Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.
Jag hade kunnat åka taxi för mindre än vad vad det kostar att ha 3an men det vill jag inte. Nej alla kan ju såklart inte betala 5k/mån men alla kan inte köpa Tesla heller.
Men det handlar om att använda sin tid effektivt, kunde jag göra annat medan jag kör hade jag på den tiden kunnat tjäna in bra mycket mer än kostnaden för FSD utan problem. Nu hade jag inte gjort det för jag är inte intresserad av mer pengar utan det hade blivit fritid, men det bestämmer värdet av det.
Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.
Jag hade kunnat åka taxi för mindre än vad vad det kostar att ha 3an men det vill jag inte. Nej alla kan ju såklart inte betala 5k/mån men alla kan inte köpa Tesla heller.
Men det handlar om att använda sin tid effektivt, kunde jag göra annat medan jag kör hade jag på den tiden kunnat tjäna in bra mycket mer än kostnaden för FSD utan problem. Nu hade jag inte gjort det för jag är inte intresserad av mer pengar utan det hade blivit fritid, men det bestämmer värdet av det.
Billigaste Teslan LR kostar mig ungefär 10k i månaden, beroende på värdeförlusten. Lägger jag 5k på det, så kan jag åka Taxi hela månaden isf.
”Vanliga’ människor kan inte lägga 5k i månaden på FSD.
Jag hade kunnat åka taxi för mindre än vad vad det kostar att ha 3an men det vill jag inte. Nej alla kan ju såklart inte betala 5k/mån men alla kan inte köpa Tesla heller.
Men det handlar om att använda sin tid effektivt, kunde jag göra annat medan jag kör hade jag på den tiden kunnat tjäna in bra mycket mer än kostnaden för FSD utan problem. Nu hade jag inte gjort det för jag är inte intresserad av mer pengar utan det hade blivit fritid, men det bestämmer värdet av det.
På min fritid tycker jag om att köra bil.
Samt cykla och ägna mig åt jakt och skytte. Alla tre aktiviteterna är svåra att utöva sittandes i en bil.
Ja då är det inget för dig oavsett pris, själv tycker jag inte det är speciellt kul att sitta i bilköer eller ligga på motorvägen längre sträckor så jag gör gärna annat under tiden. Man kan ju också tjäna pengar när bilen kör så kan man ägna sig åt annat. Alternativt kan man ju som sagt tjäna pengar medan bilen kör.
Det är väl inte bara skitsnack att det är ett oerhört slöseri att lägga ner massa energi och naturresurser på att bygga något så dyrt som en bil som dessutom står still mer än 95% tiden? Kan vi bli bra på att bygga bilar som vi enkelt kan dela på och som dessutom håller längre och är enklare att återvinna så är det en stor vinst både för miljön och för vår ekonomi.
Det som är skitsnacket är att vi inte använder bilarna till 100%! De bilar jag hade innan hade absolut använts till 100% innan jag skrotade dem. De hade då körst mellan 30-40 000 mil och var helt totalt slut. Allt på dem höll på att falla ihop och det hade inte gått att köra särskilt många meter till med dem. Att de skrotades berodde inte på ålder utan på hur mycket de använts. Det hade alltså inte spelat någon roll om de åkt runt i teslanetwork 100% av tiden eller om de stått stilla 95% av tiden det var milen som tog död på dem.
Det här kanske är svårt att begripa för någon som köper nya bilar och sedan säljer dem efter 3 år. De kanske tror att det var onödigt och att bilen kunde används bättre. Men jag som innan elbilsrevolutionen köpte gamla häckar vet att bilar köra tills de inte funkar längre.
Ja då är det inget för dig oavsett pris, själv tycker jag inte det är speciellt kul att sitta i bilköer eller ligga på motorvägen längre sträckor så jag gör gärna annat under tiden. Man kan ju också tjäna pengar när bilen kör så kan man ägna sig åt annat. Alternativt kan man ju som sagt tjäna pengar medan bilen kör.
Kan jag välja mellan att köra eller vara passagerare väljer jag att köra varje gång. Efter att jag sålt bilen igår konstaterade min fru att hon inte kört den bilen alls, på de tre åren vi haft den. Bilen innan körde hon en gång, för att hämta upp mig när cykeln gått sönder.
Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.
Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.
Hur länge tror du att får vänta på det där?
Kommersiella uppdrag? Är det bara lagar som i väggen?
Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.
Hur länge tror du att får vänta på det där?
Kommersiella uppdrag? Är det bara lagar som i väggen?
Jag lär nog få vänta väääldigt länge. Har väntat drygt 3 år nu på leverans... Så här såg det ut då jag beställde;
Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.
Även om robot-taxi blir verklighet tror jag det blir svårt att nå den lönsamheten. Branscher där man kan skära guld med täljkniv blir snabbt överetablerade.
Exakt. Är det för enkelt att tjäna pengar, så blir det alltid en enorm överetablering, med utslagningar eller prisdumpning som följd.
Simpel marknadsekonomi.
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Om det blir så att bilen kan generera 300.000kr/år i vinst till ägaren så är en kostnad på 5000kr/månad för FSD rimligt enligt mig.
Om det där händer överhuvudtaget i Sverige kommer dagens bilar redan vara utdaterade om inte skrotade.
Även om robot-taxi blir verklighet tror jag det blir svårt att nå den lönsamheten. Branscher där man kan skära guld med täljkniv blir snabbt överetablerade.
Exakt. Är det för enkelt att tjäna pengar, så blir det alltid en enorm överetablering, med utslagningar eller prisdumpning som följd.
Simpel marknadsekonomi.
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
I alla fall finns det ju inget som säger att det skulle bli lönsammare för den som äger själva fordonet.
Blandar ni inte ihop teslas FSD med autonoma bilar av level5?
Det är ju ett avancerat förarhjälpmedel han säljer.
Jag har betalat för total självkörning. Att bilen själv ska köra utan någon inblandning från en förare. Att bilen, när jag inte använder den, om jag tecknat speciellt avtal med Tesla, ska kunna ta komersiella uppdrag. Den enda asterisken/special-terms var att det måste vara godkänt i lokal lag för att kunna användas. Så stod det iaf när jag beställde i december 2016.
Hur länge tror du att får vänta på det där?
Kommersiella uppdrag? Är det bara lagar som i väggen?
Jag lär nog få vänta väääldigt länge. Har väntat drygt 3 år nu på leverans... Så här såg det ut då jag beställde;
7A064560-FB82-4A4B-BF89-9A7DF2982A84.png
Underbart!
Kommer garanterat inom tillräckligt lång tid, men kanske du behöver vänta tills 2030 innan det är klart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Taxiföraren kostar närmare 1 miljon kronor per år så om man tar bort den så kan man erbjuda robotaxi för långt under dagens taxipriser. Dessutom kan bilen köras betydligt fler timmar per dygn pga utebliven vila och matpauser.
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Taxiföraren kostar närmare 1 miljon kronor per år så om man tar bort den så kan man erbjuda robotaxi för långt under dagens taxipriser. Dessutom kan bilen köras betydligt fler timmar per dygn pga utebliven vila och matpauser.
Det finns ju inget som talar för att det är fordonsägaren som skulle få denna eventuella besparing utbetald.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Absolut.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Absolut.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Vad gör dig till talesperson för alla dess personer? Det stämmer iaf inte på mig.
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Absolut.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Det var ju några år sedan Elon lovade full självkörning innan det året var slut. Är man inte insatt så känns det ju märkligt att folk bara står och ljuger rakt upp och ner samt säljer någon slags produkt som helt uppenbart inte finns och inte kommer att finnas inom rimlig tid om man ser till en normal bils livslängd.
Även jag har varit inne på att köpa FSD tills jag förstod att Tesla rätt och slätt ljugit massa
Att bilarna fortfarande är påväg att köra in i stillastående fordon och fortsatt lägga allt ansvar på föraren samtidigt som man eventuellt ska lansera en ny betaltjänst till för en icke produkt är bortom mitt förstånd
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Absolut.
Samma människor tror också att det är lagstiftningen som är enda eller största hindret för detta.
Vad gör dig till talesperson för alla dess personer? Det stämmer iaf inte på mig.
Finns inte heller något som säger att tjänsten robottaxi skulle bli lönsammare än vanlig taxi. En sämre tjänst till högre pris? Knappast.
Taxiföraren kostar närmare 1 miljon kronor per år så om man tar bort den så kan man erbjuda robotaxi för långt under dagens taxipriser. Dessutom kan bilen köras betydligt fler timmar per dygn pga utebliven vila och matpauser.
Det finns ju inget som talar för att det är fordonsägaren som skulle få denna eventuella besparing utbetald.
Så det finns alltså människor som köpt FSD av tesla i tron att bilen ska bli level5 och att dom då ska själva ska tjäna pengarna som sparas in på att inte ha en chaufför?
Absolut! Som det ser ut nu så kommer FSD Beta att rullas ut till ytterligare användare om cirka 2 veckor. Ta en titt på FSD Beta 6 och jämför med det som släpptes för bara några veckor sedan. Det går undan nu.
Ja det går ju onekligen undan nu mot den punkt där det ofrånkomligt händer en olycka som beror på att kunden missuppfattat hur självkörande bilen var och Tesla kommer bli tvungna att skylla på kundens hantering.
För inte planerar man att ta över ansvaret för framfarten redan om två veckor?