Varför inte göra det hela ärligare från MP, och passa på att införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på?Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner).
Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja exakt så känner man när man läser detta....!!!!martinot skrev:Varför inte göra det hela ärligare från MP, och införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på?Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?OfarligTesla skrev:Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.OfarligTesla skrev:Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
What? Drabbar någon? Förstår faktiskt inte vad du menar.Banane skrev:Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.
Jag sa faktiskt lite vettiga, inte helt vettiga.martinot skrev:
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast nu handlar denna tråd om miljöbonusen. Tjänstebilar har en annan tråd. F.ö. tycker jag att man borde lägga ned systemet med förmånsbilar helt.OfarligTesla skrev:Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det kostar dig dock ingenting. Det är bara missunsamt. Är bra som det kommer ut fler elbilar på begagnatmarknaden så småningom.Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning, att någon skulle komma undan med hälften av kostnaden är rent hittepå.Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Låna på kåken" Jag hade 5,5% i ränta på förra bilen, nya har 2,7%
Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
holden skrev:Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Apropå feltänk...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Lånade pengar behöver väl aldrig betalas tillbaka
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jo bilen har ju ett värde, även med värdeminskning är det billigare att låna på kåken och sälja bilen efter tre år, i vart fall med Teslas höga andrahandsvärden. Men att låna till konsumtion är inte något jag skulle göra oavsett.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....
- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv
Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv
Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
Installerat 13,2 kWp solceller
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jo men hur mycket beror på marginalskatten. Ju högre desto mer tjänar du på att ta ut bonus/lön i form av bruttolöneavstående jämfört med att äga den privat.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det kan ju inte tolereras. Män, alltså.Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...Banane skrev:Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Gå till 66 min in i podden, och du får exakt svar på detta från en professor på Chalmers som räknar just på sådant.Maxerl skrev:Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...Banane skrev:Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller