Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.


Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner).
Varför inte göra det hela ärligare från MP, och passa på att införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på? :mrgreen:
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.


Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.
Varför inte göra det hela ärligare från MP, och införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på? :mrgreen:
Ja exakt så känner man när man läser detta....!!!!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.
What? Drabbar någon? Förstår faktiskt inte vad du menar.
martinot skrev:

Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?
Jag sa faktiskt lite vettiga, inte helt vettiga. :P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Fast nu handlar denna tråd om miljöbonusen. Tjänstebilar har en annan tråd. F.ö. tycker jag att man borde lägga ned systemet med förmånsbilar helt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerker »

Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Det kostar dig dock ingenting. Det är bara missunsamt. Är bra som det kommer ut fler elbilar på begagnatmarknaden så småningom.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av holden »

Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning, att någon skulle komma undan med hälften av kostnaden är rent hittepå.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Maxerl »

markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Maxerl »

mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av holden »

Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mikebike »

"Låna på kåken" Jag hade 5,5% i ränta på förra bilen, nya har 2,7%

Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

holden skrev:
Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.

Apropå feltänk...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Bjelke »

Lånade pengar behöver väl aldrig betalas tillbaka :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av holden »

Jo bilen har ju ett värde, även med värdeminskning är det billigare att låna på kåken och sälja bilen efter tre år, i vart fall med Teslas höga andrahandsvärden. Men att låna till konsumtion är inte något jag skulle göra oavsett.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av +46 »

Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....

- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv

Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av ChristerSjo »

Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jo men hur mycket beror på marginalskatten. Ju högre desto mer tjänar du på att ta ut bonus/lön i form av bruttolöneavstående jämfört med att äga den privat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män.
Det kan ju inte tolereras. Män, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Maxerl »

Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

Maxerl skrev:
Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...
Gå till 66 min in i podden, och du får exakt svar på detta från en professor på Chalmers som räknar just på sådant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 565
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Elmil »

På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar