BRF Laddning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Har lyckats bli ansvarig för vår BRFs införande av möjlighet till elbilsladdare.

2 garage a 12 parkeringar, 3x50A matning till varje garage.
1 garage i källaren, 12 parkeringar endast 10A matning (varmgarage så inget behov av motorvärmare). Dock nära elcentral nya kablar

Styrelsen är svårövertalad men det min strategi är:

Föreningen finansierar att vi drar in kraftigare matning till källargaraget samt central lösning för lastbalancering och mätning av förbrukning.

Resp BRF-innehavare betalar laddare och installation av denna. Har tittat på Charge-Amps Halo primärt.

Jag tror det går att få styrelsen att gå med på detta, de har insett att det inte går att säga "Aldrig!" längre vilket de gjort förut. Risken jag ser är dock att vi målar in oss i ett hörn och att det inte går att köpa passande laddare längre om 5-10 år.

Tänker jag rätt? Att få föreningen att stå för installation av laddare och sedan höja avgifterna på garagen tror jag är svårt att få igenom. Här äger man sin laddare själv och kan välja att ta med den när man flyttar, får betala ev reparationer osv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: BRF Laddning

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tänker du då att alla ska kunna behålla sin p-plats?

Preppa med kabeldragning och Wi-Fi till alla platser på föreningen i uppsättningen eller får varje medlem bekosta detta vid installation?

Mest kostnadseffektivt skulle förmodligen annars vara att preppa t.ex. 12 platser med kabel och där det redan finns 50A och så får man byta plats.

En sak ni åker på om ni inte har några färdiga platser är att ni inte får bidrag för infrastrukturen ni bygger för att kunna husera laddare.

Hur bidraget kommer att se ut framöver är också osäker, så risken är att ni missar möjligheten att ta del av det generellt.

Sedan behöver du fundera lite på felsökning/support skall hanteras när medlemmarna själva äger boxen, men ska gå mot en gemensam lösning.

Vet inte riktigt hur det funkar med boxar av olika generationer i samma lösning. Våra charge-Amps boxar heter ”V3”. Ingen aning om hur länge de har funnits och kommer att finnas.

Annars gillar jag konceptet. Vi gjorde tvärt om och byggde 16 laddplatser på ett bräde, men vår styrelse var väldigt positiva till detta. Hade också en majoritet från en stämma som röstat för en investering i laddplatser
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Parkeringarna är knutna till respektive lägenhet så det är inget problem.

Tanken är alltså att föreningen bekostar central infra men att resp parkeringsinnehavare betalar sin lokala installation.

Om allt är från samma leverantör så tror jag inte ev felsökning behöver bli ett problem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Bidragsfrågan är intressant. BRF kan inte få bidrag med det här upplägget, men kan brf-ägaren få det för sin laddboxinstallation?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: BRF Laddning

Inlägg av Anderzzon »

jonasl skrev:
Bidragsfrågan är intressant. BRF kan inte få bidrag med det här upplägget, men kan brf-ägaren få det för sin laddboxinstallation?
Med det privata laddbidraget kan man bara få bidrag på 10000 kr per fastighet. Så i praktiken är det bara en person i föreningen som kommer kunna nyttja det. Däremot kan man ansöka om bidraget för Brf:er flera gånger. Kan inte föreningen lägga på kostnaden för installationen som en engångsavgift på medlemmens hyra bara?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Nu har vi dragit ytterligare i detta.

Lite otippat men bra är att föreningen har en 3x160A matning där vi idag toppar 15kW förbrukning (idag avsäkrad med 63A). Lägenheternas förbrukning ligger på en separat matning med samma dimensionering.

Ytterligare en framgång är att en majoritet av våra medlemmar är för att vi gör en gemensam installation med laddstation på alla 32 garageplatserna, detta trots att det i dagsläget är en som kör plugin-hybrid och ytterligare en på gång, de allra flesta är pensionärer men verkar se det som en bra investering i framtiden. Till saken hör väl också att vi har hyggligt bra ekonomi i föreningen och kan göra detta utan att behöva påverka månadsavgifterna, i alla fall inte om vi får 50% i bidrag.

Ledningsnätet i garagen klarar också 3x16A till samtliga parkeringar.

Den elektriker vi brukar anlita och som alltid har rimliga priser verkar helst vilja sälja Garo-lösning till oss. Någon som har tips om företag som har vana av att göra installationer av den här storleken som jag borde kontakta för offert?

Det är alltså 32 parkeringar fördelade 3 garagelängor (10, 10 resp 12 platser) och jag tänker mig en lastbalanserad lösning med 16x3 amp laddboxar men är öppen för förslag.

mvh
Jonas
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRF Laddning

Inlägg av martinot »

Grattis, och kul att ni är på gång! Känns som en framåt BRF! :)
jonasl skrev:
Den elektriker vi brukar anlita och som alltid har rimliga priser verkar helst vilja sälja Garo-lösning till oss. Någon som har tips om företag som har vana av att göra installationer av den här storleken som jag borde kontakta för offert?
Var i landet är detta (hjälper nog om du vill ha förslag och tips på olika firmor)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: BRF Laddning

Inlägg av steffe68 »

Jag bor i en liten BRF med 5 lägenheter och den kan naturligtvis på många sätt inte jämföras med en "normal förening" med betydligt fler lägenheter/garagelängor m.m., men jag kan ändå berätta hur vi gjorde :)

Detta är i Sollentuna 1 mil norr om Stockholm och jag tog in offerter från 2 elfirmor, och valet föll på Gullikssons El (i Sollentuna), som hade erfarenhet av BRF-installationer sen tidigare. De har ett visst samarbete med Easee ("Tibberladdaren"), och vi fick en total offert med markentreprenad, elen såklart (ingen uppsäkring behövdes), fundament och laddboxar från Easee. Vi valde i föreningen inte att investera i 5 boxar direkt utan endast 2. Resten är "dummies" som bara behöver hårdvaran under skalet för att bli driftklar. All el är framdragen så det är en smal sak att fixa i framtiden.

50% tillbaka från Naturvårdsverket gick som en dans och avskrivningen av investeringen betyder 125.-/månad för oss 2 med laddboxar. Easee-boxen kan iaf jag rekommendera, men framförallt elfirman som gjorde jobbet :)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

martinot skrev:
Grattis, och kul att ni är på gång! Känns som en framåt BRF! :)

Var i landet är detta (hjälper nog om du vill ha förslag och tips på olika firmor)?
Ja, blev själv förvånad. Försökte driva linjen att bara installera där det önskas och att medlemmen själv betalar av boxen via en månadsavgift eller liknande för att själv över huvud taget kunna få installera en box. Det var dock endast ett fåtal motvalsare som varit högljudda tidigare, övriga var mycket positiva.

Sen blir ju investeringen mindre iom att vi har matning som är väl tilltagen också.

Det är på Södertörn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

BRF Laddning

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Sen blir ju investeringen mindre iom att vi har matning som är väl tilltagen också.

Det är på Södertörn.
Ungefär samma förutsättningar som oss då. Och eftersom du är i Stockholmsområdet rekommenderar dig att i alla fall ta in offert från NewEL. De byggde åt oss 2017 (62 platser) och vi är mycket nöjda.

https://newel.se

https://smabjorken.se/category/smabjorkens-klimatkliv/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: BRF Laddning

Inlägg av yps »

Instämmer med föregående, NewEl har gjort ett bra jobb hos oss med 65st ChargeAmps Halo, delar på endast 3x63A med lastvakt för övrig förbrukning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Låter mycket bra, fyllde i deras formulär för offertförfrågan så får vi se var det landar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: BRF Laddning

Inlägg av jeppe_sthlm »

Newel byggde 16 platser till vår BRF i somras. Det var lite stökigt runt uppstarten - de hade reserverat en installationstid åt oss medans vi väntade på slutgiltigt beslut från styrelsen. Sen låg det lite i glömska och helt plötsligt ringde en tekniker och sa att han kommer och installerar nästa vecka.

Det var alldeles innan midsommar och det verkade som att de hade mycket att göra innan semestern.

Lite andra småsaker som försenad dokumentation, men på det stora hela gjorde de ett riktigt bra jobb och prislappen var den bästa av de offerter vi tog in.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: BRF Laddning

Inlägg av Vasp »

I min förening håller vi på just nu med att fixa laddning till alla platser. Samtidigt som vi bygger ut parkeringen med nya parkeringsplatser som redan från början ska ha laddning så passas det på att göras på alla. Är motorvärmarstolpar på samtliga platser så elen är redan dragen. Blir med både uttag för vanlig motorvärmare och uttag för elbilsladdning.

Ingen i föreningen har laddbar bil än.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: BRF Laddning

Inlägg av PhR34k »

Vi ska precis göra en anläggning åt ett nybyggt parhus område.
Om du är intresserad så kan vi också lämna ett pris så du har fler att jämföra med.
Skicka det du har till info@elcures.se
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Skickar ett mail!

mvh
Jonas
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Laddning

Inlägg av jonasl »

Vill gärna ha fler offerter att jämföra med, förslag på andra än NewEl som ligger på samma nivå kompetensmässigt? Dvs inte lokala elfirman.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar