Byta bilar innan tjänstebilsregler

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av swegarm »

Hej,

Vi har två X late 2018 och två treor i bolaget mid 2019.

Hur hade ni tänkt , låta leasing gå ut och hoppas de kommer lite nytt om ca 1 år eller passa på att byta innan 1 juli för att ha så ny bil som möjligt ?

Blir ju stor skillnad i kostnad för t.ex en X (både för företaget och privat).

Hade tänkt byta min X mot en sjusitsig Y men lör ju knappast få en sådan innan 1 juli.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av mati »

Samma problem här, fast vi har bara två bilar i bolaget. Leasingen på Golfen går ut i mars nästa år, e-tron i mars 2022.
Att leasa nya bilar efter 1 juli kommer inte vara intressant längre så som det ser ut nu.
Jag ser följande möjligheter.
1. Leasa ny bil innan 1 juli och "skjuta på" problemet. En no-brainer om man ändå tänkt att byta snart.
2. Behålla bilarna ett tag till, dvs längre än planerat, och köpa billigare bil privat, alternativt köpa ut från bolaget om några år.
3. Låta leasingen gå ut och försöka därefter hitta en begagnad icke momssmittad bil som går att leasa. Detta är en teoretisk möjlighet som troligen blir svår, eftersom suget efter sådana bilar kommer bli enormt.

I ditt fall hade jag nog åtminstone bytt X:arna innan 1 juli eftersom de ändå är äldst och skillnaden i förmånsvärde blir enormt stor.
Surt bara när man egentligen hade tänkt att skaffa en bil som inte finns ännu, dvs Model Y eller Enyaq.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av LarsL »

Nu läser jag bara vad du skrivit mati. Men om det är så att efterfrågan på leasbara bilar äldre än 2021 kommer bli stor de kommande åren så borde de bilar du sitter på bli värda mer. Det innebär att du på något sätt borde planera att sälja dem under kommande år, för att plocka hem det värdet. Men då behöver du ersättare, alltså skulle du behöva beställa två nya bilar alternativ gå privat när leasingen går ut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Nu läser jag bara vad du skrivit mati. Men om det är så att efterfrågan på leasbara bilar äldre än 2021 kommer bli stor de kommande åren så borde de bilar du sitter på bli värda mer. Det innebär att du på något sätt borde planera att sälja dem under kommande år, för att plocka hem det värdet. Men då behöver du ersättare, alltså skulle du behöva beställa två nya bilar alternativ gå privat när leasingen går ut.
Jepp, det är lite så jag resonerar. Fast E-Golf är nog numera ointressant för de flesta att ha som tjänstebil. Jag vet inte hur bra den står sig. Jag tror att det är bäst att behålla den, möjligen köpa ut den privat om nåt år. Men dyra bilar som e-tron tror jag kommer bli mer eftertraktade på begagnatmarknaden efter 1 juli. Det finns många kronor att spara där.
För min del så är planen att sälja e-tron under 2021. Jag använder den för lite för att kunna motivera en bil i den prisklassen. Frågan är vad man ska ha istället. Jag är inte så säker att det kommer bli en elbil igen. Det lönar sig inte längre för mig och dessutom vill jag ha en kombi med vettig dragvikt. Och jag ser inga bra alternativ som är rena elbilar. Framförallt inte om man vill ha den före 1 juli. Då är ID4 enda alternativet som finns. Och jag vill ha lite fler valmöjligheter.
Har faktiskt börjat titta på hybrider, där är utbudet så ofantligt mycket bättre.
Men även gas kan vara lite intressant. Det skiljer ju en del i inköpspriset mot en hybrid. Men det är bara en lös idé som jag inte tänkt igenom ordentligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Banane »

Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.

PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Magnus71 »

Banane skrev:
Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.

PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
För företaget tillkommer sedan 33% skatt på förmånen.
En kostnad som ofta till slut skall kompenseras av tjänstebilsförarna.
Så visst blir det ändå en relativt kraftig ökningar kostnaderna.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av slugger75 »

Plus att rabatten (subventionen) på förmånsvärdet, som funnits på t.ex. elbilar, försvinner vid årsskiftet.

Det gör också att det blir mycket dyrare. Nä, det blir ingen mer förmånsbil för mig efter denna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Har faktiskt börjat titta på hybrider, där är utbudet så ofantligt mycket bättre.
Men även gas kan vara lite intressant. Det skiljer ju en del i inköpspriset mot en hybrid. Men det är bara en lös idé som jag inte tänkt igenom ordentligt.
Gas ska du nog undvika, det kommer bli ganska jobbigt att ha om du inte har en gasstation i närheten. Dessutom har jag hört från lastbilar och bussar att det går riktigt långsamt att ladda dem. Dessutom är de rätt skitiga när det gäller NOx.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Leo »

När det gäller förändringar Bonus&Malus så gäller registreringsdatum och det är planerat att gälla från 1/4-2021.

När det gällt förändringar ”förmånsvärden” 1/1-2021 (gamla nedsättningen 10000kr upphör) så gäller det även befintliga/rullande bilar som jag förstått det. Dvs spelar ingen roll om de är registrerade före/efter det datumet.

När det gäller planerade höjningar på förmånsvärdet 1/7-2021 så är ju inget klubbar/klart. Det talas om någon generell 25% höjning. Är det då säkert att det är kopplat till registreringsdatum på den enskilda bilen? Beroende på hur förslaget utformas i detalj så antar jag att det kan hända att den förändrade beräkningen även slår igenom på existerande bilar eller är det tekniskt/matematiskt/juridiskt omöjligt? (På samma sätt som att den 10000kr nedsättningen tas bort 1/1-2021 för alla bilar, även de som redan är registrerade).

Själva ”beräkningen som påverkar skatten” kan ju ha justeringar/nedsättningar/parametrar beroende på hur förslaget utformas. Där förmånsvärden idag t ex ändras lite varje årsskifte beroende på statslåneräntan osv. Så finns ju inga garantier att ”befintliga bilar” inte påverkas som jag förstår det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Perpendicular »

LarsL skrev:
mati skrev:
Har faktiskt börjat titta på hybrider, där är utbudet så ofantligt mycket bättre.
Men även gas kan vara lite intressant. Det skiljer ju en del i inköpspriset mot en hybrid. Men det är bara en lös idé som jag inte tänkt igenom ordentligt.
Gas ska du nog undvika, det kommer bli ganska jobbigt att ha om du inte har en gasstation i närheten. Dessutom har jag hört från lastbilar och bussar att det går riktigt långsamt att ladda dem. Dessutom är de rätt skitiga när det gäller NOx.
Som gammal gasbilsförare och entusiast vill jag inflika:
1) Gasstationer i närheten beror på var du bor och dina körvanor. Fortfarande finns det tankstationer i industriområden där bussar och sopbilar är uppställda på många stora orter. Lite som att leta laddstoplar... https://www.energigas.se/fakta-om-gas/f ... tanka-gas/

2) Eftersom tankning av gas går till genom att fylla ett övertryckskärl från en högre trycknivå blir gasvolym per tidsenhet konstant. Jag förstår att de som tankar bruksfordon tycker det tar lång tid, det finns ju ingen högflödestankning som för dieseltankning. En gas-personbil tankar man full på ungefär dubbla tiden mot en vanlig bensin/dieseltankning.

3) Det som verkar komma fram på senare tid är att utsläppen av ultra-fina partiklar (UFP) är mycket högre från CNG-bilar oberoende av om de körs på biogas eller naturgas. NOx-utsläppens nivå är omdiskuterad.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av swegarm »

Hur kollar man förmånsvärden för bilar äldre än 1995?

Lek med tanken att köpa en t.ex. 240

All service / underhåll ingår i förmånen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Banane »

swegarm skrev:
Hur kollar man förmånsvärden för bilar äldre än 1995?

Lek med tanken att köpa en t.ex. 240

All service / underhåll ingår i förmånen.

4 ggr PBB.

https://www.abax.com/se/blogg/formansva ... nybilspris.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Banane skrev:
Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.

PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
För företaget tillkommer sedan 33% skatt på förmånen.
En kostnad som ofta till slut skall kompenseras av tjänstebilsförarna.
Så visst blir det ändå en relativt kraftig ökningar kostnaderna.
Jo, många som missar att de hela kalkylen i affären. Företag är dock noga med att räkna med sådant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av martinot »

slugger75 skrev:
Plus att rabatten (subventionen) på förmånsvärdet, som funnits på t.ex. elbilar, försvinner vid årsskiftet.

Det gör också att det blir mycket dyrare. Nä, det blir ingen mer förmånsbil för mig efter denna.
Jo, det är många dåliga beslut som kommer att kombinerat att ha en stor inverkan på leasing av bilar, och extra speciellt för el-bilar, för företag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Banane »

Magnus71 skrev:
Banane skrev:
Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.

PS. För många, t ex Model 3 och Model S, så blir höjningen på 25% en höjning på 1000-1500:-/mån på förmånen. Det är inte så mycket. Egentligen. Kanske är det mer på en E-Tron? Men en fullständig katastrof är det likväl inte.
För företaget tillkommer sedan 33% skatt på förmånen.
En kostnad som ofta till slut skall kompenseras av tjänstebilsförarna.
Så visst blir det ändå en relativt kraftig ökningar kostnaderna.
33%? Beror väl på hur mycket den anställde tjänar? Kan väl vara ~50% också? Samt sociala avgifter. Det är ju det som är kostnaden som är knuten till förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Nu ska det här inte överdrivas heller. Att byta bil ett år i förtid för att spara lite på förmånsvärdet innebär antagligen en högre totalkostnad då man går miste om det tredje året som har lägst värdeminskning.

Jag förstår inte heller det här tvångsmässiga i att man måste byta efter tre år.
För min del handlar det om att e-tron har blivit för dyr redan innan höjningen av förmånsvärdet. Den kostar mig nånstans mellan 11 och 12 tusen i privata pengar varje månad så som det är nu, och det är helt enkelt inte försvarbart längre. Mina ekonomiska förutsättningar har inte direkt förbättrats det senaste året, om man får säga så, och det är därför jag vill helst byta bort den så småningom. Att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner är bara ytterligare en spik i kistan. Min nästa bil kommer bli betydligt billigare. Max hälften av vad e-tron har kostat. Bara att jag inte vet vad jag ska ha istället. Och under de givna omständigheterna är det ju ganska logiskt att man vill byta bil innan 1 juli eftersom jag vill ha den som förmånsbil. Jag tjänar absolut ingenting på att behålla min e-tron ytterligare ett år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av martinot »

Låter mycket vettigt och sunt tänkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av thedude »

swegarm skrev:
Hej,

Vi har två X late 2018 och två treor i bolaget mid 2019.

Hur hade ni tänkt , låta leasing gå ut och hoppas de kommer lite nytt om ca 1 år eller passa på att byta innan 1 juli för att ha så ny bil som möjligt ?

Blir ju stor skillnad i kostnad för t.ex en X (både för företaget och privat).

Hade tänkt byta min X mot en sjusitsig Y men lör ju knappast få en sådan innan 1 juli.
Vad händer efter 1 juli?? jag verkar ha missat något stort här :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av mans71 »

thedude skrev:

Vad händer efter 1 juli?? jag verkar ha missat något stort här :)
viewtopic.php?f=29&t=21653
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av swegarm »

Blir intressant och se va Tesla ger vid inbyte.
Så får ja se va kalkylen säger.

Segt att inte Model Y 7 sits sannolikt inte kommer komma. Förmånen på den lär ju bli ungefär som en X idag. Då väljer ja hellre en X innan 1 juli...
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Tomas L »

Leo skrev:
När det gäller planerade höjningar på förmånsvärdet 1/7-2021 så är ju inget klubbar/klart. Det talas om någon generell 25% höjning. Är det då säkert att det är kopplat till registreringsdatum på den enskilda bilen? Beroende på hur förslaget utformas i detalj så antar jag att det kan hända att den förändrade beräkningen även slår igenom på existerande bilar eller är det tekniskt/matematiskt/juridiskt omöjligt? (På samma sätt som att den 10000kr nedsättningen tas bort 1/1-2021 för alla bilar, även de som redan är registrerade).

Själva ”beräkningen som påverkar skatten” kan ju ha justeringar/nedsättningar/parametrar beroende på hur förslaget utformas. Där förmånsvärden idag t ex ändras lite varje årsskifte beroende på statslåneräntan osv. Så finns ju inga garantier att ”befintliga bilar” inte påverkas som jag förstår det.

Så länge de inte har tagit något beslut, så kan man bara spekulera, men enligt många olika källor så gäller höjningen av förmånsvärdet enbart bilar som registreras den 1/7 2021 eller senare. Det är också i linje med hur lagar och regler brukar införas i Sverige, det är ovanligt att regler ändras retroaktivt. Så den beräkningsformel som gäller vid det datum som en ny bil registreras, ändras med stor sannolikhet inte i efterhand. Det finns dock delar i beräkningen som kan påverkas av att förutsättningarna ändras, t ex prisbasbelopp, räntedel och fordonsskatt.

Om vi byter tjänstebil nästa år, vår nuvarande leasing har nyligen löpt ut, så bilr det definitivt före den 1/7 2021. Sedan får vi hoppas att reglerna har justerats till det bättre till nästa byte, d v s 2024 eller senare. För många så kommer nog privatleasing och milersättning att vara ett attraktivt alternativ efter 1/7 2021.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Leo »

Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.

Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Tomas L »

Leo skrev:
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?
Det finns faktiskt ett vägledande exempel och det är bonus/malus som infördes den 1/7 2018, det finns kryssrutor och förbehåll (längst ned) på Skatteverkets hemsida för bilar som påverkades av att reglerna ändrades mitt under ett kalenderår, se bifogad bild:
Skärmavbild 2020-11-09 kl. 14.08.00.png
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av Leo »

Helt rätt, hade glömt de! Även om jag antar att det egentligen inte var själva ”förmånsvärdet” på själva bilarna som ändrades. i det fallet. Det var väl mer att själva ”beräkningen” där man då skulle lägga till fordonsskatten i beräkningen?

På samma sätt som att det 1/1-21 är ”den tillfälliga nedsättningen/max 10000kr” som tas bort inte själva grundförmånsvärdet på sätt och vis.

Oavsett så känns det som öppet för ”dribblande” där det i slutändan kommer att slå olika beroende på hur man väljer att utforma förslaget i detalj. Där det också säkerligen finns många viljor/intressen att ta hänsyn till. (Både från politiskt håll, väljargrupper och näringsliv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta bilar innan tjänstebilsregler

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Försökte läsa på mer om förslaget men väldigt lite känt/klart.

Normalt/historiskt sett är ju förmånsvärdet kopplade till tillverkningsår på en viss bil. Därav lite frågetecken om hur man går till väga med ändring 1/7?

Men som det verkar finns det mest indikationer/ambitioner på att det blir registreringsdatum som kommer att styra. (=gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7)

Har precis beställt en Enyaq och hoppas få den levererad före 1/7-21 om allt går som planerat. (Reserverade första morgonen det gick). En vanlig 2WD iV80 (77kWh användbart) och separat utrustning för ca 35000kr.
Tittar lite på en Enyaq åt pappa (som ett möjligt trevligare alternativ till ID3/4), men det verkar som att de allra första Enyaq i Sverige kommer att levereras till kunder först hösten 2021 (dvs. efter sommaren).
Leo skrev:
Förmånsvärde just NU (om den teoretiskt sett byggdes och levererade i år) 3200kr. Förmånsvärde efter 1/1-21-30/6-21 =4000kr. Förmånsvärde från 1/7-21 ca 5000kr...Ganska saftig höjning i månadskostnad. Både för föraren OCH företaget. Gissar att det är många ”ickefrälsta” som därmed funderar en gång extra på om de ska välja en laddbar bil. Särskilt om de var tveksamma redan innan.

(En fullsmetad VW ID.4 MAX har ungefär 300kr/månad lägre förmånsvärde än min spec på Enyaq och ”bara 50000kr högre pris” men jag gillar Enyaq bättre.)

Min första P85 kostade närmare miljonen i början av 2015 och hade då ”höga” 6000kr/mån i förmånsvärde. (Tyckte jag då i alla fall)
Håller med helt. Detta kommer helt klart att bromsa elbilsförsäljningen för tjänstebilar (och därmed elbilsförsäljningen i stort). :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar