliz »

Nyren skrev:
Jag kör med en gammal USB-HDD, dvs en vanlig hårddisk 2,5”. Funkar utmärkt så här långt.
Problemet med hårddiskar är att de inte tål rörelse. Laptopdiskar brukar ha ett skydd som "parkerar" huvudena vid för kraftig rörelse. Det kan triggas om man tex kör på dålig väg, över ett gupp/skarv, svänger eller bromsar kraftigt etc. Då kan filsystemet potentiellt bli korrupt.
Det bästa är att skaffa en SSD, inga rörliga delar och tål mkt läs och skriv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Nyren »

Jo det är säkert bättre med SSD, men jag hade den här liggande. Ville bara påpeka att det funkar med såna också, nog bättre än USB-minnen och Sd-kort.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av taliz »

Ja de tål ju läs och skrivningar betydligt bättre än USB/SD.
Har man en sådan över så kan man ju testa och se hur det funkar. Men skulle inte rekommendera ngn att köpa, utan då bör man gå på just SSD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bertom
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 apr 2020 10:27

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Bertom »

Kilowatt skrev:
taliz skrev:
Hur lyckas ni få strul med SSD?
De är ju byggda för frekvent skrivning.
Glapp i kablaget?
Säg det. Kablaget verkar riktigt bra och Samsung ska vara bra ju. Men ändå strul på senare tid. Antingen ger SSD upp eller så är det nåt med mjukvaran...
Har också SSD från Samsung som börjat strula sedan några veckor. Får hela tiden formatera om. I juli när jag köpte minnet kunde jag formatera det i bilen. Nu måste jag lägga in foldern TeslaCam via dator. Kan det vara någon av de senare uppdateringarna som strulat till det?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av renes »

Nyren skrev:
Jo det är säkert bättre med SSD, men jag hade den här liggande. Ville bara påpeka att det funkar med såna också, nog bättre än USB-minnen och Sd-kort.
Grejen är ju att en kraftig stöt kan förstöra den. Precis då man behöver den som mest, dvs vid en kollision. Mao funkar det bra så länge man inte behöver den...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Linkz »

Här är det nog läge för en "debunkning" av myterna om SD vs SSD.

För att generalisera lite grovt:

Den ena behöver inte nödvändigtvis vara tåligare än den andra. NAND-kretsarna som sitter i dem är "typ samma skit", men det som SSD har som fördel är att större fysiskt utrymme som gör att den kan ha betydligt större "styrkretsar" som i sin tur kan ge funktioner som felkorrigeringar, högre hastigheter och cachning av data.

Generellt brukar man skilja på MLC och TLC NAND som är de två vanligaste celltyperna. MLC = Multi Level Cell och TLC = Triple Level Cell (det finns också en SLC). SLC kan ha 2 olika "states", eller positioner, MLC kan ha 4 (och nu blir det förvirrande) TLC kan ha 8, men omvandla det till binär så blir det 1, 11 resp 111, dvs 0-1 (2 positioner), 0-3 (4 positioner) resp 0-7 (8 positioner). Generellt kan man säga att ju fler "states" en cell lagrar, ju färre skrivningar tål den, så SLC påstås tåla c:a 100k, MLC 1k-3k och TLC 1k. Prislappen brukar också gå från billig (TLC) till dyr (SLC), hemanvändning (TLC) till server (SLC). Den mindre kretsstorleken på ett microSD borde göra dem "känsligare", men jag har hittills inte hittat något bra vetenskapligt test/bevis för att det i praktiken skulle vara sant vid jämförbara kretsar. Om någon vet bättre så rättar jag mig gärna.

Som grädde på moset så kan man dessutom trolla lite och lägga cellerna i lager, och kalla dem för 2D TLC eller 3D TLC, vilket ökar deras tålighet och läshastighet beroende på vilken tillverkare man frågar, men en 3D TLC NAND sägs klara 3k skrivningar även om vissa tillverkare hävdar 50k. Oavsett vilket så bör 1000 gånger räcka rätt långt, speciellt om man räknar med att styrkretsarna i bättre sdkort som t ex Western Digital Purple-serien ska försöka fördela skrivningarna jämnt över alla block/celler under dess livstid (dynamisk och statisk Wear Levelling), 128Gb x 1000 ger ändå 128Tb data.

Det som däremot blir intressant är hur taskig arbetsmiljö SSD vs SD accepterar. Nedan saxat från Kingston:


Operating Temperature and Humidity:

Kod: Markera allt

SSD:                 0 – 70°C,       Humidity: 85% RH
USB Flash Drives:    0 – 60°C,       Humidity: 85% RH
SD and Micro SD: -25°C – 85°C,       Humidity: 5% to 95% RH
CF Card:             0 – 60°C,       Humidity: 95% RH
Card Readers:        0 – 60°C,       Humidity  85%RH
...och då blir slutsatsen solklar: Ska man lagra data i en bil här i Sverige så återstår bara SD och Micro SD som "säkra" val.
Senast redigerad av Linkz, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av krillokrokodil »

Jag klistrar in följande, det är inte jag som skrivit därför får det vara på originalspråket. Här är ju lite andra perspektiv:

The main differences as I see them between SD and SSD storage are in a couple of extra facilities in SSDs that do not exist in SDs. These are:

1. Wear levelling. An SSD provides a level of indirection between the addresses supplied to it by the device that is using it (let’s assume a PC), and the actual physical storage. When a PC writes to an address on an SSD, the data will end up in some location in the storage array. Next time the PC writes to that same address, the SSD will actually store the data in a different part of the array. Each location of the storage array is good for a certain number of writes. This number may be in the tens (or even hundreds) of thousands of writes, but reliability drops off as the limit is approached. The PC might use some of the storage addresses that it can see for read-only information such as program files, while other storage space is used for virtual memory paging which involves regular writing. By having the extra level of indirection between the PC and the storage array, the SSD has freedom to move information around in the array invisibly as far as the PC is concerned. This way, the SSD can even out the write wear across the whole of its storage array. SD cards do not have this feature, and some parts of the SD storage may wear out while other parts are still unused.


2. The SSD supports an operation called TRIM. When an SD card or SSD takes a write, that data can only be written into a location that has previously been erased. Individual bits in the array can only be changed in one direction (typically from 0 to 1). Before data can be written the storage has to erased. Erasure cannot be applied to individual bits and has to be applied to a significant part of the storage, which could be from a few kilobits to perhaps a few Megabits. The TRIM command is used by certain computer operating systems to tell an SSD which locations no longer carry valid data, and these locations can be erased ready for future writes. Updating data in an SSD writes the new data to a different address and remaps the address used by the operating system to the new address in the storage array. With an SD card, updating data involves reading the whole of an erasure block into a local cache, erasing the block, updating the section that is changing in the cache and then writing the cache back to the storage array block, which is significantly slower.[/list]

Wear levelling and TRIM can make SSDs significantly faster for writes and provide a much better life expectancy for the storage device than can be achieved with an SD card.
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av krillokrokodil »

Linkz skrev:


Operating Temperature and Humidity:

Kod: Markera allt

SSD:                 0 – 70°C,       Humidity: 85% RH
USB Flash Drives:    0 – 60°C,       Humidity: 85% RH
SD and Micro SD: -25°C – 85°C,       Humidity: 5% to 95% RH
CF Card:             0 – 60°C,       Humidity: 95% RH
Card Readers:        0 – 60°C,       Humidity  85%RH
...och då blir slutsatsen solklar: Ska man lagra data i en bil här i Sverige så återstår bara SD och Micro SD som "säkra" val.

Men temperaturen känns ju som en rätt avgörande grej, SSDer klarar ju att lagras ner till -40 (Samsung iaf) men bör ha runt 0 grader som lägst för garanterad funktion. Det kan ju uppträda scenarion där disken inte hinner värmas upp innan olyckan är ett faktum. Eller Sentry mode över natten i svår kyla t.ex....
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Linkz »

Yes, men TRIM måste stödjas från operativet också och jag är aningen tveksam till att det är aktiverat via USB-porten på Teslan... å andra sidan är det ju Tesla vi pratar om.
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Linkz »

Nu blir det många posts, men jag glömde skriva med ett kort som klarar wear leveling i mitt första inlägg, Western Digital purple serien av SD-kort har både dynamisk och statisk Wear Levelling, precis som en SSD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av taliz »

Jag skulle nog påstå att det säkra valet är SSD. Såvida man kan ansluta med USB så kan man typ inte ta fel, alla kommer funka för Sentry.

Det finnas sjukt många olika varianter av SD-kort, och de flesta funkar INTE bra för Sentry. Dvs man måste vara väldigt insatt för att välja rätt. Annars kommer de antingen inte leverera tillräcklig prestanda, eller gå sönder i förtid.

Sen är det inte 100% oavsett. Tesla har numera gått över till exfat som filsystem vilket inte är optimalt då det tex inte har någon journal, något som tex ext4 har.
Jag upplevde att det var betydligt mer stabilt med ext4. Numera får man titt som tätt klipp på några sekunder eller inget alls ibland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Kilowatt »

Bertom skrev:
Kilowatt skrev:
taliz skrev:
Hur lyckas ni få strul med SSD?
De är ju byggda för frekvent skrivning.
Glapp i kablaget?
Säg det. Kablaget verkar riktigt bra och Samsung ska vara bra ju. Men ändå strul på senare tid. Antingen ger SSD upp eller så är det nåt med mjukvaran...
Har också SSD från Samsung som börjat strula sedan några veckor. Får hela tiden formatera om. I juli när jag köpte minnet kunde jag formatera det i bilen. Nu måste jag lägga in foldern TeslaCam via dator. Kan det vara någon av de senare uppdateringarna som strulat till det?
Låter snarlikt!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Linkz »

Om journaling räddar datat så brukar problemet vara att disken blivit strömlös innan skrivcachen tömts eftersom journalen skrivs före själva datat till disk. Är inte usb-porten strömsatt hela tiden när Sentry är igång?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av kenjon »

Linkz skrev:
Om journaling räddar datat så brukar problemet vara att disken blivit strömlös innan skrivcachen tömts eftersom journalen skrivs före själva datat till disk. Är inte usb-porten strömsatt hela tiden när Sentry är igång?
Journalen skrivs väl både före och efter datat? För att uppdatera att datat verkligen har blivit skrivet, annars är det inte mycket nytta med den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av e5m1r »

taliz skrev:
Jag skulle nog påstå att det säkra valet är SSD. Såvida man kan ansluta med USB så kan man typ inte ta fel, alla kommer funka för Sentry.

Det finnas sjukt många olika varianter av SD-kort, och de flesta funkar INTE bra för Sentry. Dvs man måste vara väldigt insatt för att välja rätt. Annars kommer de antingen inte leverera tillräcklig prestanda, eller gå sönder i förtid.

Sen är det inte 100% oavsett. Tesla har numera gått över till exfat som filsystem vilket inte är optimalt då det tex inte har någon journal, något som tex ext4 har.
Jag upplevde att det var betydligt mer stabilt med ext4. Numera får man titt som tätt klipp på några sekunder eller inget alls ibland.
Det finns färdiga paket och utvalda kort
Både exclusiveparts.se och hamphi.com säljer dessa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Linkz »

Ja, Hamphi.com säljer rätt "lila" kort som har Wear Levelling. Finns hos Dustin också: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5006078
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Bjelke »

Alltså man känner sig som en nybörjare ju, jag köpte ett nytt minneskort och körde
formatering i bilen men inget hoppade igång så jag tog in det till datorn och allt ser ut att
fungera men inga mappar har bilen skapat...
Så jag tänkte skapa mapparna men minnet är skrivskyddat och jag lyckas verkligen inte
komma runt det :evil:
Vad gör man då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Linkz »

Bjelke skrev:
Alltså man känner sig som en nybörjare ju, jag köpte ett nytt minneskort och körde
formatering i bilen men inget hoppade igång så jag tog in det till datorn och allt ser ut att
fungera men inga mappar har bilen skapat...
Så jag tänkte skapa mapparna men minnet är skrivskyddat och jag lyckas verkligen inte
komma runt det :evil:
Vad gör man då?
Får du alltså inte ens formatera om det i datorn?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av macksie »

Bjelke skrev:
Alltså man känner sig som en nybörjare ju, jag köpte ett nytt minneskort och körde
formatering i bilen men inget hoppade igång så jag tog in det till datorn och allt ser ut att
fungera men inga mappar har bilen skapat...
Så jag tänkte skapa mapparna men minnet är skrivskyddat och jag lyckas verkligen inte
komma runt det :evil:
Vad gör man då?
Är det ett micro SD eller ett vanligt SD kort? En del vanliga SD kort (tror inte micro SD) har en fysisk liten switch på själva kortet som är lätt att komma åt.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Bjelke »

Micro SD och USB-adapter...
Nix får inte ens formatera...
Köpte ett till exakt lika och stoppade inte in det i bilen direkt utan testade i datorn på en gång och
fick exakt samma resultat, slutsats att det ”måste” vara adaptern som är orsaken (skitskumt),
nu blir det till att skaffa en ny sån (också) och om det funkar så har jag antagligen flera minnen som
funkar :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av krillokrokodil »

Vad är det med dessa adaptrar som är så känsligt. Eller är det Teslan som skickar strömspikar i USB-uttagen som sliter på dessa adaptrar?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av Kilowatt »

Kilowatt skrev:
Bertom skrev:
Kilowatt skrev:
taliz skrev:
Hur lyckas ni få strul med SSD?
De är ju byggda för frekvent skrivning.
Glapp i kablaget?
Säg det. Kablaget verkar riktigt bra och Samsung ska vara bra ju. Men ändå strul på senare tid. Antingen ger SSD upp eller så är det nåt med mjukvaran...
Har också SSD från Samsung som börjat strula sedan några veckor. Får hela tiden formatera om. I juli när jag köpte minnet kunde jag formatera det i bilen. Nu måste jag lägga in foldern TeslaCam via dator. Kan det vara någon av de senare uppdateringarna som strulat till det?
Låter snarlikt!
Jag läste på TMC att någon annan börjat få likadana problem med SSD-disk från Samsung. Hans lösning var att testa en omboot av systemet med scrollhjulen - och sedan funkade det för honom. Värt ett försök, tänkte jag. Och det funkade! Således verkar det vara en mjukvarubugg på nåt sätt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av krillokrokodil »

Nu verkar det skeppas ett minne med "nya" Model 3. https://youtu.be/cviPkzgOZwA?t=216
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av esteen »

Har inte läst tråden så ber om urtsäkt om svaret finns i det men vet någon om det här fungerar bra?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4865253
Såg smidigt ut...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vettigt lagringsmedia för sparsam Sentrymode

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Hur lyckas ni få strul med SSD?
De är ju byggda för frekvent skrivning.
Glapp i kablaget?
Jo, det är lite märkligt. Körde först med vanlig USB-sticka som var för långsam och inte höll i längden. Har sedan efter tips bytt till microSD+läsare som fungerat Ok, men med en del mjukvarubuggar som skrivit fel, och ibland krävt omstart av bilkonsolen.

Kan tänka mig att SSD som bara är ansluten via kabel kan glida runt om den inte är fastsatt, och kan få glapp i kabelanslutningen (eller liknande mjukvaruproblem som jag haft).

Tänkte byta till en 512GB eller 1TB SSD, men köper en sådan där smidig USB-hubb som finns till M3. Så slipper man kabeltrassel och SSD som far runt (och kanske glappar i anslutning).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar