Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Absolut.
Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.
Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Absolut.
Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.
Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
Säkrast är att ju rimligen att komplettera människan bakom ratten med automatiserade funktioner.
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Vet inte om det är relevant information, men när jag var i Danmark ganska nyligen slutade min bil att läsa skyltarna där.
Måste ha med skyltarna utformning att göra eller om landet sätter gränserna det låter jag vara osagt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Ingen som vet förutom Tesla, men det är väldigt troligt. Om inte annat så lär ju de inte träna datorn för svenska regler och vägskyltar.
Som jag fattar det gäller ECE reglementet alla system där föraren hela tiden ska övervaka och vara beredd att ta över. Så Teslas system faller där under så länge de inte är beredda att ta över ansvaret från föraren.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com