Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

OlleBack skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.
Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Jo det är rätt riskabelt men en del tänker mer på att det är roligt att köra och komma fram fort än på andras säkerhet.
Nu tror jag iofs. att det var risken för att körkortet ryker som Bylund undrade över (och definitivt den risken som jag avsåg)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Elix747 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.
”Smart” farthållare för kullar har funnits på Volvo sedan 2012. https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... i-see.html
Det skall spara upp till 5%. Visserligen utvecklat gör dieslar, men det borde fungera även gör elfordon. Kan nog bli intressant för att maximera räckvidd på el-lastbilar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Mikael Sten
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jan 2023 16:32
Ort: Sörböle

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Inlägg av Mikael Sten »

Den kraftiga ofrivilliga bromsningen när gasen släpps som mest hamnar på bakhjulen gör bilen instabil i halka. Önskar verkligen att dem skulle gå att ta bort och fridfulla i stället.
Tesla M3P 2022
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Maserati Quattroporte 2004
Audi RS3 2019
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av RickardSvard »

Limbster skrev: 01 nov 2020 22:25
Gustafsson skrev:
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
-
/Rickard
Modell Y Performance
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av RickardSvard »

Banane skrev: 02 nov 2020 13:37
renes skrev:
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.

Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.

Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.
Finns Low på model Y, hittar inte?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av tor-ake »

RickardSvard skrev: 04 sep 2023 12:32
Limbster skrev: 01 nov 2020 22:25
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
I nuläget nej. Tesla har inte gett sig in i blended brake träsket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av RickardSvard »

tor-ake skrev: 04 sep 2023 12:39
RickardSvard skrev: 04 sep 2023 12:32
Limbster skrev: 01 nov 2020 22:25
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
I nuläget nej. Tesla har inte gett sig in i blended brake träsket.
Tack för svar. Då behöver jag inte leta mera. Synd att chauffören inte kan välja.
-
/Rickard
Modell Y Performance
Skriv svar