FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Sabbe
Inlägg: 1289
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Sabbe »

B7A8B784-885D-475B-B49F-2345DD9212AF.jpeg
Tesla FSD kommer att släppas som en prenumerationstjänst och kan i framtiden komma att kosta så mycket som 5000kr/månad. Hur mycket är det värt att betala för fullt fungerande FSD om det enligt lag skulle vara godkänt att använda?

https://youtu.be/29cqOLIV7O4
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Banane »

Sabbe skrev:
Tesla FSD kommer att släppas som en prenumerationstjänst och kan i framtiden komma att kosta så mycket som 5000kr/månad. Hur mycket är det värt att betala för fullt fungerande FSD om det enligt lag skulle vara godkänt att använda?

https://youtu.be/29cqOLIV7O4
Fullkomligt orimligt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Remuz »

5k för en månad på semestern kanske skulle funka. I övrigt känns det lika orimligt som 77k. Köpte en bil med FSD sommaren 2017, nu 3.5år senare har det ju inte tillkommit supermånga funktioner om man säger så. På den tiden kostade FSD 33k...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Curik »

Haha, det här är ju så fånigt. Var finns källan på vad priset kommer bli? Någons gissning är lika bra som någon annans men det kan ju vara värt att poängtera att det är just spekulation så slipper man slösa tid på att kolla på videon. :roll:
Sabbe
Inlägg: 1289
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Sabbe »

Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av PontusT »

Om man köper det till bilen permanent så får ju bilen i alla fall ett högre värde. 5k per månad lär inte bli någon storsäljare då pengarna är borta direkt. Förövrigt mer än jag betalar för mitt boende vilket säger en del om hur orimligt det är.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 291
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av larsw »

Blir intressant förmånsbeskattning på tjänstebil.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 561
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Elmil »

Sabbe skrev:
Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Banane »

Elmil skrev:
Sabbe skrev:
Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.

Även om robot-taxi blir verklighet tror jag det blir svårt att nå den lönsamheten. Branscher där man kan skära guld med täljkniv blir snabbt överetablerade.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
Elmil skrev:
Sabbe skrev:
Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.

Även om robot-taxi blir verklighet tror jag det blir svårt att nå den lönsamheten. Branscher där man kan skära guld med täljkniv blir snabbt överetablerade.
Exakt. Är det för enkelt att tjäna pengar, så blir det alltid en enorm överetablering, med utslagningar eller prisdumpning som följd.

Simpel marknadsekonomi.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av LasseTM »

Skulle lätt betala det för 1 månad under semestern om det var nivå 4. Kan jag läsa en bok och bilen kör mig och min familj till Spanien eller Italien så är det trevligt, men det skulle vara 1 månad per år.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av wannabee »

LasseTM skrev:
Skulle lätt betala det för 1 månad under semestern om det var nivå 4. Kan jag läsa en bok och bilen kör mig och min familj till Spanien eller Italien så är det trevligt, men det skulle vara 1 månad per år.
Ja, att man skulle ha sin bil körande runt som taxi, när man inte använder den, kunde man ju kanske tänkt sig före Corona, men inget jag skulle fundera på innan folk inte blir smittade med Corona längre, alltså när tillräckligt många vaccinerat sig, och det även kommit ett så säkert vaccin att jag kan tänka mig att ta det.
(Har inte vaccinerat mig på minst tio år)
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
LasseTM skrev:
Skulle lätt betala det för 1 månad under semestern om det var nivå 4. Kan jag läsa en bok och bilen kör mig och min familj till Spanien eller Italien så är det trevligt, men det skulle vara 1 månad per år.
Ja, att man skulle ha sin bil körande runt som taxi, när man inte använder den, kunde man ju kanske tänkt sig före Corona, men inget jag skulle fundera på innan folk inte blir smittade med Corona längre, alltså när tillräckligt många vaccinerat sig, och det även kommit ett så säkert vaccin att jag kan tänka mig att ta det.
(Har inte vaccinerat mig på minst tio år)
Nu är ju inte level5 aktuellt på bra länge och definitivt inte med dagens hårdvara men kopplingen till Corona hänger jag inte riktigt med på.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
LasseTM skrev:
Skulle lätt betala det för 1 månad under semestern om det var nivå 4. Kan jag läsa en bok och bilen kör mig och min familj till Spanien eller Italien så är det trevligt, men det skulle vara 1 månad per år.
Ja, att man skulle ha sin bil körande runt som taxi, när man inte använder den, kunde man ju kanske tänkt sig före Corona, men inget jag skulle fundera på innan folk inte blir smittade med Corona längre, alltså när tillräckligt många vaccinerat sig, och det även kommit ett så säkert vaccin att jag kan tänka mig att ta det.
(Har inte vaccinerat mig på minst tio år)
Nu är ju inte level5 aktuellt på bra länge och definitivt inte med dagens hårdvara men kopplingen till Corona hänger jag inte riktigt med på.
Har ju sett filmer från USA, där man hyr ut sin Tesla för enstaka dagar, och pga Corona så torkar de av alla ytor i bilen före och efter osv.

Men kan inte bilen gå som typ robottaxi så är ju dessa pengar inget som finansierar sig själv typ.

Men jag menar att före Corona skulle jag kunna tänka mig att ha min bil som typ robottaxi, men efter Corona, så ser jag det inte som tänkbart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av LarsL »

77000kr / 6år / 12 mån = 1070kr/månad.
Så någonstans runt det beloppet skulle kunna vara rimligt med lite bindnings tider, ränta osv.

Sen kan man så klart tänka sig andra upplägg som kr/km körd sträcka?

77000kr / (15000km x 6 år) = 0,85 kr/km.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av markuswesterberg »

5000 spänn i månaden för att sitta med en öl i handen i soffan framför TV:n medan bilen skjutsar ungarna fram och tillbaka mellan träningar och kompisar är ju grymt prisvärt. Men jag vet att jag drömmer. Eller kunna åka in till stan med frugan och BÅDA njuta av rödvinet till oxfilén. För oss som valt att bo en bit utanför stan är FSD något man verkligen drömmer om. Jag såg till och med FSD som en förutsättning för att våga lägga en hel del pengar i ett hus en bit utanför stan då jag hoppas och tror att scenariona ovan kommer göra det ännu attraktivare med villa utanför stan. Om låt säga 10-15 år? Ok, 20 då? :D 70K för FSD om värdet på huset stigit med 1MSEK är ju helt plötsligt fruktansvärt billigt :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av LarsL »

FSDs absoluta värde måste ju sättas emot vad tex taxiresor kostar. 5000kr/månad innebär att jag skulle kunna åka taxi till krogen varje helg och då bor jag 3 mil från närmsta ställe... alltså orimligt dyrt.

När det gäller långa resor långa resor så pratade jag med familjen om detta. Jag tyckte att det verkade smart att vi kunde hoppa in i bilen och sedan bara låta den köra oss dit vi ville. Deras svar blev då ”Så vad är skillnaden för oss?” Klar poäng där!

Stora pluset vore att bilen kunde köra ungarna till träningarna. Men jag gissar att det inte kommer fungera i Sverige så länge barnen behöver skjutsas och så länge nuvarande bil håller.

Det här skitsnacket om att bilar står still 90% av tiden då? Nu är det ju inte kalendertid som gör att bilen skrotas utan körda mil. När bilen gått 30-40 000 mil är det helt enkelt oftast tid att återvinna den. Kanske att en taxi kan gå 50-60 000 mil men där någonstans är det stopp. Och då snackar vi riktiga högkvalitativa bilar som MB och inte det smäck som Amerikaner lyckas skruva ihop. Om Elon ska lyckas med sitt nätverk behöver han bygga en ny typ av bil där alla delar är byggda för att köras och användas i 160 000 mil, inte bara batteriet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av mikebike »

Jag föredrar att köra själv, men det vore ju kul om man kunde skicka iväg bilen för att ladda. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av holden »

mikebike skrev:
Jag föredrar att köra själv, men det vore ju kul om man kunde skicka iväg bilen för att ladda. :mrgreen:
Intressant hur ansvarsfrågan hanteras om bilen är inblandad i en olycka.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Jordad »

LarsL skrev:
FSDs absoluta värde måste ju sättas emot vad tex taxiresor kostar. 5000kr/månad innebär att jag skulle kunna åka taxi till krogen varje helg och då bor jag 3 mil från närmsta ställe... alltså orimligt dyrt.

När det gäller långa resor långa resor så pratade jag med familjen om detta. Jag tyckte att det verkade smart att vi kunde hoppa in i bilen och sedan bara låta den köra oss dit vi ville. Deras svar blev då ”Så vad är skillnaden för oss?” Klar poäng där!

Stora pluset vore att bilen kunde köra ungarna till träningarna. Men jag gissar att det inte kommer fungera i Sverige så länge barnen behöver skjutsas och så länge nuvarande bil håller.

Det här skitsnacket om att bilar står still 90% av tiden då? Nu är det ju inte kalendertid som gör att bilen skrotas utan körda mil. När bilen gått 30-40 000 mil är det helt enkelt oftast tid att återvinna den. Kanske att en taxi kan gå 50-60 000 mil men där någonstans är det stopp. Och då snackar vi riktiga högkvalitativa bilar som MB och inte det smäck som Amerikaner lyckas skruva ihop. Om Elon ska lyckas med sitt nätverk behöver han bygga en ny typ av bil där alla delar är byggda för att köras och användas i 160 000 mil, inte bara batteriet.
Det är väl inte bara skitsnack att det är ett oerhört slöseri att lägga ner massa energi och naturresurser på att bygga något så dyrt som en bil som dessutom står still mer än 95% tiden? Kan vi bli bra på att bygga bilar som vi enkelt kan dela på och som dessutom håller längre och är enklare att återvinna så är det en stor vinst både för miljön och för vår ekonomi.

Det finns en anledning till att 3/Y har så enkel inredning. Det är billigt och lätt att byta ut delar som ser tråkiga ut. Tesla håller även på med att experimentera med ytbehandling till tex stolar som verkar hålla längre och längre. Bara för att bilar som säljs idag inte är hållbara betyder inte att man inte kan bygga bilar som håller längre. Det är nog snarare så att både bil och däcktillverkare har tjänat bra på att sälja bilar som är dyra och serva och däck som slits snabbt. Inom transportnäringen abbonerar man ofta på däck vilket gör att de håller längre då tillverkare tjänar på att göra hållbara däck.

Vi som har råd med dyra Teslabilar ska kanske inte heller tro att våra åsikter kommer gälla för hela befolkningen. Många kommer utnyttja självkörande bilar för att det är billigt och enkelt.

Tesla har precis börjat släppa autopilotprogramvara som utnyttjar den egenutvecklade FSD-datorn. Hur nära eller hur långt bort helt självkörande Teslor är svårt att sia om. Vi kommer nog ha en bättre uppfattning om ett år. Många av utvecklarna av självkörande teknik har sagt att 2020 kommer vi ha de första självkörande bilarna. Waymo började erbjuda resor med sina självkörande bilar utan säkerhetsförare i år så det påståendet visade sig vara sant.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av Jordad »

holden skrev:
mikebike skrev:
Jag föredrar att köra själv, men det vore ju kul om man kunde skicka iväg bilen för att ladda. :mrgreen:
Intressant hur ansvarsfrågan hanteras om bilen är inblandad i en olycka.
Som har upprepats oändligt antal gånger vid det här läget. Självklart är det utvecklaren av den självkörande bilens programvara som är ansvarig vid en olycka.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av ChristerSjo »

Jordad skrev:
holden skrev:
mikebike skrev:
Jag föredrar att köra själv, men det vore ju kul om man kunde skicka iväg bilen för att ladda. :mrgreen:
Intressant hur ansvarsfrågan hanteras om bilen är inblandad i en olycka.
Som har upprepats oändligt antal gånger vid det här läget. Självklart är det utvecklaren av den självkörande bilens programvara som är ansvarig vid en olycka.

Är det så självklart? Du väljer ju själv att aktivera funktionen och där kan utvecklaren svära sig fri från allt ansvar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av holden »

Så vem är ansvarig om två autonoma bilar kolliderar?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av OfarligTesla »

Pratar vi full laglig nivå 5 så hade jag betalat 5k/mån direkt och haft det året om, hade inte ens behövt tänka på om jag skulle ha det eller ej. Laglig nivå 3 (kunna kolla på film på motorvägen) hade jag lätt betalat 2k/mån för och nivå 4 ännu mer. Man vinner så pass mycket tid som kan användas till annat att värdet av tiden vida överstiger kostnaden för FSD när det väl är lagligt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: FSD prenumerationstjänst 5000kr/månad

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
Pratar vi full laglig nivå 5 så hade jag betalat 5k/mån direkt och haft det året om, hade inte ens behövt tänka på om jag skulle ha det eller ej. Laglig nivå 3 (kunna kolla på film på motorvägen) hade jag lätt betalat 2k/mån för och nivå 4 ännu mer. Man vinner så pass mycket tid som kan användas till annat att värdet av tiden vida överstiger kostnaden för FSD när det väl är lagligt.
Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.
Skriv svar